روش های درمان نهفتگی دندان با ارتودنسی

دندان نهفته به وضعیتی اطلاق می شود که دندان قادر به بیرون آمدن کامل از لثه نیست و در داخل آن پنهان می ماند یا فقط تا حدی رشد می کند. این وضعیت که به نام نهفتگی دندان شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که دندان در داخل لثه گیر کند و مشکلات مختلفی را برای فرد به همراه داشته باشد.

چه دندان‌هایی دچار نهفتگی می‌شوند؟

دندان های نهفته معمولاً در بین دندان های عقل به دلیل فضای ناکافی برای رشد آنها یافت می شود. این دندان ها می توانند در سنین 17 تا 21 سالگی پنهان بمانند و اگر در این دوره تشخیص داده نشوند و درمان نشوند می توانند مشکلات قابل توجهی ایجاد کنند. اکثر دندان های عقل نهفته به دلیل محدود بودن اندازه دهان و فک افراد تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند. از آنجایی که دندان عقل نقش مهمی در جویدن و آسیاب کردن غذا ایفا نمی کند، در صورت نهفته شدن اغلب توسط پزشکان خارج می شود.

بعد از دندان عقل، مشکل پنهان شدن دندان ها اغلب با دندان نیش در فک بالا رخ می دهد. تعداد دندان های نیش که با نام دو لتی نیز شناخته می شوند، در کودکانی که دندان های شیری دارند در ابتدا چهار عدد است، اما بعداً با رویش دندان های دائمی به دو عدد کاهش می یابد. از آنجایی که این دندان‌ها برخلاف دندان‌های عقل برای عملکرد دهان حیاتی هستند، متخصصان ارتودنسی به جای کشیدن دندان، با تشویق به رشد و قرارگیری مناسب این دندان ها در موقعیت مناسبشان به درمان این مشکل می پردازند.

دلایل به وجود آمدن دندان نهفته چیست؟

عوامل متعددی در ایجاد دندان های پنهان نقش دارند. این موارد عبارتند از: فک کوچک و فضای ناکافی برای رشد دندان، عوامل ژنتیکی که می‌تواند فرد را مستعد دندان‌های نهفته کند، اندازه دندان نسبت به فک، از دست دادن زودرس دندان‌های شیری که باعث اختلال در رشد دندان‌های دائمی می‌شود، نامرتبی دندان‌ها. و روکش های بزرگ دندان که از رویش مناسب جلوگیری می کند. علاوه بر این، برخی عادات دهانی مانند استفاده از پستانک و مکیدن انگشت در دوران شیرخوارگی می تواند احتمال نهفتگی دندان را افزایش دهد.

روش های درمان دندان نهفته چیست؟

رویکرد اولیه برای درمان دندان های نهفته شامل تشخیص زودهنگام است. پس از مراجعه به دندانپزشک، اولین قدم معمولاً تهیه رادیوگرافی برای بررسی های لازم است. سپس دندانپزشک تشخیص می دهد که آیا دندان نهفته نیاز به مداخله جراحی دارد یا خیر. دندان عقل اغلب با جراحی کشیده می شود، زیرا عدم وجود آنها مشکلات قابل توجهی برای جویدن و آسیاب کردن غذا ایجاد نمی کند. با این حال، برای دندان های نهفته نیش که نقش مهمی در عملکرد دهان دارند، مشورت با متخصص ارتودنسی بسیار مهم است، زیرا موفقیت ارتودنسی دندان نهفته به تخصص و مهارت آنها بستگی دارد.

در حال حاضر موثرترین روش درمانی برای دندان نیش مخفی، مداخله ارتودنسی است که هدف آن ایجاد فضای کافی برای بیرون آمدن دندان از لثه است. در برخی موارد، یک روش جراحی به نام “ژینژیوکتومی” یا “آشکار سازی” برای برداشتن بخش کوچکی از بافت لثه انجام می‌شود که به دندان نیش اجازه می‌دهد بیرون بیاید. اگر وجود دندان های شیری باعث دندان نهفته شده باشد، دندانپزشک ممکن است آنها را بکشد تا فضای لازم برای رشد دندان نیش نهفته ایجاد شود. از سیم های ارتودنسی برای پهن کردن سقف دهان استفاده می شود و فضای بیشتری برای رشد دندان ها فراهم می کند. در طول این فرآیند، متخصص ارتودنسی دندان‌های زیر بینی را ارزیابی می‌کند و ممکن است از جراحی لثه برای هدایت مسیر رشد دندان نهفته استفاده کند. در اغلب موارد ، می توان با استفاده از سیم های ارتودنسی و باندهای الاستیک، فضایی برای دندان های نهفته ایجاد کرد و آنها را به درستی تراز کرد. با این حال، بسیار مهم است که نیش پنهان در موقعیت مناسبی قرار داشته باشد و بیمار بتواند حداقل به مدت دو سال از براکت در دهان خود استفاده کند تا به نتایج مطلوب برسد. برای به حداکثر رساندن اثربخشی درمان ارتودنسی، ضروری است که افراد توصیه‌های متخصص ارتودنسی را به دقت دنبال کنند و برای نظارت بر پیشرفت دندان‌ها، ارتودنسی و براکت‌ها ویزیت‌های منظم داشته باشند. اگر موقعیت دندان برای درمان ارتودنسی نامناسب باشد، متخصص ممکن است از روش پیوند یا کاشت مجدد استفاده کند. این شامل برداشتن دقیق دندان نیش پنهان از لثه پس از کشیدن دندان نیش اولیه و پیوند مجدد آن به موقعیت اولیه است. موفقیت این روش درمانی به شرایط خاص فرد بستگی دارد.

هزینه درمان ارتودنسی چقدر است؟

هزینه درمان ارتودنسی دندان نهفته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، پیچیدگی نهفتگی و مسیر رشد دندان نهفته است. بیماران مسن‌تر و نهفتگی‌های عمیق‌تر می‌توانند هدایت دندان نهفته را چالش‌برانگیزتر کنند و در نتیجه هزینه ارتودنسی دندان نهفته را افزایش دهند.

عوارض عدم درمان دندان نهفته چیست؟

عوارض دندان‌های نهفته درمان‌نشده شامل اثرات منفی مختلفی بر ظاهر، سلامت دهان و دندان و رفاه کلی فرد است. هنگامی که یک دندان نهفته درمان نشود، می تواند به طور قابل توجهی بر زیبایی چهره و لبخند تأثیر بگذارد. دیده شدن دندان پنهان در هنگام لبخند زدن می تواند اعتماد به نفس و روحیه فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، اگر دندان نهفته در سن مناسب درمان نشود، می تواند به مرور زمان منجر به ایجاد تومورها و کیست ها در حفره دهان شود. فشاری که دندان نهفته بر لثه اطراف و دندان های مجاور وارد می کند می تواند رشد منظم آنها را مختل کند و باعث کج شدن و ناهماهنگی آنها شود. وجود یک دندان پنهان می تواند جویدن و مصرف صحیح غذا را برای فرد چالش برانگیز کند و در نتیجه در تغذیه و عملکرد کلی دهان با مشکل مواجه شود. علاوه بر این، وجود دندان نهفته می تواند خطر عفونت، تورم و التهاب لثه را افزایش دهد و منجر به ناراحتی و مشکلات سلامت دهان شود.

دندان های نهفته درمان نشده همچنین می توانند اثرات طولانی مدتی بر ساختارهای اطراف داشته باشند. احتمال بیشتری برای تحلیل ریشه و استخوان در اطراف دندان نهفته وجود دارد که می تواند یکپارچگی دندان های مجاور و ساختار استخوان پشتیبان را به خطر بیندازد.

علاوه بر این، اگر دندان نهفته درمان نشود، ممکن است به ایجاد بیماری های مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) کمک کند. TMJ استخوان فک را به جمجمه متصل می کند و امکان حرکت صاف فک را فراهم می کند. وجود یک دندان نهفته می تواند هم ترازی و عملکرد مناسب TMJ را مختل کند و به طور بالقوه منجر به درد، ناراحتی و عوارض مرتبط شود.

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دندان نهفته چیست؟

پس از جراحی و درمان ارتودنسی دندان نیش نهفته، ضروری است که بیماران در ابتدا از رژیم غذایی نرم پیروی کنند و به تدریج به رژیم غذایی عادی خود برگردند. رعایت توصیه های جویدن و رژیم غذایی به کاهش التهاب و بهبودی کمک می کند. در موارد تورم، استفاده از کمپرس یخ می تواند تسکین دهنده باشد. علاوه بر این، حفظ بهداشت دهان و دندان در طول فرآیند درمان برای جلوگیری از عفونت های دندانی و آسیب های ثانویه بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.