ارتودنسی سلف لیگیت یا خود باز شونده مناسب چه کسانی است؟

بریس یا ارتودنسی برای تغییر و اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک طراحی شده است. دندانپزشک یا بهترین دکتر ارتودنسی معمولا برای اصلاح روی هم رفتگی دندان‌ها، کاهش فضای خالی بین دندان‌ها یا یک مال اکلوژن (بد چفت شدن دندان‌های روی همدیگر) ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد.

در پروسه تعبیه ارتودنسی روی دندان‌ها قطعات کوچکی با یک ماده چسبناک روی دندان‌ها وصل می‌شود که برکت یا براکت نام دارد. سپس یک قوس سیمی یا همان آرک وایر این قطعات بین دندان‌ها را به هم متصل می‌کند. این قوس سیمی به تدریج نیرویی را اعمال می‌کند که در نهایت دندان‌ها را جابجا کرده و به موقعیت دلخواه بیمار و متخصص ارتودنسی می‌برد.

برای این که ارتودنسی به خوبی کار کند، آرک وایر بایستی به طور صحیحی به براکت‌ها متصل باقی بماند.

در ارتودنسی معمولی از نوارهای الاستیک یا گره‌های فلزی به این منظور استفاده می‌شود. اما یک نوع ارتودنسی هم وجود دارد که به آن ارتودنسی سلف لیگیت می‌گویند. در ارتودنسی سلف لیگیت یا خود باز شونده از سیستمی به این منظور استفاده می‌شود که برکت‌ها خودشان آرک وایر را نگه دارند.

با ما همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی بریس سلف لیگیت، مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

ارتودنسی سلف لیگیت در مقابل ارتودنسی معمولی ثابت

بریس سلف لیگیت از یک سیستم درونی برای اتصال مطمئن آرک وایر به برکت‌ها بهره برده است. به این سیستم برکت‌های سلف لیگیت هم گفته می‌شود.

این روش لیگاسیون از این نظر با ارتودنسی معمولی فرق دارد که در ارتودنسی معمولی نوارهای الاستیک کوچک یا گره‌های فلزی به برکت‌ها متصل می‌شوند تا آن‌ها را متصل به آرک وایر نگه دارند. به این‌ها لیگاشور می‌گویند.

قبل از توضیح بیشتر در مورد ارتودنسی سلف لیگیت بهتر است ابتدا بدانیم که دو نوع برکت سلف لیگیت وجود دارد: اکتیو و پاسیو. در هر دو نوع از یک مکانیسم شبیه در کوچک برای بسته شدن روی برکت استفاده می‌شود.

  • برکت‌های اکتیو یک مکانیسم گیره جابجا شونده لغزشی نیز دارند که در مقابل آرک وایر قرار گرفته و یک نیروی فعال اعمال می‌کنند.
  • برکت‌های پاسیو از یک مکانیسم ساده لغزشی استفاده می‌کنند. برخلاف نوع اکتیو قبلی این برکت‌ها به آرک وایر فشار وارد نمی‌کنند.

ارتودنسی سلف لیگیت

آیا ارتودنسی سلف لیگیت هم به سفت کردن نیاز دارد؟

ارتودنسی سلف لیگیت نیز مثل ارتودنسی معمولی به تنظیمات دوره‌ای نیاز دارد. در طول این جلسات متخصص ارتودنسی شما پیشرفت کار را بررسی کرده و همچنین ممکن است آرک وایر را تنظیم یا جابجا کند. با تنظیم می‌توان نیروی وارده بر دندان‌ها را تغییر داد و آن‌ها را به حرکت کردن به سمت موقعیت دلخواه وادار نمود.

آیا ارتودنسی سلف لیگیت راحت است؟

بریس سلف لیگیت مثل بریس معمولی می‌تواند باعث درد یا اذیت در دهان گردد. معمولا این اذیت در روزهای اول بعد از تعبیه ارتودنسی بیشتر است. همچنین بعد از تنظیم دوباره نیز کمی آزاردهنده خواهد بود.

در برخی موارد بریس های سلف لیگیت ممکن است حتی راحت تر از بریس‌های معمولی باشند؛ به شرطی که فرد بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت کند.

بر اساس مطالعه‌ای که محققان در سال 2014 در طی آن کیفیت زندگی 150 نفر را بر اساس ارتودنسی معمولی یا سلف لیگیتی که پوشیده بودند، بررسی کردند، درد ارتودنسی معمولی بیشتر از ارتودنسی سلف لیگیت بود. با این حال این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود.

ارتودنسی سلف لیگیت از چه فوایدی برخوردار است؟

انتخاب بریس سلف لیگیت از فوایدی برخوردار است که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. ویزیت‌های ارتودنسی کوتاهتر: برای کسانی که ارتودنسی معمولی دارند با لیگاشورها در طی تنظیمی که صورت می‌گیرد تک به تک جابجا شوند. در کل می‌توان گفت که باز کردن و بستن برکت‌های سلف لیگیت در طی تنظیم آن‌ها زمان کمتری می‌برد.
  2. پاکسازی راحت‌تر: لیگاشورها می‌توانند ذرات غذا را داخل و در اطراف برکت‌ها به دام بیاندازند. بریس های سلف لیگیت لیگاشور ندارند و همین مسئله کار پاکسازی آن‌ها را کمی راحت‌تر کرده است.
  3. ناراحتی کمتر: این احتمال وجود دارد که در صورت انتخاب بریس های سلف لیگیت درد و ناراحتی شما کمتر باشد.

آیا درمان با ارتودنسی سلف لیگیت سریع تر و موثرتر است؟

شاید از این جا و آن جا شنیده باشید که بریس های سلف لیگیت سریع‌تر و موثرتر از ارتودنسی معمولی هستند؛ اما باید گفت که بر اساس تحقیقات فعلی چنین چیزی درست نیست.

این که طول مدت درمان ارتودنسی شما چقدر خواهد بود بیشتر به عارضه‌ای که دندان‌ها یا فک شما دارد بستگی پیدا می‌کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2011 ارتودنسی معمولی و ارتودنسی سلف لیگیت را در بین 62 فرد که دندان کشیده داشتند مقایسه کرده بود، هیچ تفاوتی بین این دو از نظر طول درمان و تعداد کل ویزیت‌های ارتودنسی وجود نداشت.

این احتمال وجود دارد که ارتودنسی سلف لیگیت برخی از جوانب درمان را سرعت بخشد.

طی تحقیق سال 2019 درباره‌ی مقایسه سرعت همراستا شدن دندان‌ها در 30 فردی که از بریس‌های معمولی یا سلف لیگیت استفاده می‌کردند، این نتیجه حاصل شد که مرتب شدن دندان‌های بالایی در 4 ماه ابتدایی درمان با ارتودنسی سلف لیگیت بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

نگرانی دیگر بعد از درآوردن بریس ها مدت زمان ماندگاری دندان‌ها تازه مرتب شده است.

بر اساس مطالعه‌ی سال 2014 در مورد مقایسه اثرات بلند مدت ارتودنسی معمولی و سلف لیگیت، هیچ تفاوتی بین این دو از این نظر وجود نداشت.

مطالعه‌ای در سال 2017 بیست مورد تحقیق درباره‌ی اثربخشی بریس‌های سلف لیگیت را مورد بررسی قرار داد. بر اساس نتایج این تحقیق هیچ تفاوت معنی داری بین اثربخشی ارتودنسی معمولی و سلف لیگیت از این نظر وجود نداشت.

آیا ارتودنسی سلف لیگیت خطرات یا احتیاطات خاصی می‌طلبد؟

ارتودنسی سلف لیگیت با برخی خطرات بالقوه روبرو است. یکی از این خطرات نارسایی براکت است. این احتمال وجود دارد که باز و بسته کردن مکرر براکت‌ها منجر به سایش و شکستن آن‌ها شود. به همین خاطر ممکن است بسته ماندن آن‌ها به خطر بیافتد.

در صورت نیاز به تعمیر براکت قطعا تعداد ویزیت‌ها بیشتر شده و کل مدت درمان افزایش پیدا خواهد کرد.

سایر خطرات متوجه بریس سلف لیگیت به مانند خطراتی است که ارتودنسی معمولی دارد:

  • پوسیدگی دندان: ممکن است ذرات غذا در بین اجزای تمامی انواع بریس های ارتودنسی جمع شده و باعث تشکیل پلاک و افزایش خطر پوسیدگی دندان شوند.
  • معکوس شدن اثرات ارتودنسی: در صورت عدم پوشش کافی نگهدارنده بعد از اتمام درمان ارتودنسی ممکن است دندان‌ها به حالت نامرتب قبلی بازگردند.

هزینه ارتودنسی سلف لیگیت چقدر است؟

به طور کلی ارتودنسی سلف لیگیت گران‌تر از ارتودنسی معمولی تمام می‌شود. علت این هزینه بالا هم تکنولوژی پیشرفته‌تری است که به کار می‌رود.

میزان نیاز به اصلاحات و طول مدت درمان کلی نیز از جمله سایر عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی هستند. مهم‌تر از همه این‌ها پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی در تهران نیز موثر است. در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو با وجود کیفیت بالای کار هزینه‌ها معقول بوده و مهم‌تر از آن تمام مبلغ به صورت یک جا پرداخت نمی‌شود.

مشاهده قیمت انواع خدمات ارتودنسی در کلینیک ارتودنسی خانم دکتر کوثر عزیزلو در تهران

ارتودنسی سلف لیگیت برای چه افرادی مناسب است؟

انتخاب ارتودنسی سلف لیگیت به عواملی همچون عارضه‌ی دندان و فک، پلن درمانی و بودجه شما بستگی دارد. هیچ کسی به جز یک متخصص ارتودنسی نمی‌تواند بهترین راهنمایی را بکند؛ پس در صورت داشتن هر گونه سوالی در مورد ارتودنسی با خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران در میان بگذارید.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.