ارتودنسی متحرک چه کاربردی دارد؟

امروزه انواع دستگاه‌های ارتودنسی مختلفی به منظور صاف و مرتب کردن دندان‌ها در دسترس می‌باشد. ارتودنسی های متحرک یکی از این گزینه‌ها هستند که شامل ابزارهای پلاستیکی شفافی می‌باشند. این ابزارها مناسب با ابعاد دندان‌ها و دهان هر فرد ساخته می‌شوند.

بریس های متحرک با بریس‌های ثابت معمولی که از براکت و سیم ساخته شده‌اند، فرق دارند. این بریس های متحرک مناسب افراد زیادی هستند؛ چون می‌توانند آن‌ها را به مدت چند ساعت در روز بردارند.

با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد بریس های متحرک، مقایسه‌ی آن‌ها با ابزارهای ثابت ارتودنسی و نوع اصلاحاتی که آن‌ها می‌توانند روی دندان‌ها انجام دهند بحث کنیم.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک ابزارهای پلاستیکی شفافی هستند که به منظور اصلاح ناهنجاری‌های دهان و دندان پوشیده می‌شوند. یک دوره درمانی شامل ابزارهای متعددی می‌شود که هر چند هفته به مدت تقریبا 12 تا 18 ماه باید پوشید.

ارتودنسی متحرک شما در ابتدای درمان با اواخر طول درمان فرق دارد؛ چون این ابزارها باعث جابجایی دندان‌ها در طول زمان می‌شوند. این ابزارها با اعمال فشار خفیف به دندان آن‌ها را در طول زمان حرکت می‌دهند.

ارتودنسی متحرک چه مزایایی دارد؟

ارتودنسی متحرک از مزایای زیر برخوردار است:

  • نامرئی هست
  • می‌توان هنگام غذا خوردن، نوشیدن و مسواک زدن آن را درآورد
  • برای تهیه ارتودنسی متحرک می‌توان با مشاوره مجازی نیز اقدام به درمان کرد
  • معمولا از ارتودنسی‌های ثابت ارزان تر هستند

ارتودنسی متحرک چگونه ساخته می‌شود؟

متخصص ارتودنسی یا شرکتی که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط است بر اساس عکس رادیولوژی، قالب دندانی و سایر اسکن‌هایی که از دندان‌های شما تهیه شده، بریس متحرک مخصوص دندان‌هایتان را خواهد ساخت.

دکتر ارتودنسی می‌تواند این کار را در مطب خود انجام دهد، در حالی که شرکت این کار را بر اساس قالب تهیه شده در خانه توسط بیمار و مشاوره مجازی با متخصص ارتودنسی انجام می‌دهد.

بایستی به این نکته توجه کرد که بریس ساخت شرکت ممکن است آن طور که باید و شاید مناسب دندان‌های شما نباشد؛ چون قالبی که توسط شما در خانه تهیه می‌شود با قالبی که توسط تکنیسین با تجربه در مرکز ارتودنسی درست می‌شود، فرق می‌کند.

ارتودنسی متحرک چند ساعت در روز نیاز به پوشیدن دارد؟

بریس یا ارتودنسی متحرک باید در اغلب اوقات روز پوشیده شود. دکتر ارتودنسی پیشرفت صورت گرفته در دهان شما را به طور مرتب بررسی می‌کند تا مطمئن شود که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

از کجا می‌‌توان ارتودنسی متحرک تهیه کرد؟

برندهای معروف جهانی مثل Invisalign و ClearCorrect و SureSmile مشغول ارائه‌ی بریس‌های متحرک در جهان هستند. همچنین شرکت‌های داخلی و خارجی دیگری نیز این کار را انجام می‌دهند. شما می‌توانید با مراجعه به مطب خانم دکتر کوثر عزیزلو، متخصص ارتودنسی در تهران، بهترین نوع ارتودنسی متحرک متناسب با نیازهای خودتان را پیدا کنید.

بهترین کاربرد برای ارتودنسی متحرک کدام است؟

به طور کلی کسانی به ارتودنسی متحرک نیاز پیدا می‌کنند که به تنظیمات جزئی بر روی راستا و قرارگیری دندان‌هایشان احتیاج دارند.

ارتودنسی متحرک می‌تواند دندان‌های شما را صاف کند، فاصله‌ی بین آن‌ها را از بین ببرد و به همراستا شدن چفت شدن دندان‌ها کمک نماید. البته در صورت نیاز به اصلاحات جدی ارتودنسی نمی‌تواند گزینه‌ی درمانی مناسبی باشد.

هم افراد بزرگسال و هم نوجوانان می‌توانند از ارتودنسی متحرک استفاده کنند. معمولا افراد بزرگسال از ارتودنسی متحرک استقبال می‌کنند؛ چون شفاف هستند و کمتر به چشم می‌زنند. والدین هم از نظر راحت بودن مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌ها در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک آن را برای فرزندشان ترجیح می‌دهند.

توجه و قبول مسئولیت در اثربخشی ارتودنسی متحرک حرف اول را می‌زند. بیمار باید در اغلب ساعات شبانه روز بریس خود را بزند و همین مسئله بزرگ‌ترین چالش در برابر ارتودنسی متحرک است، مخصوصا برای نوجوانان.

به یاد داشته باشید، اگر به عنوان یک فرد بزرگسال می‌خواهید از بریس متحرک یا ارتودنسی معمولی بهره ببرید، ممکن است زمان مورد نیاز برای اثربخشی درمان طولانی‌تر باشد. علت این امر دشوارتر بودن تغییرات اسکلتی در بزرگسالان است. حرکت دادن دندان‌ها در افراد بالغ کند است، اما بالاخره این اتفاق می‌افتد.

آیا ارتودنسی متحرک به اندازه ارتودنسی معمولی اثربخشی دارد؟

ارتودنسی متحرک نیازمند سلیقه است. بیمار باید حداقل 20 ساعت از شبانه روز آن را بزند. شاید تکمیل درمان طی 12 تا 18 ماه امکان‌پذیر باشد. پس از اتمام درمان پوشیدن یک نگهدارنده (ریتینر) به منظور تثبیت جایگاه‌های جدید دندان‌ها نیز لازم است.

بر اساس تحقیقاتی که در سال 2018 انجام گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که الاینر شفاف قابلیت اصلاح شلوغی دندان و بد چفت شدگی خفیف تا متوسط را در افراد بالغ داراست. همچنین اثربخشی الاینر شفاف در جابجا کردن دندان‌های پیشین و نیش نیز به اثبات رسید، اما توانایی اصلاح مشکلات جدی‌تر از این میزان به اثبات نرسید.

ارتودنسی متحرک در مقابل ارتودنسی ثابت؛ کدامیک بهتر است؟

تمام بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند به این مسئله فکر می‌کنند که از بین بریس‌های ثابت و متحرک کدامیک برای آن‌ها بهتر است. از این نظر، دانستن مزایا و معایب هر کدام می‌تواند کمک کننده باشد.

مزایای ارتودنسی متحرک

  • ارتودنسی متحرک نامرئی است
  • می‌توانید هنگام غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن را دربیاورید
  • به احتمال زیاد ارزان‌تر از ارتودنسی ثابت است
  • احتمالا به ویزیت‌های ارتودنسی کمتری نیاز دارد

معایب ارتودنسی متحرک

  • احتمالا نمی‌تواند مشکلات جدی را برطرف کند
  • احتمال شکسته شده یا گم شدن آن هنگام درآوردن وجود دارد
  • در طی درمان نباید از نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی مصرف کرد
  • ممکن است تجهیزات شرکتی اختصاصی بیمار نباشد

مزایای ارتودنسی ثابت

  • اثربخشی ارتودنسی‌های ثابت در طول دهه‌ها ثابت شده است
  • می‌تواند مشکلات اساسی را برطرف کند که ارتودنسی متحرک قادر به اصلاح آن‌ها نیست
  • در طی درمان تحت نظر یک متخصص ارتودنسی خواهید بود
  • احتمال گم شدن یا فراموش کردن آن وجود ندارد
  • گزینه‌های فردی از جمله استیل ضد زنگ، طلا و مواد نامرئی وجود دارد
  • یک نوع ارتودنسی ثابت نامرئی به نام بریس لینگوال وجود دارد که به پشت دندان‌ها وصل می‌شود

معایب ارتودنسی ثابت

  • گران‌تر از ارتودنسی متحرک است
  • براکت‌ها و سیم ارتودنسی ثابت معلوم می‌شود و از نظر زیبایی کمتر مورد پذیرش است
  • نیاز به ویزیت‌های منظم متخصص ارتودنسی دارد
  • هنگام تنگ و ثابت کردن ارتودنسی ثابت ممکن است احساس ناراحتی داشته باشید
  • باید خیلی مواظب تمیز کردن آن بعد از غذا خوردن باشید
  • باید از خوردن غذاهای سفت و چسبناک پرهیز کنید

شما همین امروز می‌توانید هم برای ارتودنسی متحرک و هم ارتودنسی ثابت به مطب خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران مراجعه کنید. همچنین می‌توانید هر سوال تخصصی که داشتید از بخش سوالات وبسایت با این مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.