چرا قبل از ارتودنسی انجام جرمگیری دندان ضروری است؟

جرم گیری دندان، روشی برای از بین بردن پلاک و تارتار از روی دندان هاست که به دلایل مختلفی که اشاره خواهد شد قبل از شروع درمان ارتودنسی ضروری می باشد. پلاک های دندانی متشکل از رسوبات معدنی، ذرات غذا و باکتری ها می تواند منجر به تشکیل تارتار شود که در صورت درمان نشدن باعث بروز مشکلات دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه، بوی بد دهان و در موارد شدید از دست دادن استخوان می شوند. از دست دادن استخوان به نوبه خود می تواند منجر به عوارض بیشتر مانند تخریب بافت لثه و لق شدن یا از دست دادن دندان شود. برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن درمان ارتودنسی، توجه به این مسائل از قبل ضروری است.

جرم گیری دندان چگونه انجام می شود؟

فرآیند جرم گیری دندان شامل استفاده از بی حسی موضعی برای کنترل درد و خونریزی احتمالی در طول عمل به عنوان مرحله اول می باشد. سپس دندانپزشک از ابزارهای تخصصی برای حذف دقیق پلاک از روی دندان و زیر خط لثه استفاده می کند و به دنبال آن باکتری ها و میکروب ها از بین می روند. در نهایت دندان ها پولیش می شوند تا فرآیند جرم گیری کامل شود.

دلایل جرم گیری قبل از ارتودنسی

  • سهولت در تمیز کردن: دستگاه های ارتودنسی، چه ثابت، متحرک یا نامرئی، تمیز کردن دندان ها را چالش برانگیزتر می کند. اگر پلاک و تارتار در حال حاضر وجود داشته باشد، در طول درمان ارتودنسی مانع از بهداشت دهان و دندان می شود و منجر به پوسیدگی و مشکلات لثه می شود.
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان: عدم حذف پلاک موجود قبل از ارتودنسی می تواند منجر به ایجاد حفره روی دندان ها شود و اثربخشی درمان را تضعیف کند.

آیا جرم گیری قبل از ارتودنسی باعث حساسیت دندان ها می شود؟

پس از جرم گیری، برخی از افراد ممکن است حساسیت موقت دندان را تجربه کنند. این به این دلیل است که جرم های انباشته شده به عنوان عایق حرارتی عمل می کنند و احساس تغییرات دما را در دندان ها کاهش می دهند. با این حال، این حساسیت معمولا پس از چند روز کاهش می یابد و استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین می تواند به کاهش آن کمک کند.

جرم گیری دندان در حین ارتودنسی

حتی در طول درمان ارتودنسی، پلاک دندان می تواند در مقیاس کوچکتر جمع شود و تمیز کردن مناسب حتی حیاتی تر می شود. بی توجهی به ویزیت دندانپزشکی در این دوران ممکن است منجر به بیماری های لثه و ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شود.

جرم گیری دندان بعد از ارتودنسی

زرد شدن و تغییر رنگ دندان ها می تواند پس از درمان ارتودنسی شایع باشد. در حالی که بریس ها به طور مستقیم رنگ دندان را تغییر نمی دهند، پلاک و جرم های تجمع یافته بین دندان ها، مشکل در تمیز کردن و مصرف غذاهای لکه زا می تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود. بنابراین، اغلب توصیه می‌شود که تقریباً شش ماه پس از برداشتن بریس‌ها، جرم‌گیری و سفید کردن دندان‌ها برای بازگرداندن لبخندی مطمئن انجام شود.

آیا جرم گیری در ارتودنسی باعث لق شدن دندان ها می شود؟

 احتمال جرم گیری دندان که باعث لق شدن دندان ها می شود بسیار کم است، به خصوص زمانی که توسط یک دندانپزشک مجرب انجام شود. در برخی موارد، خود پلاک دندانی ممکن است منجر به شل شدن دندان قبل از جرم گیری شود و برداشتن پلاک می تواند مشکل را آشکار کند. در چنین مواردی، بهتر است به مشکل رسیدگی شود و به دندان اجازه داده شود تا به درستی ترمیم شود و در دراز مدت از عوارض مهم تری جلوگیری شود. هماهنگی با متخصص ارتودنسی و مراجعه منظم به دندانپزشک برای اطمینان از بهترین نتیجه در طول درمان ارتودنسی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.