چه سنی برای ارتودنسی کودکان مناسب است؟

امروزه یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین پروسیجرهای دندانپزشکی ارتودنسی محسوب می‌شود و بالطبع، سوالات مردم نیز راجع به آن چند برابر شده است. ما نگرانی شما را درک می‌کنیم؛ شما می‌خواهید کودکان بهترین لبخند ممکن را داشته باشد! اما فهمیدن این که چه سنی برای ارتودنسی کودکان مناسب است یا کودکان در چه سنی می توانند ارتودنسی کنند کمی پیچیده است. یا حتی چه نوع ارتودنسی ای برای کودکان مناسب است و یا باید تا چه سنی آن را استفاده کنند.

ارتودنسی هم مثل بقیه مشکلات دندانی بستگی به افراد دارد. برخی از کودکان در همان سنین ابتدایی باید ارتودنسی شوند، در حالی که عده‌ی زیاد دیگری اصلا به آن نیاز ندارند. ژنتیک و بهداشت دهان و دندان نیز در این بین بی تاثیر نیست.

چرا کودکان به ارتودنسی نیاز دارند؟

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که ارتودنسی (بریس) یک کار بیهوده است یا فوق فوقش می‌تواند دندان‌های کج را اصلاح کند. با این حال ارتودنسی نه فقط برای سلامت دندان که برای سلامت کلی فرد اهمیت دارد. به جز دندان های کج و معوج یا فاصله دار، ارتودنسی برای حل مشکلات زیر نیز کمک کننده است:

  • دیر درآمدن یا زود افتادن دندان های شیری
  • مشکل جویدن یا گاز گرفتن
  • تنفس دهانی
  • مکیدن انگشت یا سایر عادات غلط دهانی
  • ازدحام، جابجایی یا پشت هم ماندن دندان ها
  • مشکلات مربوط به فک از جمله برجستگی یا تورفتگی
  • مشکلات تکلم
  • آسیب ناشی از فرو رفتن دندان به قسمت داخلی گونه یا سقف دهان
  • دندان های برآمده
  • به هم نرسیدن دندان های بالایی و پایینی
  • غیر قرینگی صورت
  • به هم فشرده شدن دندان ها

لیست بالا علیرغم طولانی بودنش کامل نیست. اگر همچنان در مورد نیاز خود یا کودکتان به ارتودنسی سوال دارید می‌توانید با مراجعه به وبسایت یا مطب خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران پاسختان را دریافت نمایید.

چگونه می‌توان گفت که کودک شما به ارتودنسی نیاز دارد؟

به یاد داشته باشید که با افتادن دندان های شیری و درآمدن دندان های دائمی بزرگسالی، این دندان های دائمی همیشه و در همه افراد راست و درست در جای خود در نمی‌آیند. بلکه دندان های دائمی با یک زاویه خاصی بیرون آمده و با رشد کودک و دهان او موقعیت درستی به خود می‌گیرند. پس طبق ظاهر اولیه دندان های دائمی فرزندتان شتاب زده عمل نکنید و موقعیت دندان‌های تازه درآمده را ثابت و دائمی در نظر نگیرید.

اما اگر با گذشت زمان متوجه کج ماندن دندان یا سایر علایم و نشانه‌هایی که لیست کردیم، شدید، وقت آن رسیده که به یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی مطمئن مراجعه نمایید.

زمان مناسب ویزیت ارتودنسی کودک چه موقعی است؟

هیچ عدد خاصی برای سن مناسب ارتودنسی مطرح نشده است.

با این حال، آکادمی ارتودنسی آمریکا توصیه کرده است که اولین ویزیت ارتودنسی کودک دیرتر از 7 سالگی نباشد.

در این سن است که متخصص ارتودنسی می‌تواند راه هوایی، خط لبخند دندانی و عادات دهانی را ارزیابی کند. پس از این کار او قادر خواهد بود تا نیاز کودک به ارتودنسی و زمان آن را تعیین نماید.

پس جواب سوال ” سن مناسب ارتودنسی کودک چند سالگی است؟ ” 7 سال می‌شود. با این حال اکثر کودکان نیازمند ارتودنسی بین سنین 9 تا 14 سال برای اولین بار ارتودنسی می‌شوند.

با توجه به عوارض ارتودنسی، شرایط هر بیمار منحصر به فرد و متفاوت است. بعضی از کودکان به پروتکل‌های درمانی متفاوتی نیاز دارند. یک متخصص ارتودنسی حرفه‌ای نیازهای بیمار را در اولویت قرار داده و همچنین عوارض ارتودنسی را در حداقل میزان خود نگه می‌دارد.

سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

همانطور که گفتیم اکثر کودکان ارتودنسی خود را در سن 9 تا 14 سالگی دریافت می‌کنند. اما افراد بالغ هم می‌توانند از کمک‌های ارتودنسی بهره‌مند شوند و هیچ سن غلط و درستی برای آن‌ها وجود ندارد. به عنوان یک قانون کلی، وقتی دندان های دائمی درآمدند ارتودنسی هم امکان‌پذیر است. البته استثنائاتی هم وجود دارد؛ برای مثال در برخی موارد قبل از ریختن تمام دندان های شیری باید ارتودنسی انجام شود. صحبت کردن با کودک و تفهیم نحوه مراقبت از بریس های ارتودنسی هم از اهمیت زیای برخوردار است.

درمان ارتودنسی زود هنگام

اگر متوجه مشکلی مثل هم راستا نبودن دندان ها، غیر قرینگی صورت یا تولید صدا با حرکت فک قبل از 7 سالگی در فرزندتان شدید، مجبور نیستید تا 7 سالگی منتظر ویزیت ارتودنسی بمانید. هر چه زودتر متخصص ارتودنسی کودک شما را ویزیت کند، بهتر می‌تواند درمان را آغاز نماید.

مداخله سریع اجازه نمی‌دهد یک مشکل جزئی راه هوایی، خط دندان یا دهان به یک معضل اساسی و مزمن تبدیل شود. همچنین برخی از مشکلات ارتودنسی و دندانی وجود دارند که بعد از تکمیل رشد فک و صورت قابل حل نیستند؛ بنابراین بهتر است تا زمانی که صورت و فک کودک رشد می‌کند به آن‌ها پرداخته شود.

در مطب خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران خدمات ارتودنسی برای تمامی سنین ارائه می‌شود.

در ادامه به برخی از دلایل نیاز به ویزیت ارتودنسی زودهنگام می‌پردازیم:

  • ایجاد فضا در دهان کودک برای جلوگیری از در هم رفتن یا کجی دندان ها
  • بهبود قرینگی صورت
  • محدود کردن تروما به دندان پیشین برجسته
  • ذخیره فضا برای دندان هایی که هنوز درنیامده‌اند
  • کاهش نیاز به کشیدن دندان یا جراحی فک
  • تسریع زمان ارتودنسی
  • اصلاح بایت بدی که در صورت عدم اصلاح موجب خراب شدن دندان، بیماری لثه، خرد شدن ناگهانی، نابرابری دندان ها یا مشکلات تکلم خواهد شد

ارتودنسی زودهنگام برای کودک بسیار با ارزش است. این کار به دندانپزشک کمک می‌کند تا مشکلات سلامت دهان را در سنین پایین‌تری تشخیص داده و بتواند به آن‌ها رسیدگی کند. همچنین به والدین این اطمینان را می‌دهد که بهترین لبخند ممکن برای فرزندشان ساخته خواهد شد.

چه انتظاراتی باید از ویزیت چکاپ ارتودنسی داشته باشید؟

چکاپ ارتودنسی یک فرصت یادگیری برای متخصص ارتودنسی، والدین و کودک است. در طی این ویزیت متخصص ارتودنسی می‌تواند مشکلات جزئی رشد فک، دندان‌های در حال رویش و دندان‌های شیری باقیمانده را شناسایی کند.

در برخی موارد، دندانپزشک متخصص ارتودنسی راست بودن دندان ها و راستای قرارگیری آن‌ها را متوجه شده و به والدین اطمینان می‌دهد که مشکلی نیست. در موارد دیگری ممکن است پیگیری رشد و تکامل و درمان‌های متعاقب را در آینده پیشنهاد دهد. در برخی مواقع هم که درمان زودهنگام لازم است.

دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی تمامی پلن‌های درمانی را بر اساس سن، سابقه بیماری‌ها و نیازهای منحصر به فرد هر بیمار طراحی می‌کند.

سوالات رایج درباره‌ی درمان‌های ارتودنسی کودکان

کمک به کودک برای داشتن یک لبخند عالی یکی از بالاترین اولویت‌های هر پدر و مادری است. با این حال برخی اوقات پیدا کردن بهترین درمان ارتودنسی دشوار می‌باشد. متخصص ارتودنسی می‌تواند والدین را از سردرگمی نجات دهد.

حال بیایید نگاهی بیاندازیم به تعدادی دیگر از سوالات رایج مردم درباره‌ی ارتودنسی

ارتودنسی دقیقا چیست؟

بریس های ارتودنسی بست‌های کوچکی هستند که دندان ها به یک موقعیت خاص و صحیح سوق می‌دهند. بریس ها از مواد مختلفی ساخته شده و در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شوند.

چند نوع بریس ارتودنسی داریم؟

در اغلب مواقع کودکان به بریس‌های دارای بست، سیم و نوارهای لاستیکی نیاز دارند. یعنی بست‌ها به دندان‌ها وصل شده و با سیم و لاستیک به یک دیگر متصل می‌شوند. در برخی شرایط دیگر ممکن است برای کودکان نیز بریس های نامرئی ارتودنسی قابل برداشتن تجویز شود. بعضی از کودکان نیز علاوه بر ارتودنسی به هدگیر، محافظ دهان یا سایر دستگاه‌ها نیاز پیدا می‌کنند.

هزینه ارتودنسی کودکان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی بر اساس نوع دستگاه‌های انتخابی و سایر عوامل فرق می‌کند. متخصص ارتودنسی انواع گزینه‌ها و هزینه‌ی آن‌ها را به شما معرفی کرده و قبل از درمان به تمامی سوالات شما پاسخ خواهد داد. بسته به نوع بیمه گاهی اوقات بیمه نیز بخشی از هزینه‌ها را می‌پردازد.

زمان ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان نگه داشتن وسایل ارتودنسی در دهان برای هر شخص متغیر است، اما اکثر کودکان به 18 تا 36 ماه درمان نیاز دارند. مدت زمان میانگین برای بزرگسالان 2 تا 3 سال است. متخصص ارتودنسی در طی این مدت باید بیمار را به طور مرتب ویزیت کند تا مطمئن شود که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و اگر مشکلی بود سریعا آن را مرتفع سازد.

عوارض ارتودنسی چیست؟

متخصص ارتودنسی شما با ویزیت‌های منظم مطمئن خواهد شد که همه چیز درست پیش می‌رود و اگر مشکلی بود در اسرع وقت آن را حل می‌کند تا عوارض ارتودنسی به حداقل میزان خود برسد. عوارض ارتودنسی نادر بوده و شامل موارد زیر است:

  • درد و ناراحتی در روزهای اول که رفته رفته بهتر می‌شود
  • پوسیدگی دندان
  • عود (برگشتن دندان به حالت اولیه خود)
  • واکنش‌های آلرژیک

جمع‌بندی ارتودنسی کودکان

ارتودنسی معمولا قدم آخر رفع مشکلات دندان های یک کودک است. ارتودنسی دندان های کودک شما را صاف و مرتب کرده و مشکلات ارتودنسی دندان‌ها را در آینده کاهش می‌دهد. و اگر ارتودنسی خود را به متخصص با مهارتی بسپارید، مطمئن خواهید بود که بهترین نتایج در سریع وقت ممکن در انتظار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.