کاربرد مینی اسکرو در ارتودنسی چیست؟

آیا شما هم جزو افراد بزرگسالی هستید که از ترتیب و شکل قرارگیری دندان‌های خود ناراضی می‌باشید؟ آیا شما هم به ارتودنسی فکر کرده‌اید اما فکر می‌کنید ارتودنسی فقط برای کودکان است؟ سوالاتی از این دست ممکن است در ذهن شما باشد که تاکنون بی‌جواب مانده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربرد مینی اسکرو در ارتودنسی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مینی اسکرو ارتودنسی چیست؟

مینی اسکرو همان طور که از معنای انگلیسی آن برمی‌آید، پیچ فلزی کوچکی است که از خلال لثه به داخل استخوان فک وصل می‌شود تا به عنوان لنگرگاه عمل کرده و به جابجایی دندان‌های نامرتب و کج کمک نماید. میکرو اسکرو، مینی ایمپلنت و دستگاه لنگرگاه موقتی (TAD) همگی سایر اسم‌های مینی اسکرو در ارتودنسی هستند.

کاربرد مینی اسکرو در ارتودنسی چیست؟

در کار ارتودنسی با هدف جابجا کردن دندان‌های نامرتب، معمولا دندان‌های اطراف به صورت ثابت از نیرویی که توسط بریس های ارتودنسی اعمال می‌شود حمایت می‌کنند. همانطور که گفتیم معمولا این اتفاقی است که می‌افتد؛ گاهی اوقات استفاده از حمایت این دندان‌ها ممکن نبوده یا نیرویی که اعمال می‌شود ممکن است روی دندان اشتباهی سوار شود. در چنین مواردی، با استفاده از یک مینی اسکرو یک لنگرگاه ساخته می‌شود تا به مرتب سازی دندان‌ها و پر کردن فضاهای خالی بین دندان‌ها کمک شود.

مینی اسکرو ارتودنسی چگونه تعبیه می‌شود؟

مینی اسکرو را می‌توان در هر تایمی که درمان ارتودنسی در حال انجام است تعبیه کرد. ابتدا با استفاده از بیحسی موضعی لثه بیحس می‌شود. همچنین ممکن است قبل از این کار دکتر ارتودنسی از شما بخواهد تا از یک دهان شویه مخصوص آنتی باکتریال استفاده کنید.

ممکن است ابتدا یک سوراخ داخل استخوان فک ایجاد شده و سپس اسکرو یا پیچ درون آن قرار داده شود، یا با فشار ظریفی می‌توان اسکرو را به طور مستقیم داخل فک قرار داد. احتمالا هنگام تعبیه اسکرو یک فشار غیر طبیعی را در ناحیه فک خود احساس خواهید کرد.

برخی از متخصصان ارتودنسی از یک گاید یا راهنمای پلاستیکی برای کمک به تعبیه اسکرو در موقعیت صحیح خود استفاده می‌کنند. بریس ارتودنسی را می‌توان بلافاصله پس از تعبیه مینی اسکرو یا طی ویزیت بعدی به مینی اسکرو متصل کرد تا کار جابجا کردن دندان شروع شود.

خطرات تعبیه مینی اسکرو در ارتودنسی چیست؟

اطلاعات و شواهد محدودی درباره‌ی اثربخشی و کارایی مینی اسکرو در کارهای ارتودنسی در دسترس می‌باشد اما نقطه قوت آن این است که خطر خاصی متوجه بیمار نمی‌کند.

میزان موفقیت کار با استفاده از مینی اسکرو بالای 80 درصد است.

مینی اسکرو به شیوه‌ای تعبیه می‌شود که بین ریشه‌های دو دندان قرار گیرد. در اکثر موارد مینی اسکرو در کل طول درمان ارتودنسی ثابت و پایدار باقی می‌ماند. خطرات امکان‌پذیر مینی اسکرو در ارتودنسی با احتمال کم عبارتند از:

  • احتمال برخورد اسکرو با ریشه دندان در طی پروسه تعبیه آن وجود دارد. معمولا ریشه دندان بایستی بدون هیچ مشکلی التیام یابد.
  • احتمال شل شدن پیچ وجود دارد. معمولا می‌توان در ویزیت بعدی اسکرو را در همان جای قبلی خود یا در یک موقعیت جدید ثابت کرد.
  • 5 درصد مینی اسکرو ها در مرحله تعبیه می‌شکنند. در این صورت ممکن است انتهای مینی اسکرو داخل استخوان باقی گذاشته شود. این اتفاق جای نگرانی ندارد. 15 تا 20 درصد مینی اسکرو ها به طور زودهنگامی شکست خورده و باید تعویض شده یا برداشته شوند.
  • احتمال ایجاد عفونت هم وجود دارد. در صورت رعایت موارد بهداشتی و پاکسازی این احتمال بسیار پایین است.

اگر فردی رضایت به تعبیه مینی اسکرو ندهد چه اتفاقی می‌افتد؟

قطعا بهترین دکتر ارتودنسی متخصصی است که انواع مختلف راه و روش‌های صاف و مرتب کردن دندان‌ها و پر کردن فضاهای خالی بین آن‌ها را به بیماران خود توضیح دهد. مینی اسکرو معمولا برای به حداکثر رساندن اثربخشی ارتودنسی تا حد ممکن به کار می‌رود. گزینه‌های جایگزین مینی اسکرو در ارتودنسی پوشیدن هدگیر، کشیدن دندان و پذیرش باقی ماندن فضاهای خالی بین دندان‌ها است. متخصص ارتودنسی بهترین روش کسب نتیجه را به شما پیشنهاد خواهد کرد. با این حال، تصمیم نهایی با شما است.

از کجا می‌توانم اطلاعات بیشتری به دست بیاورم؟

وبسایت خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران اطلاعات زیادی را درباره‌ی جوانب مختلف ارتودنسی تولید کرده و در اختیار شما خوانندگان گرامی می‌گذارد تا با دانستن همه جوانب ارتودنسی آن را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: همه مقالات وبسایت دکتر کوثر عزیزلو درباره‌ی ارتودنسی

در صورت داشتن هر گونه سوالی که در مقالات جواب داده نشده است، می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید تا از متخصص ارتودنسی جواب بگیرید. دانستن همه چیز درباره‌ی مینی اسکرو در ارتودنسی قبل از قبول انجام دادن آن ضروری است.

مدت زمان باقی ماندن مینی اسکرو در دهان چقدر است؟

مینی اسکرو معمولا به مدت چند ماه داخل دهان می‌ماند تا دندان‌ها موقعیت بهتری پیدا کنند. با تکمیل جابجایی دندان‌ها، می‌توان مینی اسکرو را خارج کرد.

مینی اسکرو چگونه برداشته می‌شود؟

به سادگی! معمولا نیاز به هیچ گونه بیحسی موضعی نیست. لثه و استخوان زیرین آن به طور کامل طی چند روز بدون هیچ گونه ناراحتی التیام می‌یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.