بند ارتودنسی چیست؟

بند ارتودنسی، یک حلقه بادوام ساخته شده از فولاد ضد زنگ و فولاد است که به عنوان براکت برای دندان های عقب عمل می کند. وظیفه اصلی آن توزیع یکنواخت فشار بین دندان ها است و نقش مهمی در اصلاح ناهنجاری های دندانی دارد. بریس های ارتودنسی به دلیل استحکام بالاتر و توانایی تحمل فشار بیشتر معمولاً برای دندان های عقب استفاده می شوند. هنگامی که اتصال براکت معمولی به دندان چالش برانگیز می شود، به خصوص برای دندان های عقبی که ممکن است موقعیت ایده آلی برای نصب براکت نداشته باشند،این روش ترجیح داده می شود. علاوه بر این، بندهای ارتودنسی کمتر احتمال دارد که باعث تحریک یا آسیب به گونه شوند.

تعویض براکت های آسیب دیده با بندهای ارتودنسی

در درمان‌های ارتودنسی، گاهی اوقات براکت‌ها از روی دندان‌ها جدا می‌شوند، به ویژه در دندان‌های عقبی که نیروی جویدن بیشتری را تحمل می‌کنند. هنگامی که چندین بار این اتفاق می افتد، از بندهای ارتودنسی به عنوان جایگزین استفاده می شود. حلقه فلزی پوشش گسترده ای از دندان را فراهم می کند و آن را در برابر نیروهای ایجاد شده در هنگام غذا خوردن بسیار مقاوم می کند و دوام بهتری را تضمین می کند.

مراحل قرار دادن بند ارتودنسی

برای قرار دادن صحیح بند ارتودنسی مراحل زیر انجام می شود:

  • متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که کدام دندان ها به بند های ارتودنسی نیاز دارند و جداکننده هایی را در اطراف آنها قرار می دهد.
  • این جداکننده ها فضای کافی بین دندان هدف و دندان های مجاور ایجاد می کنند تا بند را در خود جای دهد. روز بعد قطعه جداکننده برداشته می شود و اندازه نوار مناسب بر اساس فضای ایجاد شده تعیین می شود. سطح داخلی بند ارتودنسی با مواد خاصی به نام سیمان پوشانده شده است تا از تماس مستقیم فلز و بافت دندان جلوگیری کند و خطر آسیب به دندان را کاهش دهد.
  • نوار ارتودنسی با دقت روی دندان قرار می گیرد و در موقعیت خود محکم می شود.
  • بسته به وضعیت دندان ها و لثه ها، ارتودنتیست ممکن است از روش های مختلفی برای محکم کردن بند استفاده کند، مانند استفاده از موم یا سیمان.

مراقبت از بند ارتودنسی

 مراقبت صحیح از بند های ارتودنسی ضروری است و شامل موارد زیر است:

  • اجتناب از غذاهای سفت که می تواند به بریس ها آسیب برساند، مانند آب نبات یا پاپ کورن و خودداری از جویدن مداد یا خودکار.
  • برای کسانی که دندان قروچه می کنند، استفاده از نایت گارد توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی توصیه می شود.
  • بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن و استفاده صحیح از نخ دندان جدی بگیرید.
  • استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده برای شستشوی کامل دهان توصیه می شود.

 آیا استفاده از بند های ارتودنسی دردناک است؟

 فرآیند قرار دادن بند های ارتودنسی معمولاً دردناک نیست، زیرا جداکننده ها قبلاً فضای کافی برای قرار دادن آنها ایجاد کرده اند. برخی از افراد ممکن است فشار خفیف یا احساس سوزش را در طول فرآیند تجربه کنند. احساس ناراحتی خفیف در لثه و دندان تا چند ساعت پس از دریافت بریس طبیعی است، اما این درد موقتی است و با گذشت زمان از بین خواهد رفت.

مضرات بند های ارتودنسی چیست؟

 یکی از معایب بندهای ارتودنسی خطر پوسیدگی دندان است. از آنجایی که این نوار مانند یک حلقه دندان ها را احاطه کرده است، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن موثر در این ناحیه می تواند چالش برانگیز باشد. اگر ذرات غذا بین دندان و نوار ارتودنسی گیر کند، احتمال پوسیدگی دندان و آسیب احتمالی وجود دارد. برای به حداقل رساندن این خطر، دندانپزشکان متخصص اغلب از چسب های حاوی فلوراید برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.