لمینت سرامیکی برای چه کسانی ممنوع است؟

ونیر های سرامیکی پوشش های نازکی هستند که روی دندان های جلویی قرار می گیرند تا عیوب زیبایی را برطرف کنند. آنها بادوام هستند و شبیه دندان های طبیعی هستند و دندانپزشک رنگی را انتخاب می کند که با ترجیح بیمار همسان بوده یا با دندان های طبیعی آنها مطابقت داشته باشد یا کمی روشن تر و سفیدتر باشد. در این مقاله به افرادی می پردازیم که ونیر لمینت سرامیکی برای آنها مناسب نیست و نباید از آنها استفاده شود.

کاندیداهای ممنوعه ونیر لمینت چینی: چندین گروه از افراد وجود دارند که نباید درمان لمینت برای آن‌ها انجام شود. در این مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم.

مینای دندان ناکافی: مینای دندان کافی برای باندینگ موفق با ونیر ها ضروری است. اگر مینای دندان نازک یا آسیب دیده باشد، فرآیند باندینگ ممکن است به خطر بیفتد و منجر به ناراحتی و مشکلات مربوط به بایتینگ یا حساسیت به غذاهای گرم و سرد شود.

التهاب لثه: افراد مبتلا به التهاب لثه ناشی از تجمع پلاک، تحلیل لثه یا سایر عارضه‌های دهان و دندان کاندیدای مناسبی برای ونیرهای لمینت چینی نیستند.

وجود سایر ترمیم های دندانی: اگر فرد دارای ایمپلنت دندان، ونیر کامپوزیت روی دندان های خود باشد، ممکن است امکان استفاده از ونیر لمینت چینی وجود نداشته باشد. در صورت تصمیم بر انجام لمینت در چنین مواقعی باید رنگ لمینت با ترمیم‌های دندان موجود هماهنگ شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: افرادی که بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و ویزیت منظم دندانپزشکی را رعایت نمی کنند، ممکن است با عوارض لمینت مواجه شوند و نباید به کار گذاشتن ونیر لمینت سرامیکی را ادامه دهند.

عادات مضر برای دندان: افرادی که عادت هایی مانند دندان قروچه، جویدن اجسام سخت یا جویدن ناخن دارند باید از ونیرهای لمینت سرامیکی اجتناب کنند، زیرا این عادات می تواند منجر به آسیب یا جدا شدن زودرس ونیرها شود.

بیماری‌های دهان و دندان: بیماران مبتلا به عفونت لثه، بیماری پریودنتال یا سایر مسائل مربوط به سلامت دهان باید قبل از استفاده از ونیرهای لمینت سرامیکی به این مشکلات رسیدگی کنند. درمان این شرایط ابتدا نتیجه بهتری را برای اصلاح طرح لبخند تضمین می‌کند.

ناهماهنگی شدید دندان ها: اگر دندان ها به شدت کج یا چرخیده باشند، قرار دادن لمینت های سرامیکی ممکن است این موضوع را تشدید کند و بر روی تراز دندان های اطراف تأثیر بگذارد. در چنین مواردی، قبل از استفاده از ونیر باید درمان ارتودنسی را دنبال کرد.

پوسیدگی گسترده دندان: دندان‌های دارای پوسیدگی عمیق که نیاز به درمان ریشه دارند برای ونیرهای لمینت سرامیکی مناسب نیستند.

دندان‌های کاملاً سالم: افرادی که دندان‌های سالم و بدون هیچ گونه نگرانی زیبایی دارند، قرار دادن لمینت ونیر سرامیکی برایشان توصیه نمی‌شود، زیرا این درمان روش تهاجمی است که شامل برداشتن بخشی از مینای دندان است.

محدودیت سنی: در حالی که محدودیت سنی خاصی برای ونیرهای لمینت سرامیکی وجود ندارد، به طور کلی این روش برای افراد زیر 30 سال توصیه نمی‌شود. به بیماران جوان‌تر با دندان‌های سالم توصیه می‌شود که درمان‌های جایگزین مانند ارتودنسی، ونیر‌ها یا سفید کردن دندان‌ها را بررسی کنند. ونیرهای لمینت چینی معمولاً 10 تا 15 سال عمر می کنند و شروع درمان در سنین پایین تر ممکن است نیاز به تعمیر و تعویض مکرر را به دنبال داشته باشد.

در پایان، لازم به ذکر است که مشورت با دندانپزشک مشخص خواهد کرد که آیا لمینت برای اصلاح طرح لبخند شما مناسب است یا خیر. دندانپزشک عوامل مختلفی را ارزیابی می کند و در صورت وجود هر یک از موارد منع مصرف ذکر شده در بالا، ممکن است از گذاشتن ونیرها خودداری کند. اگر در مورد گزینه های درمانی خود تردید یا سوالی دارید با ما تمایش بگیرید. کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو در تهران طیف وسیعی از خدمات ارتودنسی و دندانپزشکی را ارائه می‌دهد و شما می توانید اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ها و خدمات را در وب سایت و همچنین بصورت تلفنی به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.