درباره درمان با هایرکس در ارتودنسی چه می‌دانید؟

گسترش دهنده یا اکسپاندر اسکلتی (هایرکس یا Hyrax) که با نام های دیگری مثل بسط دهنده سریع کام یا سقف دهان و گسترش دهنده نواری هم شناخته شده است، یکی از اجزای مهم درمان ارتودنسی در دندانپزشکی می‌باشد. اکسپاندر به افزایش رشد و در نتیجه پهن تر شدن قوس فک بالا کمک شایانی می‌کند.

اکسپاندر هایرکس چگونه کار می‌کند؟

اکسپاندر هایرکس با اعمال فشار جانبی به دو نیمه فک بالا (ماگزیلا) در بیمارانی با فک بالای باریک به دقت این فک را گسترش می‌دهد. اگر درمان با هایرکس زیر نظر متخصص ارتودنسی ماهر و با تجربه و به درستی اجرا شود، استخوان در خط وسط رشد پیدا کرده و استخوانی که رشد خود را انجام داده بود به پهنای مناسب رسیده و بایت (نحوه به هم رسیدن دندان‌ها) بیمار بهبود می‌یابد.

گسترش فضای فک بالا یا ماگزیلا علاوه بر منافع زیبایی که به همراه دارد به دندان های دائمی که به دلیل نبود فضای کافی هنوز درنیامده‌اند نیز فرصت بیرون آمدن می‌دهد.

دستگاه اکسپاندر هایرکس می‌تواند مشکلات اسکلتی یا دندانی را اصلاح کند که اگر درمان نشده، به حال خود رها شوند، در آینده برای اصلاح نیاز به جراحی فک خواهند داشت.

دستگاه اکسپاندر هایرکس ثابت بوده و از حلقه‌هایی تشکیل شده که به دندان های چهارم و ششم وصل می‌شود و یک پیچ دارد که یک بار در روز باز می‌شود، مگر این که دستگاه در همان حالت بماند.

دستگاه هایرکس به مدت یک ماه فعال می‌شود. پس از این کار یک فاز نگهداری 4 تا 6 ماهه وجود دارد که بعد از آن نیز بیمار یک نگهدارنده ترانس پالاتال آرچ (TPA) دریافت می‌کند تا موقعیت به وجود آمده را حفظ کرده و دستگاه را در حالت ثابت نگه دارد.

اکسپاندر هایرکس

چه انتظاراتی می‌توان از دستگاه گسترش دهنده سریع ماگزیلاری داشت؟

  • بیماران ممکن است به مدت 3 تا 5 روز افزایش ترشح بزاق را تجربه کنند.
  • همچنین در چند روز اول ممکن است تکلم بیمار به طور موقت مختل شود. وقتی زبان بعد از چند روز به وجود دستگاه عادت کرد تکلم به حالت طبیعی خود باز می گردد.
  • بیماران احساس فشار یا تنگی در قسمت میانی سقف دهان، زیر بینی، پل بینی و زیر استخوان‌های گونه احساس می‌کنند.
  • ایجاد فضای خالی بین دندان های پیشین و گاهی اوقات، بین دندان های پشتی نیز امکان‌پذیر است.

دستگاه هایرکس برای چه کسانی مناسب است؟

مشکلات تنفسی و ناهمراستایی دندان ها علایم شایع داشتن یک کام یا سقف دهان باریک است. برای حل این مشکلات دو راه‌حل کلی وجود دارد:

  1. مداخلات جراحی
  2. بکارگیری اکسپاندر کام (دستگاه هایرکس)

در مطب دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران، استفاده از اکسپاندر هایرکس راه حلی برای بیماران دارای کام باریک است. با کمک هایرکس می‌توان با مشکلات تنفسی و دندانی همزمان با هم خداحافظی نمود.

اکسپاندر یا همان دستگاه هایرکس یکی از درمان های ارتودنسی است که کمک می‌کند تا فضای باریک بین دندان‌های فوقانی در استخوان فک بالا بازتر شود.

گسترش دهنده هایرکس چگونه تنظیم می‌شود؟

  • مرحله اول: در یک محیط دارای روشنایی مناسب سر به طرف عقب خم می‌شود

  • مرحله دوم: پیچ گوشتی مخصوص داخل پیچ وسط دستگاه فیکس می‌شود.

  • مرحله سوم: با فشار دادن پیچ گوشتی به سمت پشت دهان متوجه چرخش و ظاهر شدن سوراخ جدید می‌شوید. با رسیدن پیچ گوشتی به پشت اکسپاندر چرخش متوقف می‌شود.

  • مرحله چهارم: با این کار سوراخ جدید برای پیچ گوشتی ظاهر خواهد شد.

دستگاه هایرکس از دو نیمه تشکیل شده که به وسیله یک پیچ در وسط دهان به هم متصل می‌شوند. در طرفین نیز با کمک نوارهایی به دندان‌های مولار فوقانی وصل می‌گردد.

تنظیمات دستگاه هایرکس بر اساس تاثیری که روی دندان‌ها در داخل دهان گذاشته شده انجام می‌گردد.

جمع بندی درمان ارتودنسی هایرکس

از نظر بهداشت دهان و دندان، وقتی فردی دهانش را می‌بندد دندان های او بایستی به طور همزمان به هم برسند. اگر دندان ها به هم نرسند یعنی مشکلی وجود دارد. اکسپاندر یا گسترش دهنده هایرکس می‌تواند برای درمان مشکلات ارتودنسی نظیر کام باریک و شلوغی دندان‌ها استفاده شده و گسترش کام مورد نیاز به منظور صاف کردن دندان‌ها و اصلاح فک را فراهم آورد.

در طی دوره درمان هایرکس ویزیت‌های منظمی در مطب دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی خواهید داشت تا از تنظیم بودن دستگاه مطمئن شده و در صورت نیاز مطابق نیازهای شما دستگاه تنظیم گردد. متخصص ارتودنسی به شما کمک خواهد کرد تا با کمک دستگاه اکسپاندر هایرکس به حداکثر اهداف زیبایی و دندانی و سلامتی خود نائل شوید.

اگر شما یا کودکتان نیز کام یا سقف دهان باریکی دارید، منتظر نمانید. با مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی مشکل خود را بیان کرده و از نظرات و راهکارهای درمانی تخصصی ارتودنسی مثل هایرکس بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.