همه چیز درباره بریس ارتودنسی؛ عوارض و هزینه ارتودنسی

Beautiful Macro Shot Of White Teeth With Braces. Dental Care Pho

بریس ارتودنسی وسیله‌ای سیم مانند است که متخصصان ارتودنسی از آن برای اصلاح ناهمراستایی دندان‌ها و فک‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد نیازمند ارتودنسی معمولا در سنین نوجوانی باید اقدام کنند، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از بریس ارتودنسی کمک بگیرند. هدف از تعبیه بریس دندان این است که دندان‌ها و فک مرتب شده و لبخندی زیبا به وجود آید. اما چیزی که در این میان اهمیت اساسی دارد، پیدا کردن بهترین دکتر ارتودنسی است!

برای اصلاحات جزئی دندان، یک  سری از لوازمی سفارشی است که به آنها ” ارتودنسی نامرئی ” می‌گویند. این بریس‌ها می‌تواند برای بعضی از بزرگسالان ظاهر مقبولتری داشته باشد. اگر بخواهید بجای بریس‌های ثابت، از انواع نامرئی استفاده کنید، در مورد هزینه و جنبه‌های مثبت و منفی این روش از ما سوال کنید. با این حال، استفاده از بریس ثابت برای اصلاح مشکلات دندان بسیاری از افراد الزامیست.

مواد و تکنولوژی مدرن، تجربه استفاده از بریس ارتودنسی را بسیار راحت‌تر از گذشته کرده است.

کاربرد بریس ارتودنسی چیست؟

از بریس ارتودنسی برای اصلاح مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  • دندان‌های نامرتب یا معوج
  • وجود فضای زیاد بین دندان‌ها
  • دندان‌های پیشین بالایی که بیش از حد با دندان‌های پایین همپوشانی دارند؛ چه به صورت عمودی چه به صورت افقی
  • دندان‌های پیشین بالایی که پشت دندان‌های پایین قرار می‌گیرند
  • سایر مشکلات عدم تطابق فک که باعث بی‌نظمی دندان‌ها می‌گردد

ترازبندی مناسب دندان‌ها و فک ممکن است نه تنها ظاهر فرد، بلکه سلامت دهان و نحوه چفت شدن دندان‌ها، جویدن و گفتار را نیز بهبود بخشد.

بریس ارتودنسی برای بزرگسالان

یک فرد بزرگسال برای اصلاح مشکلات دندان خود به زمان بیشتری نسبت به یک کودک دارد. به عنوان مثال، از آن جا که استخوان‌های صورت افراد بالغ دیگر رشد نمی‌کنند، اصلاح دندان‌های کج یا فک نامرتب، ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد که تنها با بریس قابل اصلاح نیست.

آیا استفاده از برکت ارتودنسی خطری هم دارد؟

استفاده از بریس های ارتودنسی به طور کلی یک روش کم خطر هست. با این حال، ما سعی کرده‌ایم به برخی از خطرات بسیار نامحتمل ارتودنسی اشاره کنیم:

خطرات کوتاه مدت

برکت ارتودنسی فضاهای کوچکی در اطراف دندان ایجاد می‌کنند که می‌توانند ذرات غذا در آن جا گیر کرده و رسوبات پلاک پر از باکتری ایجاد کنند. وجود رسوبات مواد غذایی و پلاک می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • از بین رفتن مواد معدنی در سطح مینای دندان می‌تواند لکه‌های مایل به سفید بر روی دندان‌ها ایجاد نماید.
  • پوسیدگی دندان و بیماری لثه

خطرات طولانی مدت

خطرات طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش طول ریشه دندان: در حین حرکت دندان‌ها، ممکن است مقداری از استخوان موجود در مسیر دندان متحرک در اثر اصطکاک از بین برود؛ در حالی که استخوان جدید در پشت آن جای می‌گیرد. از بین رفتن دائمی طول ریشه دندان ممکن است در طی این روند اتفاق بیفتد که می‌تواند منجر به کاهش پایداری دندان گردد. در اکثریت قریب به اتفاق این اتفاق مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • کج شدن مجدد دندان‌ها پس از مرتب‌سازی: اگر بعد از برداشتن ارتودنسی، دستورالعمل‌های بهترین متخصص ارتودنسی در تهران را با دقت انجام ندهید، و به‌ویژه در مورد استفاده از وسیله‌ای به نام نگهدارنده (retainer) سهل انگاری کنید، ممکن است دندان‌ها مجددا نامنظم شوند.

بیشتر بخوانید: درباره مراحل ارتودنسی و مدت زمان درمان آن چه می‌دانید؟

کاهش خطرات بریس ارتودنسی

اگر می‌خواهید خطر آسیب‌دیدگی دندان‌ها و بریس خود را کاهش دهید:

  1. مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته دار را کاهش دهید؛ این کار به طور قابل توجهی از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
  2. با دقت کامل و ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی، با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید، مسواک نرم بزنید. اگر بعد از غذا نمی‌توانید مسواک بزنید، دهان خود را با آب بشویید. دهانتان را کامل بشویید تا تمام ذرات از سیم‌هایتان خارج شود. حتما در آینه داخل دهان‌تان را نگاه کنید تا مطمئن شوید که تمیز شده‌اند.
  3. در صورت توصیه دندانپزشک یا بهترین دکتر ارتودنسی، از یک دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  4. از نخ دندان مخصوص ارتودنسی برای پاکسازی سیم و زیر سیم استفاده کنید. همچنین ارتودنتیست ممکن است یک برس کوچک انعطاف‌پذیر برای تمیز کردن بین سیم‌ها و سیم‌ها توصیه کند.
  5. از غذاهای چسبناک مانند آدامس، آبنبات‌های جویدنی، کارامل و تافی پرهیز کنید. این مواد می‌توانند براکت‌ها، باندها و سیم‌ها را از جا بکنند.
  6. از مصرف غذاهای سفت یا ترد مانند یخ، هویج خام، آبنبات‌های سفت، ذرت بو داده و آجیل خودداری کنید. این غذاها می‌توانند بخش‌هایی از بریس‌ها را بشکنند.
  7. برای سالم ماندن دندان‌ها و لثه‌ها برای معاینه و تمیز کردن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  8. دستورالعمل‌ها را رعایت کنید. عدم رعایت این نکات می‌تواند زمان لازم برای اصلاح و احتمال عوارض را افزایش دهد.

قبل از بریس ارتودنسی چه آمادگی‌هایی لازم است؟

اگر دندانپزشک تان متوجه وجود مشکلاتی در دندان یا فک شما شود که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد احتمالاً شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد.

برخی از مشکلات نامرتبی دندان هنگام رشد کودکان اتفاق می‌افتد و می‌توان آن‌ها را قبل از بلوغ اصلاح کرد. با این حال، متخصص ارتودنسی ممکن است قبل از استفاده از بریس‌ها صبر کند تا دندان‌ها به اندازه کافی رشد کنند. اکثر کودکان در سنین ۸ تا ۱۴ می‌توانند از بریس کمک بگیرند، چون استخوان‌های صورت آنها هنوز رشد می‌کند و دندان‌های آنها راحت‌تر حرکت می‌کنند.

این آمادگی‌ها به طور کلی شامل موارد زیر است:

بررسی ظاهری دندان. متخصص ارتودنسی معاینه کاملی از دندان، فک و دهان انجام می‌دهد.

  • گرافی دندان‌ها: برای تعیین موقعیت دندان‌ها یک سری تصاویر رادیولوژی گرفته خواهد شد. پرتوی پانورامیک رایج‌ترین حالتی است که تمام دندان‌های بالا و پایین را در حالت چفت بودن دندان‌ها نشان می‌دهد. همچنین این تصاویر دندان‌هایی که هنوز در داخل فک رشد می‌کنند را نیز نشان می‌دهد. گرافی مخصوص سر ممکن است به تعیین اندازه، موقعیت و ارتباط فک بالایی و پایینی با دندان‌ها کمک نماید. این تصویر سه بعدی ایده بهتری از موقعیت واقعی دندان‌ها نسبت به یکدیگر می‌دهد.
  • قالب‌سازی: بیمار ماده‌ی نرمی را گاز می‌گیرید و برای چند دقیقه دندان‌ها روی آن باقی می‌مانند. این روش، یک مدل قالب‌گیری از دندان‌ها را ایجاد می‌کند و متخصص ارتودنسی این قالب را ارزیابی خواهد کرد. در برخی موارد، این قالب‌های دندانپزشکی ممکن است در قالب دیجیتال برای ارزیابی بیشتر و بهتر اسکن شوند.
  • کشیدن دندان‌های اضافه: اگر دهان شما بسیار شلوغ باشد، ممکن است فضای فک برای دندان‌های موجود محدود بوده یا کافی نباشد. کار بهترین دکتر ارتودنسی این است که در صورت صلاحدید یک یا چند دندان دائمی را بردارد تا فضا برای دندان‌های باقیمانده به راحتی باز شود. این کار اجازه می‌دهد تا دندان‌ها بهتر کنار هم قرار بگیرند و همچنین فضای کافی برای تمیز کردن فراهم شود.

بعد از اینکه متخصص ارتودنسی دندان‌ها و فک شما را ارزیابی کرد، یک پلن درمانی برای شما تنظیم می‌شود که اغلب همان ارتودنسی ثابت است که به طور موقت به دندان‌های شما متصل می‌شود.

مراحل ارتودنسی دندان چگونه است؟

بریس ثابت ارتودنسی

درمان در سه مرحله یا فاز انجام می‌شود:

  1. تعبیه اولیه برکت‌ها
  2. فالوآپ و تنظیم دوره‌ای
  3. استفاده از نگهدارنده پس از برداشتن بریس‌ها

تعبیه بریس ارتودنسی

ارتودنسی ثابت معمولاً از این اجزا تشکیل شده است:

براکت‌هایی که به سطوح خارجی دندان‌ها متصل هستند یا به پشت دندان‌ها متصل می‌شوند تا از دید پنهان بماند، اما دسترسی به آن‌ها کمی دشوار است. براکت می تواند از جنس فلزی یا استیل، سرامیک (شفاف یا به رنگ دندان) یا مواد دیگر ساخته شود.

برکت‌های فلزی مدرن نسبت به گذشته کوچکتر شده‌اند و کمتر به چشم می‌آیند.

همچنین ممکن است نوارهایی به دور دندان‌های بزرگ پیچیده شوند. قبل از استفاده از نوار با قرار دادن نوارهای لاستیکی (اسپیسر) بسیار کوچک بین دندان‌ها فضا ایجاد می‌شود. این نوارها از فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم ساخته شده‌اند. یک لوله باکال متصل به نوار آخرین دندان آسیاب، انتهای سیم اتصال را در جای خود نگه می‌دارد.

سیم انعطاف پذیر ارتودنسی تمام برکت‌ها و نوارها را به هم متصل می‌کند. آرک وایر (قوس سیمی) حرکت دندان‌ها را کنترل می‌کند.

نوارهای لاستیکی کوچک یا گره‌های فلزی برای استحکام سیم در داخل برکت‌ها مکانیسم کششی دارند تا سیم را محکم کند. از نوارهای لاستیکی بزرگ‌تر نیز می‌توان برای کمک به حرکت دندان استفاده کرد. قلاب الاستیک بین فک بالا و پایین وسیله‌ای برای تولید فشار ساختگی بیشتر است.

سرپوش متصل نوار. سرپوش معمولا فقط شب‌ها استفاده می‌شود و ممکن است در موارد پیچیده مفید باشد. سرپوش به بریس ارتودنسی در دهان متصل می‌شود تا فشار اضافی ایجاد کرده و دندان‌ها را در موقعیت صحیح نگه دارد یا حرکت دهد.

دستگاه‌های لنگر موقت (TADs): بجای سرپوش یا نوارهای لاستیکی، ممکن است TAD برای برخی از بیماران گزینه مناسبی باشد. پیچ‌های کوچکی از طریق لثه‌ها درون استخوان فک قرار می‌گیرند و سپس می‌توان از آن ها به عنوان لنگر برای فشار مستمر برای حرکت دندان استفاده کرد.

مهاربندهای متحرک

به جای استفاده از مهاربندهای ثابت، افرادی که فقط به اصلاحات جزئی نیاز دارند، ممکن است از یک سری لوازم  متحرک، به نام الاینر سبک استفاده کنند. به طور معمول، هر مجموعه الاینر به مدت 1 تا 3 هفته، تا حد امکان نزدیک به ۲۴ ساعت در روز، به جز هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان، استفاده می‌شود تا با مجموعه بعدی جایگزین گردد. کل این فرآیند ممکن است تا 9 ماه یا بیشتر طول بکشد و امکان نظم بیشتر را فراهم می‌کند.

هنگام استفاده از الاینر، فقط می‌توانید مایعات مصرف کنید. پس از خارج كردن الاینر برای خوردن یا نوشیدن هر نوع غذا یا نوشیدنی دیگر، حتما باید مسواک بزنید تا دوباره مجددا از الاینر استفاده کنید.

فالوآپ و تنظیمات دوره‌ای

بعد از اینکه بریس ثابت روی دندان ها قرار گرفت، متخصص ارتودنسی با سفت یا شل کردن سیم‌های متصل کننده، آن‌ها را به صورت دوره‌ای تنظیم می‌کند. این کار فشار خفیفی بر روی دندان‌ها وارد و به تدریج آن‌ها را به موقعیت‌های جدید منتقل می‌نماید. فک با جابجایی استخوان در مسیر دندان متحرک و قرار دادن استخوان جدید بجای آن، به فشار پاسخ می‌دهد.

گاهی اوقات، متخصص ارتودنسی ممکن است از کشش بین فک بالا و پایین برای کمک به اصلاح استفاده کند. این کار اغلب با قلاب‌های الاستیک کشیده شده بین دندان‌های مخالف انجام می‌شود.

ممکن است در چند روز اول پس از تنظیم، دندان و فک کمی درد داشته باشد. این ناراحتی معمولا با مسکن قابل رفع است. اگر ناراحتی شدیدتر شد، به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

نگهدارنده

پس از برداشتن بریس های دندانی، لازم است دندان‌های تازه مرتب شده برای مدتی (دوره نگهداری) تثبیت شوند تا از برگشت مجدد آن‌ها به موقعیت اولیه جلوگیری شود. این امر با استفاده از یک وسیله سفارشی که به طور معمول از سیم‌های پلاستیکی یا پلاستیکی و فلزی ساخته شده و به دندان‌ها در جای خود کمک می کند به دست می‌آید. نگهدارنده ها معمولاً قابل جابجایی هستند، اما می‌تواند ثابت نیز باشد یا ممکن است ترکیبی از ثابت و متحرک استفاده شود.

خلاصه کلام

بریس ارتودنسی به طور کلی در راستای مرتب‌سازی دندان‌های کج و کمک به اصلاح فک‌ها با قرارگیری نامناسب در ایجاد لبخندی زیبا و دهانی سالم بسیار موثر هستند.

به طور متوسط، بیشتر افراد از 1 تا 3 سال بریس کامل می‌بندند. برای اطمینان از ثبات نتایج نهایی ممکن است از نگهدارنده‌ها به طور نامحدود استفاده شود.

بیمار نقش مهمی در نتیجه درمان دارد. توصیه‌های متخصص ارتودنسی در تهران را به ویژه در دوره نگهداری دقیقا انجام دهید. وقتی نوبت به این مرحله نهایی می‌رسد، مهم است که از نگهدارنده طبق دستور استفاده کنید.

اگر همچنان سوالی درباره ارتودنسی و مخصوصا هزینه ارتودنسی دارید با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.