درباره مراحل ارتودنسی و مدت زمان درمان آن چه می‌دانید؟

درمان ارتودنسی یک پروسه و فرآیند گام به گام است. با وجود مقبولیت منحصر به فرد بودن درمان ارتودنسی برای هر بیمار اما مسیرهای درمانی که طی می‌شود کم و بیش شبیه به هم است. در این مقاله قصد داریم شما را با سه مرحله یا فاز اصلی درمان ارتودنسی آشنا کنیم تا بدانید که باید از هر مرحله چه انتظاری داشته باشید.

مرحله اول: قبل از تعبیه بریس های ارتودنسی

تعدادی اقدامات وجود دارد که شما و متخصص ارتودنسی باید قبل از آماده شدن برای تعبیه بریس ها آن‌ها را انجام دهید.

جلسه مشاوره ارتودنسی اول

در اولین ویزیت یا مشاوره که ما توصیه می‌کنیم بهترین متخصص ارتودنسی در تهران و یا شهرهای دیگر را برای آن انتخاب کنید، موقعیت تمامی دندان‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و درمان‌های ارتودنسی در دسترس برای شما معرفی خواهند شد. همچنین سلامت کلی دندان‌ها و لثه‌های شما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

گرافی

در قدم بعدی دکتر ارتودنسی برای شما یک گرافی درخواست خواهد کرد که یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارزیابی برای متخصصان دندانپزشکی و ارتودنسی محسوب می‌شود. گرافی اشعه X ارتودنسی به دکتر این اجازه را می‌دهد که ریشه تمامی دندان‌ها و استخوان‌های فک را دیده و بیماری‌ها و مشکلات بالقوه را بررسی نماید. اگر نشانه‌ای از بیماری لثه وجود داشته باشد بایستی قبل از شروع درمان ارتودنسی برطرف گردد. در صورت مشاهده هر گونه دندان نهفته در فک یا مشکلات مفصل فک ممکن است به یک گرافی 3 بعدی پیچیده‌تر، مثل cone beam scan نیاز داشته باشید.

جلسه مشاوره ارتودنسی دوم

در طول ویزیت دوم تصاویر تشخیصی (به اصطلاح قبل از عمل) و اسکن‌های داخل دهانی از دندان‌های شما گرفته می‌شوند. با استفاده از اطلاعات حاصل از این جلسات و گرافی و اسکن‌های گرفته شده یک طرح یا پلن درمانی با جزئیات کامل برای شما آماده می‌شود.

پلن درمانی در ارتودنسی

وقتی پلن درمانی آماده شد از بیمار یا والدین بیمار خواسته می‌شود تا درباره‌ی آن صحبت کرده و تصمیم نهایی را بگیرند. پلن درمانی شامل تمامی گزینه‌های درمانی می‌شود و این به شما یا والدین تان بستگی دارد که کدام یک را انتخاب نمایید. انواع درمان‌های ارتودنسی شامل بریس‌های سرامیکی، فلزی، استاندارد و لینگوال روی هر دو قوس دندانی یا فقط یک قوس و گزینه‌ی الاینرهای شفاف (زمانی که مورد نیاز باشند) می‌شود.

بسته به شرایط گاهی برخی از بیماران با گزینه‌های زیادی روبرو هستند، در حالی که برخی دیگر تنها می‌توانند از بریس فلزی استفاده کنند. در طی این ویزیت کل مسیر درمانی و انواع مراحل ارتودنسی توضیح داده شده و به سوالات بیمار پاسخ داده می‌شود.

اکسپاندر

برای برخی از بیماران که اکثر از بین جوانان هستند، دکتر ارتودنسی ممکن است شروع درمان با اکسپاندر یا بسط دهنده را پیشنهاد کند. اکسپاندر فقط برای بیمارانی مناسب است که استخوان کام آن‌ها هنوز جوش نخورده است و با وارد کردن فشار از طرفین به فک و افزایش عرض آن اجازه می‌دهد دندان‌ها فضای بیشتری برای قرار گرفتن داخل استخوان فک داشته باشند. در صورت عدم امکان استفاده از اکسپاندر معمولا باید تعدادی از دندان‌ها را کشید تا مشکل شلوغی دندان‌ها برطرف شود.

ویزیت دندانپزشکی

تمامی بیمارانی که قصد درمان ارتودنسی دارند به کشیدن دندان نیاز نخواهند داشت، ولی آن‌هایی که به علت شلوغی دندان‌ها باید تعدادی از دندان‌هایشان کشیده شود به دندانپزشک نیاز دارند. البته این موضوع برای بیماران خانم دکتر کوثر عزیزلو، متخصص ارتودنسی در تهران جای نگرانی نیست؛ چون خدمات کشیدن دندان هم در کلینیک ایشان ارائه می‌شود. بعد از کشیدن دندان‌ها حداقل 2 هفته باید تا شروع اتصال بریس‌ها صبر کرد.

سپراتور

تقریبا 1 هفته مانده به موعد تعبیه بریس‌ها، بیمار باید برای تعبیه سپراتور مراجعه نماید. سپراتورها نوارهای پلاستیکی هستند که دور دندان‌ها پشتی پیچیده می‌شوند تا جا برای حلقه‌های فلزی که قرار است هنگام اتصال بریس‌ها جاگذاری شوند باز شود.

مرحله دوم: درمان

این فاز مرحله فعال درمان ارتودنسی شماست.

گام اول

اکنون وقت نصب بریس‌های ارتودنسی شما رسیده است. ابتدا باید کمی قبل از آمدن به کلینیک قرص مسکن معمولی مصرف کنید. حین نصب بریس‌های ارتودنسی شما درد نخواهید داشت، اما چند ساعت بعد ممکن است درد دندان‌ها شروع شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع این کار مقداری مسکن مصرف کرده باشید.

ابتدا باید سپراتورها برداشته شوند (البته اگر تاکنون خودشان نیافتاده باشند). سپس هر دندان قبل از استفاده از چسب برای اتصال برکت ارتودنسی به روی دندان (در مورد بریس‌های لینگوال پشت دندان) آماده می‌شود.

با اتصال برکت‌ها به جای خود نوبت وصل کردن سیم می‌رسد. دکتر ارتودنسی به شما نشان خواهد داد که چگونه باید در زمان داشتن ارتودنسی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. معمولا قبل از ترک کلینیک نیز یک جعبه حاوی ابزارهای لازم برای محافظت و پاکسازی دندان‌ها به شما داده می‌شود. تقریبا برای 1 هفته بعد نوبت مراجعه داده می‌شود تا از چگونگی کارکرد بریس‌ها اطمینان حاصل گردد.

در مرحله اول درمان ارتودنسی دندان‌ها در یک سطح و به صورت مرتب در موقعیت دلخواه قرار خواهند گرفت. بدین منظور ویزیت‌های چکاپ هر 4 تا 8 هفته تعیین خواهند شد تا از حرکت دندان‌ها به موقعیت دلخواه اطمینان حاصل شود.

گام دوم

وقتی دندان‌های شما در یک سطح و به صورت مرتب قرار گرفتند نوبت به کار بر روی مشکلات چفت شدن دندان‌ها یا همان بایت می‌رسد. شما ممکن است یک اوربایت (جلو افتادن دندان‌های بالایی)، آندربایت (عقب ماندن دندان‌های بالایی) یا یک کراس بایت داشته باشید که نیاز به تصحیح با بریس‌های ارتودنسی داشته باشد. بعضی از بیماران در بین دندان‌های خود فاصله دارند یا جای دندان کشیده شده خالی باقی مانده که باید در این مرحله این مشکل حل شود. بسته به شرایط بیمار و پلن درمانی در این مرحله می‌توان از الاستیک، اسپرینگ یا ایمپلنت برای تسریع درمان و رسیدن به بهترین نتایج استفاده کرد.

بعضی اوقات در این مرحله باید یک گرافی دیگر گرفته شود تا موقعیت ریشه دندان‌ها و نیاز به جابجایی برکت‌ها بررسی گردد.

مرحله سوم

معمولا آخرین مرحله ارتودنسی به تنظیمات جزئی و ظریف به منظور افزایش همراستایی و اصلاح بایت اختصاص داده می‌شود. دکتر ارتودنسی با انجام برخی تمهیدات از قرار گرفتن دندان‌ها در بهترین موقعیت ممکن خود مطمئن می‌شود.

بسته به نوع درمان متخصص ارتودنسی یک نگهدارنده ثابت برای فک پایینی یا هر دو فک به شما خواهد داد تا از باقی ماندن دندان‌ها در موقعیت دلخواهتان مطمئن گردد.

نگهدارنده همان روزی وصل می‌شود که بریس‌ها درمی‌آیند. برداشتن بریس به سرعت انجام می‌شود. غالب مدت زمان در این مرحله به تمیزکاری و برداشتن تمامی مواد چسبنده از روی دندان‌ها اختصاص داده می‌شود. سپس برای درست کردن نگهدارنده از دندان‌ها قالب گیری شده و تعدادی هم عکس بعد از عمل! از لبخند زیبای شما گرفته می‌شود.

پس از اتمام درمان ارتودنسی

نگهدارنده قابل برداشت شما یک یا دو روز بعد از درآوردن بریس‌ها آماده خواهد بود. شما باید حداقل به مدت 3 ماه به صورت تمام وقت از نگهدارنده خود استفاده کنید تا دندان‌ها و لثه‌هایتان جای جدید خودشان را پیدا کنند. پس از 3 ماه پیش دکتر ارتودنسی خواهید رفت و او به شما خواهد گفت تا نگهدارنده را 12 ساعت در شب استفاده کرده یا به مدت اندک دیگری هم تمام وقت استفاده کنید.

تمامی بیماران بایستی 6، 9 و 12 ماه بعد از درآوردن بریس‌ها پیش متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و سپس سالانه ویزیت چکاپ داشته باشند تا از فیت بودن نگهدارنده‌ها و موقعیت دندان‌ها اطمینان حاصل گردد. در تمامی ویزیت‌ها نگهدارنده خود را هم بیاورید. اگر هنوز دندان عقل تان درنیامده است هر دو سال یک بار گرافی به دندانپزشک کمک می‌کند تا آن‌ها را بررسی نماید. دندان عقل درنیامده، عفونت گرفته یا بیرون آمده می‌تواند موجب بروز مشکل شده و دندان‌های اطراف را جابجا کند.

در صورت داشتن هر گونه پرسش درباره‌ی مراحل ارتودنسی می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.