از کجا بفهمیم کودک نیاز به درمان ارتودنسی دارد؟

Orthodontist Checking Girls Dental Braces

اگر اکنون در حال خواندن این مقاله باشید، حتما شما هم جزو والدینی بوده‌اید که تابحال فکر کرده‌اند آیا کودک من هم بالاخره به درمان ارتودنسی نیاز پیدا خواهد کرد؟ درست آمده‌اید! ارتودنسی یکی از مهم‌ترین ارکان سلامت دهان و دندان کودکان شما است.

هدف درمان ارتودنسی چیست؟

هدف ارتودنسی ایجاد یک بایت سالم و عملکردی است که قسمتی از آن به همراستایی دندان‌ها و بخشی دیگر به شکل صحیح استخوان فک بستگی دارد. برای آن دسته از خوانندگان جدیدمان باید توضیح دهیم که منظور از بایت نحوه چفت شدن دندان‌ها می‌باشد. وقتی دندان‌ها به طور صحیح روی هم قرار بگیرند، عملکرد طبیعی خود را به دست خواهند آورد. کسب این عملکرد سلامت دهان و سلامت کلی بدنی را ارتقا می‌بخشد. همچنین یک لبخند زیبا به کودک شما نیز هدیه داده می‌شود.

ارتودنسی چگونه به کودک شما کمک می‌کند؟

ارتودنسی به قدرت گاز گرفتن و جویدن کودک کمک کرده و به گفتار شیوای او قوت می‌بخشد. وقتی دندان‌ها عملکرد صحیحی پیدا می‌کنند ظاهرشان نیز بهتر می‌شود. یک لبخند جذاب عارضه‌ی جانبی دلخواه یک درمان ارتودنسی موفق است و می‌تواند اثراتی فراتر از صرفا جوانب فیزیکی پیدا کند. تناسب دندان‌ها، لب‌ها و صورت چنان اعتماد به نفسی به کودک شما می‌دهد که شاید اغراق نباشد اگر بگوییم در آینده‌ی وی تاثیرگذار خواهد بود.

دندان‌های صاف و مرتب کمتر در خطر پوسیدگی، بیماری لثه و آسیب هستند.

آیا درمان ارتودنسی صرفا برای مسائل زیبایی است؟

ابداً. ارتودنسی دنیای بسیار شگرف‌تری از یک مسئله‌ی ظاهری است. بهبود ظاهر صورت واضح‌ترین اثر ارتودنسی است، اما همراستایی دندان‌ها و استخوان‌ها فک به معنای عملکرد (گاز گرفتن، جویدن، تکلم) بهتر می‌باشد.

لبخند زیبای حاصل از درمان ارتودنسی نمود بیرونی سلامت قابل قبول دهان بوده و پایه‌ای برای سلامت کلی بدن می‌شود. در واقع ارتودنسی نقشی بسیار مهم‌تر از آنچه اغلب پنداشته می‌شود در نظام سلامت بازی می‌کند.

مشکلات دندان و ارتودنسی کودک از کجا نشات می‌گیرند؟

اغلب مشکلات ارتودنسی ماهیت ارثی دارند. با این حال، برخی از مشکلات اکتسابی هستند؛ یعنی در طی زمان بر اثر مکیدن انگشتان یا پستانک، تنفس دهانی به خاطر بزرگی لوزه‌ها یا هر علت دیگر، بیماری دندان، بلع غیر طبیعی، بهداشت دندانی ضعیف، دیر یا زود افتادن دندان‌های شیری، حوادث یا تغذیه‌ی ضعیف به وجود می‌آیند. گاهی اوقات هم یک مشکل ارثی توسط یک مشکل اکتسابی عارضه دار می‌گردد. حال علت هر چه می‌خواهد باشد؛ ارتودنسی قادر به درمان موفق اکثر این مشکلات است.

آیا امکان صاف شدن خودبخودی دندان‌ها با بزرگتر شدن کودک وجود ندارد؟

متاسفانه دندانی که کج درآمده، بار راست به منزل نمی‌رساند! فضای در دسترس برای دندان‌های جلویی دائمی با رشد کودک افزایش نمی‌یابد. در اکثر افراد پس از درآمدن دندان‌های آسیاب دائمی در 12 سالگی، فضای موجود برای دندان‌های جلویی حتی کمتر هم می‌شود.

مشکلات ارتودنسی درمان نشده می‌توانند با افزایش سن بدتر شده و درمان شان دشوارتر گردد. این مشکلات منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه، شکستگی دندان‌های جلویی و پوکی استخوان‌های نگهدارنده‌ی دندان‌ها می‌شود.

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی چند سالگی است؟

چیزی تحت عنوان بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی وجود ندارد، اما حالت ایده آل این است که یک بچه حداکثر تا پایان 7 سالگی اولین ارزیابی ارتودنسی خود را گذرانده باشد. با این حال، یک زمان ایده آل برای شروع درمان فرد نیازمند درمان وجود دارد.

زمان بندی را نوع مشکل و مرحله تکامل دندان‌های کودک تعیین خواهد کرد. بعضی از بیماران فقط به یک جابجایی دندان نیاز دارند، در حالی که ممکن است بیمار دیگری نیاز به هدایت رشد استخوان فک، اصلاح عادت غلط مکیدن یا الگوی بلع غیر طبیعی داشته باشد. برای بررسی مشکل فرزندتان می‌توانید همین امروز به مطب خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران مراجعه نموده یا هر سوالی داشتید با ایشان مطرح کنید.

چرا انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا می‌گوید حداکثر سن چکاپ ارتودنسی کودکان 7 سال است؟

حوالی 7 سالگی کودکان ترکیبی از دندان‌های شیری و دائمی در دهان خود دارند. یک چکاپ از نظر وضعیت دندان‌های دائمی که به جای دندان‌های شیری درآمده‌اند و نحوه رشد صورت و استخوان‌ها فک دنیایی از اطلاعات به متخصص ارتودنسی می‌دهد. در صورت وجود مشکل یا پیش‌بینی ایجاد آن، ارتودنتیست درباره نحوه درمان، زمان شروع آن، نوع درمان و تخمین طول مدت آن به شما مشاوره خواهد داد.

به یا داشته باشید، تفاوتی بین چکاپ ارتودنسی و شروع درمان ارتودنسی وجود دارد. تنها مشکلات انگشت شماری هستند که به ارتودنسی در 7 سالگی نیاز دارند. لازم به ذکر است که همه‌ی مشکلات هم با بریس‌های ارتودنسی حل نمی‌شوند.

در صورت کشف یک مشکل این احتمال هم وجود دارد که متخصص ارتودنسی فقط فالوآپ کند تا ببیند با رشد و تکامل کودک چه می‌شود. در صورت نیاز به درمان، این کار در سن مناسب خود انجام خواهد شد.

آیا چکاپ ارتودنسی برای کودکان بالای 7 سال از دست رفته است؟

اگر کودک بزرگتر از 7 سال دارید، باز هم برای چکاپ دیر نشده است. در واقع اکثر کودکان بسته به وضعیت تکامل فیزیولوژیک بدنشان درمان را بین 9 تا 16 سالگی آغاز می‌کنند. درمان ارتودنسی در اغلب مواقع موفقیت آمیز است.

آیا برای چکاپ ارتودنسی باید تا درآمدن همه دندان‌های دائمی صبر کرد؟

خیر. صبر کردن برای درآمدن همه دندان‌های دائمی یا تکمیل رشد صورت اصلاح برخی مشکلات ارتودنسی را دشوارتر می‌سازد. در صورت توقف رشد استخوان‌های فک و صورت اصلاح برخی مشکلات ارتودنسی غیر ممکن می‌شود.

چه کسی دارای مجوز ارائه خدمات ارتودنسی است؟

ارتودنسی یک رشته تخصصی می‌باشد، اما برخی از دندانپزشکان عمومی و دندانپزشکان کودک نیز درمان ارتودنسی ارائه می‌دهند. پزشک متخصص ارتودنسی مانند دندانپزشک عمومی یا دندانپزشک کودک رشته دندانپزشکی خوانده است، اما برخلاف آن‌ها بعد از فراغت از تحصیل، به مدت دو یا سه سال به تحصیل مهارت‌های تخصصی ارتودنسی پرداخته است. متخصص ارتودنسی معمولا محدوده فعالیت خود را متمرکز بر ارتودنسی می‌کند و کارهای روتین دندانپزشکی را دیگر به صورت معمول انجام نمی‌دهد. متخصص ارتودنسی همان فردی است که مهارت و تجربه کافی برای دادن زیبایی و سلامت به لبخند کودک شما را داراست.

خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی و دارای بورد تخصصی بوده و همچنین عضو انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا می‌باشند. در صورتی که تاکنون برای چکاپ ارتودنسی کودکتان اقدام نکرده‌اید همین حالا می‌توانید به مطب ایشان مراجعه نموده یا سوالات خود را با ایشان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.