مدت زمان درمان ارتودنسی چقدر است؟

معمولا یکی از اولین سوالات بیماران و والدین کودکانی که می‌خواهند درمان ارتودنسی را شروع کنند این است: این درمان ارتودنسی چه مدت طول خواهد کشید؟ افراد بزرگسال به طور ویژه‌ای در مورد مدت زمان درمان ارتودنسی نگران هستند. به طور میانگین تکمیل درمان ارتودنسی به 24 ماه زمان نیاز دارد. بعضی از بیماران به کمتر از 12 ماه درمان نیاز دارند اما از طرفی دیگر، بعضی از بیماران هم هستند که به 3 سال ارتودنسی نیاز دارند تا دندان‌هایشان در موقعیت و ترتیب صحیح قرار گیرد.

عوامل موثر بر طول درمان ارتودنسی

ارتودنسی یک درمان یک شکل برای همه بیماران نیست، یا به عبارت دیگر، دهان هر بیماری منحصر به فرد است. پس بنابراین نمی‌توان مدت زمان دقیق نیاز به ارتودنسی را برای یک نفر تخمین زد، با این حال، عوامل موثر بر آن را شرح می‌دهیم.

نوع ارتودنسی

امروزه افرادی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند با گزینه‌های مختلفی روبرو هستند: ارتودنسی فلزی معمولی، بریس‌های سرامیکی شفاف و ارتودنسی نامرئی. بریس‌های فلزی از جنس استیل ضد زنگ هستند که آن‌ها را بسیار قوی و دقیق کرده است. از طرفی دیگر، بریس‌های سرامیکی و الاینر شفاف ظریف‌تر از انواع فلزی هستند.

ارتودنسی سرامیکی 1.5 تا 3 سال طول می‌کشد تا دندان‌های شما را صاف و مرتب کند؛ این درحالیست که مدت زمان درمان درمان با ارتودنسی فلزی متغیرتر بوده و از کمتر از 1 سال تا 3 سال طول می‌کشد.

سن

بیماران کودک و نوجوان معمولا سریع‌تر از افراد بزرگسال نتیجه درمان ارتودنسی را می‌بینند؛ چون استخوان‌های فک آن‌ها در حال رشد بوده و دستکاری دندان‌هایشان را راحت‌تر می‌کند. با این حال این به آن معنا نیست که همه‌ی بزرگسالان به دو سال یا بیشتر نیاز دارند؛ چون عوامل دیگری هم بر مدت زمان درمان اثرگذار هستند.

شدت اختلال

فاکتور حیاتی دیگری که بر مدت زمان درمان ارتودنسی تاثیرگذار است شدت عارضه می‌باشد. وجود کمی فضای خالی بین دندان‌ها یا شلوغی خفیف دندان‌ها در یک سال یا حتی کمتر قابل درمان است، اما موارد شدیدتر به مدت زمان بیشتری درمان نیاز دارند.

پذیرش بیمار

برای داشتن یک درمان ارتودنسی موفق بیمار باید از تمامی توصیه‌های متخصص ارتودنسی مو به مو پیروی کند. این کار به معنی رعایت بهداشت دهان، رفتن سر موقع به تمامی جلسات ویزیت و استفاده صحیح از دستگاه تجویز شده است.

آیا می‌توان مدت زمان مورد نیاز برای درمان ارتودنسی نامرئی را کاهش داد؟

بله. امروزه با ارائه تکنولوژی Propel می‌توان دندان‌ها را سریع‌تر به موقعیت دلخواه جابجا کرد و در نتیجه مدت زمان درمان را به طور قابل توجهی کاهش داد. تکنولوژی مذکور هم برای ارتودنسی معمولی و هم الاینر شفاف در دسترس است؛ بنابراین مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی را هم می‌تواند کاهش دهد.

تکنولوژی‌های دیگری هم در دسترس قرار گرفته‌اند که می‌توانند مدت زمان درمان ارتودنسی را کاهش دهند؛ از جمله Acceledent و Vpro که با بهره‌گیری از نیروی سیکلیک و پالس ظریف این کار را انجام می‌دهند.

کام آخر

تنها راه فهمیدن مدت زمان دقیق نیاز به درمان ارتودنسی مشاوره با پزشک متخصص ارتودنسی است. متخصص ارتودنسی با معاینه وضعیت دهان و دندان و مشاهده گرافی‌های دندان شما بهترین پلن درمان را برایتان توضیح خواهد داد. در مطب خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران بهترین درمان ارتودنسی در کمترین مدت زمان برای شما ممکن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.