ارتودنسی دیمون چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی معمولی دارد؟

بخند تا دنیا با تو بخندد.” هیچ چیز به اندازه دیدن مردمانی که با لبخند از کنار ما می‌گذرند زیبا نیست. داشتن لبخندی عالی، سالم و با اعتماد به نفس سرمایه‎‌ای همیشگی است. در دنیای مدرن امروز سرمایه‌گذاری روی سلامت کلی دهان و دندان توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است؛ چون اعتماد به نفس خاصی را به فرد می‌دهد. دندان‌های براق و درخشان شما را جوان‌تر نشان داده و تحقیقات ثابت کرده‌اند، آن‌هایی که بیشتر می‌خندند امید به زندگی طولانی‌تری دارند.

داشتن لبخندی زیبا آرزوی هر فردی است. اگر دندان های شما صاف و مرتب نباشد لبخند شما نیز زیبایی خود را نخواهد داشت و شاید تاکنون به فکر مرتب کردن دندان های خود افتاده باشید. این روزها برای صاف و مرتب کردن دندان ها نه تنها راه چاره و درمان وجود دارد، بلکه روش‌های درمانی بسیار زیاد هم هست: ارتودنسی دیمون، ارتودنسی معمولی، ارتودنسی نامرئی و روش‎های پرتعداد دیگر. بیایید اول نحوه عملکرد بریس های ارتودنسی را یاد بگیریم.

دنیای متنوع ارتودنسی

حتما تابحال در بین آشنایان کسانی را دیده‌اید که از ارتودنسی معمولی خود و ناراحتی‌هایی که برایشان ایجاد کرده است شکایت می‌کنند. دندانپزشکی و ارتودنسی مدرن درمان‌های بسیار متنوعی را توسعه داده است که شما را در مدت زمانی کوتاه به هدفتان می‎‌رسانند. ارتودنسی دیمون یکی از آن‌ها است.

ارتودنسی چگونه دندان ها را صاف و مرتب می‌کند؟

بریس های ارتودنسی با اعمال فشار به دندان ها در طول زمان به تدریج آن‌ها را به جهت دلخواه خود حرکت می‌دهند. سیم قوسی ارتودنسی این فشار را اعمال کرده و براکت و سایر قسمت‌ها دندان ها را در موقعیت دلخواه نگه می‌دارند. دندان ها زیر این فشار شل شده و استخوان جدیدی برای حمایت از آن‌ها ساخته می‌شود. با صاف و مرتب شدن دندان ها متخصص ارتودنسی، از سیم‌های بزرگ‌تری برای صاف کردن بیش از پیش دندان‌هایتان استفاده می‌نماید. این فرآیند بدون هیچ خطری دندان‌های شما را صاف و مرتب خواهد کرد.

ارتودنسی معمولی

ارتودنسی معمولی که شبیه واگن‌های یک قطار به دندان‌ها وصل می‌شود از یک سیم قوسی و براکت‌ها تشکیل شده است. این قوس سیمی به دندان‌ها فشار وارد می‌کند. به منظور حصول اطمینان از وجود فشار کافی روی دندان‌ها، متخصص ارتودنسی از الاستیک نیز استفاده می‌نماید. به این حالت ارتودنسی معمولی یا مرسوم می‌گویند.

دندانپزشک متخصص ارتودنسی تمرکز اصلی خود را روی حرکت دندان‌ها، افزایش و اصلاح فشار در طول درمان می‌گذارد. اصطلاح “تنگ کردن بریس ها” نیز از همین جا آمده است. یکی از معدود معایب ارتودنسی معمولی سایش بین سیم و بریس به دلیل الاستیکی است که سیم را نگه داشته است. این سایش باعث کاهش جابجایی می‌شود. متخصص ارتودنسی برای غلبه بر این سایش فشار روی دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

ارتودنسی دیمون

دکتر دوایت دیمون اولین فردی بود که ارتودنسی دیمون را در سال 1996 به جهان معرفی کرد. انگیزه دکتر دیمون برای این ابداع امید برای پیدا کردن راه حل به منظور رفع مشکل سایش بود. تفاوت اصلی بین ارتودنسی معمولی و ارتودنسی دیمون روش انتصال سیم به براکت‌های روی دندان‌ها است.

در ارتودنسی دیمون از یک مکانیسم اسلاید (لغزش) ویژه‌ای استفاده می‌شود که به دندان‌ها اجازه‌ی حرکت آزادانه می‌دهد، چه برسد به یک سایش حداقلی.

از طرفی دیگر در ارتودنسی معمولی از سیم یا الاستیک برای وصل کردن سیم به براکت‌های روی دندان‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت دیگری که بین ارتودنسی معمولی و ارتودنسی دیمون وجود دارد مدت زمان لازم برای درمان است.

ارتودنسی دیمون زودتر به نتیجه می‌رسد. ارتودنسی دیمون همچنین به تعداد ویزیت‌های ارتودنسی کمتری در طول درمان نیاز دارد. ارتودنسی دیمون بهداشتی‌تر و تر و تمیز تر می‌باشد؛ چون الاستیک در ارتودنسی معمولی می‌تواند جایگاه پلاک و باکتری‌ها باشد.

فرق ارتودنسی دیمون

تفاوت اصلی ارتودنسی دیمون و معمولی در چیست؟

ارتودنسی دیمون بسیار شبیه ارتودنسی فلزی معمولی است اما برخلاف آن، با مکانیسم اسلاید (لغزشی) و تکنولوژی جدیدتر قوس سیمی دندان‌ها را با شیوه طبیعی‌تری جابجا می‌کند. ارتودنسی شفاف هم ترکیبی از ارتودنسی معمولی و بریس‌های سرامیکی شفاف می‌باشد. در ادامه به 5 دلیلی که چرا شما باید از ارتودنسی دیمون استفاده کنید پرداخته‌ایم.

  1. ارتودنسی دیمون سرامیکی از لحاظ ظاهری بسیار زیباتر بوده و حتی از نزدیک هم قابل دیدن نیستند.
  2. ارتودنسی دیمون در مقایسه با ارتودنسی معمولی با سرعت بیشتری دندان‌ها را به حالت دلخواه شما و ارتودنتیست می‌رساند. طبق مطالعات انجام شده، ارتودنسی دیمون قادر است کل طول مدت درمان ارتودنسی را تقریبا 7 ماه کوتاهتر نماید.
  3. ارتودنسی دیمون راحت‌تر است؛ چون براکت‌هایی که به دندان‌ها متصل می‌شوند کوچک‌تر بوده و فشار وارده نیز ملایم‌تر می‌باشد.
  4. ارتودنسی دیمون با مکانیسم لغزندگی آسیب کمتری به دندان‌ها رسانده و سلامت آن‌ها را در آینده تضمین می‌کند.
  5. ارتودنسی دیمون بهتر تمیز شده و جلوی تجمع پلاک، باکتری‌ها و در نتیجه پوسیدگی دندان را نمی‌دهد.

برای ارتودنسی دیمون به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید

با کمک ارتودنسی دیمون شما می‌تواند در زمانی کوتاهتر به نتایج درخشان زیبایی و دندانی خود برسید. بسته به وضعیت و شرایط شما می‌توانید چند ماه جلو بیافتید. دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران با بررسی نیازهای اختصاصی شما طرح درمانی ویژه شما را ارائه خواهد داد تا هر چه زودتر لبخند بزنید! اگر به فکر صاف و مرتب کردن دندان‌های خود هستید، همین امروز تماس بگیرید. دکتر عزیزلو به تمامی سوالات و نگرانی‌های شما پاسخ خواهند داد.


به جوابتان نرسیدید؟ از صفحه پرسش و پاسخ ما دیدن کنید


دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران با ارائه انواع خدمات ارتودنسی از جمله ارتودنسی دیمون آمادگی شنیدن سوالات و دغدغه‌های شما را دارند. همین امروز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.