ارتودنسی لینگوال چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی ثابت معمولی دارد؟

حتما شما هم چیزی از ارتودنسی لینگوال به گوشتان خورده و می‌خواهید بدانید که چه تفاوتی با ارتودنسی ثابت معمولی دارد. در ارتودنسی معمولی براکت‌ها و سیم‌های فلزی جلوی دندان‌ها تعبیه می‌شوند که به راحتی در معرض دید بوده و هنگام صحبت کردن بقیه می‌توانند آن‌ها را ببینند؛ همین مسئله باعث ایجاد ناراحتی برای اکثر بیمارانی می‌شود که ارتودنسی را برای مرتب کردن دندان‌هایشان انتخاب کرده‌اند. اما جای نگرانی نیست! اگر شما هم بهترین دکتر ارتودنسی را پیدا کرده باشید، روش‌ها و متدهای مختلفی را برای حل این مشکل پیش پایتان خواهد گذاشت.

ارتودنسی لینگوال چیست؟

کلمه لینگوال (lingual) از کلمه لاتین lingua به معنای زبان گرفته شده است. در روش ارتودنسی لینگوال یا زبانی براکت‌ها و سیم‌های فلزی ارتودنسی به پشت دندان‌ها متصل می‌شوند و کسی از جلو نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. این روش برای کسانی مناسب است که خواهان درمان ارتودنسی هستند اما دلشان نمی‌خواهد قرار گرفتن سیم و براکت در جلوی دندان به ظاهر اجتماعی آن‌ها لطمه‌ای وارد نماید.

بریس لینگوال

تاریخچه ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال برای اولین بار حدود 30 سال پیش ابداع و معرفی شد. در آن زمان همه فکر می‌کردند که بریس لینگوال تغییر بزرگی در درمان‌های ارتودنسی رقم زده و جای تمامی روش‌های دیگر ارتودنسی را خواهد گرفت. اما این ارتودنسی ثابت نیز مانند تمامی روش‌های دیگر مزایا و معایب خودش را داشت و نتوانست تمامی انتظارات را برآورده سازد.

اگر چه برخی از متخصصان همچنان به این روش باور دارند و در برخی شرایط از آن استفاده می‌کنند.

روش کار بریس لینگوال چگونه است؟

در این روش متخصص ارتودنسی دندان ابتدا قالبی از دندان‌های بیمار آماده کرده و آن را برای طراحی براکت‌ها به آزمایشگاه یا کارگاه ارسال می‌کند. براکت‌های مناسب و دلخواه به کمک نرم افزار CAD/CAM در لابراتوار طراحی می‌شوند. سپس سیم‌ها ساخته شده و به براکت‌ها متصل می‌شوند. این پروسه چیزی نزدیک به 5 الی 6 هفته زمان نیاز دارد. سپس متخصص ارتودنسی آن‌ها را به دندان‌ها وصل می‌کند. به یاد داشته باشید که بیماران تحت درمان ارتودنسی باید به صورت دوره‌ای پایش شده و پیش متخصص ارتودنسی خود بروند.

مزایای ارتودنسی لینگوال چیست؟

مهم ترین مزیت ارتودنسی لینگوال یا زبانی این است که براکت و سیم‌های فلزی به پشت دندان‌ها متصل شده و بنابراین موقع صحبت کردن و خندیدن بین جمع دیده نمی‌شوند.

همچنین این براکت‌ها را می‌توان بیشتر از این هم، از جهت چرخش، ارتفاع دندان و جابجا کردن فاصله بین دندان‌ها تنظیم نمود. علاوه بر این، اگر به علت عدم رعایت بهداشت کافی براکت‌ها زنگ زدند یا رنگ‌ها آن‌ها رفت، کسی آن را نخواهد دید.

ارتودنسی لینگوال چه معایبی دارد؟

یکی از معایب ارتودنسی لینگوال این است که هر متخصص ارتودنسی نمی‌تواند این روش را اجرا کند؛ چون برای این کار باید چند دوره آموزش تخصصی گذرانده باشد. همچنین به علت اتصال براکت‌ها در این روش به پشت دندان‌ها، احتمال آسیب و صدمه به زبان و مختل کردن تکلم و غذا خوردن وجود دارد. معمولا چند هفته زمان لازم است تا فرد با این شرایط وفق پیدا کند. یکی دیگر از مشکلات ارتودنسی لینگوال سخت بودن پاکسازی آن‌ها است.

ارتودنسی لینگوال نسبت به ارتودنسی معمولی دقت بیشتری را می‌طلبد و متخصص ارتودنسی باید زمان بیشتری روی این روش بگذارد؛ به همین دلیل هم بیمار باید تحمل بیشتری داشته باشد و هم هزینه بیشتری بکند. فاصله براکت‌های لینگوال از هم نسبت به براکت‌های ارتودنسی معمولی کمتر است و در جلسات بعدی تنظیم کردن مکان آن‌ها دشوارتر خواهد بود. همان طور که گفتیم این نکته را هم باید به یاد داشت که ارتودنسی لینگوال گران تر است.

برای اطلاع از هزینه انواع روش‌های ارتودنسی از صفحه تعرفه‌های ما دیدن کنید

سوالات متداول مراجعین درباره‌ی ارتودنسی زبانی

1. آیا ارتودنسی لینگوال روی حرف زدن من تاثیر می‌گذارد؟

بله. وقتی شما در حال صحبت کردن هستید، زبان تان پشت دندان هایتان را لمس می‌کند تا اصوات خاصی را پدید بیاورد. با توجه به این که بریس لینگوال برای اولین بار براکت‌هایی را به پشت دندان‌های شما وصل می‌کند، می‌تواند روی تکلم شما تاثیرگذار باشد.

2. فردی که ارتودنسی لینگوال دارد هر چه مدت یک بار باید پیش متخصص ارتودنسی برود؟

ارتودنسی لینگوال به تنظیم و نگهداری هر 4 تا 6 هفته یک بار نیاز دارد؛ البته شما برای معاینات بیشتر باید متخصص ارتودنسی معالج خود را زودتر ببینید.

3. هنگام استفاده از ارتودنسی لینگوال باید از خوردن چه غذاهایی اجتناب نمود؟

غذاهایی مثل پاپ کورن، آجیل و غذاهای چسبنده و سفت نباید مصرف شوند؛ چون می‌توانند به براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی لینگوال آسیب برسانند.

4. طول مدت درمان ارتودنسی به روش لینگوال در کل چقدر است؟

طول مدت درمان ارتودنسی به روش لینگوال بسته به وضعیت و شرایط هر بیمار متفاوت است. برای اکثر بیماران این مدت چیزی بین 1 تا 2 سال است، اما در چندین مورد دیده شده که مدت زمان‌های بیشتری مورد نیاز بوده است.

5. آیا هزینه ارتودنسی لینگوال بیشتر از هزینه ارتودنسی ثابت معمولی است؟

ارتودنسی لینگوال نسبت به ارتودنسی ثابت معمولی هزینه بیشتری می‌خواهد؛ چون بسته به شرایط هر بیمار به طور منحصر به فرد در لابراتوار دندانی تهیه می‌شود. این براکت‌ها به طور تخصصی برای دندان‌های هر بیمار طراحی می‌شوند. البته براکت‌های از پیش آماده‌ای هم وجود دارد که مناسب تمامی بیماران هستند، اما قیمت همین ها هم از ارتودنسی معمولی بیشتر است.

6. بریس لینگوال به چه روشی دندان‌ها را جابجا می‌کند؟

ارتودنسی لینگوال فشار بیشتری را بر دندان‌های شما اعمال می‌کند که می‌تواند غشای دور دندانی (پریودونتال) را کشیده و تحت فشار قرار داده و دندان‌ها را شل کند. پس از این اتفاق استخوان جدیدی اطراف دندان‌ها شکل گرفته و آن‌ها را در موقعیت جدیدی قرار می‌دهد.

7. آیا با داشتن ارتودنسی لینگوال می‌توانم به خوبی مسواک بزنم و دندان‌هایم را تمیز نگه دارم؟

بله؛ با صرف مدت زمان بیشتر شما می‌توانید به خوبی مسواک زده و دندان‌هایتان را تمیز نگه دارید. پس از نصب ارتودنسی لینگوال متخصص ارتودنسی طریقه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به شما آموزش خواهد داد.

8. آیا ارتودنسی لینگوال قادر به تصحیح جلو بودن فک تحتانی یا اوربایت (overbite) می‌باشد؟

ارتودنسی موثرترین و رایج‌ترین درمان انتخابی برای تصحیح اوربایت است. این درمان به دندان‌ها فشار وارد کرده و با جابجا کردن، آن‌ها را در موقعیت ایده‌آل قرار داده و مشکلات اوربایت را تصحیح می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.