درباره انواع ارتودنسی کودکان چقدر اطلاعات دارید؟

ارتودنسی برای کودکان نقطه‌ی عطفی در زندگی حساب می‌شود که نویدبخش رسیدن روزهای نوجوانی و تعهدی مثبت در جهت حفظ سلامت دندان‌هایشان می‌باشد. پس از این که تصمیم خود را در مورد ارتودنسی کودکتان گرفتید، مرحله بعدی انتخاب نوع ارتودنسی مناسب برای اوست. امروزه انواع ارتودنسی کودکان بسیار متنوع بوده و شناخت دقیق و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر ضروری می‌باشد.

انواع مختلف ارتودنسی های کودکان

خبر خوب این که امروزه بریس‌های ارتودنسی بهتر و راحت‌تر از گذشته کار می‌کنند. هر نوع ارتودنسی که امروز برای کودکتان انتخاب کنید برای او خوب است و سلامت جسم و روحش را ارتقا خواهد بخشید. امروزه دیگر ارتودنسی یک درمان یک شکل برای همه نیست. در ادامه به رایج‌ترین انواع ارتودنسی کودکان می‌پردازیم:

  • ارتودنسی معمولی فلزی
  • مینی بریس
  • بریس خود باز شونده (سلف لیگیت)
  • بریس سرامیکی یا نامرئی
  • الاینر شفاف

در هنگام مقایسه‌ی انواع ارتودنسی‌ها معطوف به اولویت‌های کودکتان باشید. مهم‌ترین عامل اثربخش بودن درمان است. سایر عواملی که باید به آن‌ها فکر کنید، دوام، راحتی و ظاهر هستند.

ارتودنسی معمولی فلزی

بریس های معمولی پایه و اساس درمان ارتودنسی هستند. ارتودنسی معمولی با استفاده از یک سری براکت فلزی، قوس سیمی و نوارهای الاستیک دندان‌ها را صاف می‌کند. براکت‌ها با استفاده از یک نوع چسب مخصوص به دندان‌ها وصل می‌شوند. قوس سیمی به تدریج فشاری را اعمال می‌کند که دندان‌ها را به آرامی به موقعیت دلخواه خواهد برد. مناسب‌ترین بریس برای نوجوانان این نوع می‌باشد.

مزایا

اصلی‌ترین مزیت ارتودنسی معمولی عالی بودن نتایج درمان آن، حتی در موارد بسیار شدید است. ارتودنسی معمولی فلزی به متخصص ارتودنسی این قدرت را می‌دهد که پرعارضه‌ترین موارد را هم درمان کرده و بیمارانی را که دیر مراجعه کرده‌اند نا امید نکند. کار ارتودنسی معمولی سریع و دقیق است.

مزیت دیگر ارتودنسی معمولی به صرفه بودن آن است. از طرفی دیگر بریس‌های معمولی فلزی هستند و به این راحتی‌ها نمی‌شکنند که هزینه‌ی بیشتری را در میانه‌ی درمان به خانواده متحمل کنند.

معایب

اکثر معایب ارتودنسی معمولی قابل مدیریت است. برای مثال از برخی مواد غذایی باید پرهیز نمود. خوردن غذاهای سفت و سخت مثل آبنبات ممنوع است. همچنین نوارهای لاستیکی این نوع بریس باید هر 4 تا 6 هفته یک بار عوض شوند. البته این مورد همیشه یک عیب نیست؛ بعضی از بچه‌ها دوست دارند تا هر از چند گاهی رنگ نوارهایشان را عوض کنند!

ارتودنسی پارشیال

بریس های پارشیال یا نسبی گزینه‌ی درمانی مناسب برای بچه‌هایی هستند که همه‌ی دندان‌هایشان نیاز به ارتودنسی ندارد. این نوع ارتودنسی هم براکت و سیم دارد اما همه دندان‌ها را پوشش نمی‌دهد.

مزایا

ارتودنسی پارشیال دندان‌ها را به طور اختصاصی هدف قرار می‌دهد.

معایب

بسته به شرایط بیمار ممکن است بریس کامل نیاز باشد. با مشاوره گرفتن از یک متخصص ارتودنسی خواهید دانست که آیا این نوع ارتودنسی مناسب فرزند شما می‌باشد یا نه.

مینی بریس

مینی بریس هم بر اساس همان سیستم براکت و سیم کار می‌کند که در بریس‌های معمولی است، اما یک بروزرسانی بسیار مهم دارد: کوچک‌تر است و فلز کمتری دارد.

مزایا

اندازه کوچک براکت‌ها به معنی راحت‌تر بودن پوشش این بریس است. همچنین این نوع ارتودنسی تغییرات کمتری رو ظاهر کودک شما خواهد گذاشت.

معایب

معایب مینی بریس در واقع همان معایب بریس معمولی فلزی است. تعدادی پرهیز غذایی و نیاز به تعویض نوارهای لاستیکی وجود دارد.

ارتودنسی سلف لیگیت (خود باز شونده)

بریس سلف لیگیت پیشرفت بدیعی در زمینه ارتودنسی محسوب می‌شود. این نوع ارتودنسی کودکان دندان‌ها را مثل ارتودنسی معمولی و مینی بریس صاف می‌کند اما نیازی به نوارهای لاستیکی ندارد. به جای آن، از گیره‌های فلزی برای وصل کردن سیم به براکت‌ها استفاده می‌کند.

مزایا

علت پیشرفته بودن ارتودنسی سلف لیگیت چیست؟ چون بریس سلف لیگیت اولین روشی است که می‌تواند سریع‌تر از ارتودنسی معمولی دندان‌ها را صاف و مرتب کند. در ارتودنسی معمولی قوس سیمی با فشار دندان‌ها را جابجا می‌کند، اما نوارها لاستیکی با هدف کمک به نگه داشتن قوس سیمی با ایجاد اصطکاک سرعت این حرکت را کند می‌کنند. بدون وجود نوار دندان‌ها تا 99 درصد اصطکاک کمتری خواهند داشت که به معنی درمان سریع‌تر و ویزیت‌های کمتر است.

مزیت دیگر ارتودنسی سلف لیگیت این است که مانند ارتودنسی معمولی و مینی بریس فلز به کار رفته در آن بسیار محکم و بادوام است. لازم نیست نگران شکسته شدن ارتودنسی کودکتان هنگام بازی یا ورزش باشید.

معایب

ارتودنسی سلف لیگیت ورژن دیگری از ارتودنسی معمولی است؛ بنابراین پرهیزهای غذایی‌اش مانند آن می‌باشد.

ارتودنسی سرامیکی (نامرئی)

بریس سرامیکی یک سیستم ارتودنسی با براکت‌های شفاف و به رنگ دندان می‌باشد.

مزایا

بریس سرامیکی برای کسانی طراحی شده که می‌خواهند تاثیر ارتودنسی روی ظاهرشان را کاهش دهند. مزیت اصلی ارتودنسی نامرئی نامرئی بودن آن است!

معایب

با این که براکت‌های سرامیکی نامرئی هستند، اما بزرگ‌تر می‌باشند. شاید همین بزرگی آن‌ها را برای کودک شما نامناسب کرده باشد. به علت همین سرامیکی بودن دوام کمتری نسبت به بریس‌های معمولی دارند. اگر حواستان نباشد، این بریس‌ها هنگام بازی یا ورزش به راحتی می‌شکنند.

الاینر شفاف

مردم علاقه زیادی به الاینرهای شفاف دارند چون اولین سیستمی بود که بدون نیاز به سیم و براکت معمولی فلزی توانست دندان‌ها را صاف کند. الاینر شفاف برخلاف ارتودنسی معمولی وسیله‌ای است که قالب دندان‌ها می‌شود. الاینر یک قالب بسیار شخصی سازی شده با اسکنرهای فوق پیشرفته است که از یک قالب مجازی دندان‌ها گرفته شده است. تقریبا هر 2 هفته یک بار الاینر قبلی دور انداخته شده و با یک الاینر جدید تعویض می‌گردد. الاینرها در طی دوره درمان به تدریج دندان‌ها را صاف می‌کنند.

بهترین نوع ارتودنسی برای کودکان کدام است؟

نوع ارتودنسی که برای کودکتان انتخاب می‌کنید بستگی به شدت عارضه و سطح راحتی خانواده با انواع ارتودنسی‌ها دارد. برای اکثر کودکان، ارتودنسی معمولی، مینی بریس یا بریس سلف لیگیت انتخاب مناسبی است. کودکان مجبور نیستند به اندازه‌ی بزرگترها زیاد نگران ظاهر خود باشند، به همین دلیل این عامل نباید زیاد تاثیرگذار باشد. همه‌ی این ارتودنسی‌ها سریع، پیشرفته، اثربخش، به صرفه و با دوام هستند.

ارتودنسی سرامیکی برای بچه‌ها معمولا چالش برانگیز است. الاینر شفاف می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد اما به میزان بلوغ فرزندتان بستگی دارد. خیلی از نوجوانان الاینر شفاف را می‌پسندند. اگر کودک شما بزرگ است و قبول می‌کند که الاینر را به طور مرتب استفاده کند، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. با این حال برای کودکان کوچک‌تر و نیازمند مراقبت ارتودنسی معمولی همچنان بهترین انتخاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.