ابتدا ارتودنسی انجام دهیم یا ایمپلنت؟

هر کسی ممکن است یک یا تعدادی از دندان‌هایش را از دست داده باشد و پس از مدتی به فکر پر کردن جای خالی آن بیافتد. برای پر کردن جای خالی یک دندان گزینه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها ایمپلنت است، اما اگر مدت زمان زیادی از افتادن آن دندان گذشته باشد، شاید مقداری مشکل فضا وجود داشته باشد. علت این امر آن است که دندان‌های مجاور ممکن است به تدریج به فضای خالی دست درازی بکنند. بنابراین ممکن است برای ایجاد فضای کافی قبل از ایمپلنت نیاز به ارتودنسی داشته باشید.

امروزه تعداد هر چه بیشتری از افراد بزرگسال به فکر شروع درمان ارتودنسی برای بهبود زیبایی لبخند و ظاهر خود هستند. ارتودنسی همانقدر که یک درمان زیبایی برای بسیاری از افراد محسوب می‌شود، می‌تواند یک درمان جامع برای برخی از افراد باشد که مشکلات بسیار اساسی‌تری را هدف قرار می‌دهد.

با معرفی الاینرهای شفاف و فناوری‌های پیشرفته‌ی دیگر، اکنون گزینه‌های درمانی زیادی در دسترس هستند و همین موجب شده بیماران بیشتری به سمت ارتودنسی سوق یابند. در همین مسیر بسیاری از افراد در مورد توالی درمان خود سوال می‌پرسند. بنابراین امروز تصمیم گرفته‌ایم به توالی درمان‌های ارتودنسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی باید قبل از ایمپلنت انجام شود یا بعد از آن؟

درمان ارتودنسی همواره قبل از ایمپلنت انجام می‌شود. این ترتیب چند علت دارد:

  • نحوه چفت شدن دندان‌ها یا همان بایت شما طی درمان ارتودنسی تغییر خواهد کرد. ایمپلنت باید بر اساس بایت نهایی شما انجام گردد.
  • شاید در ابتدا فضای کافی برای ایمپلنت دندان روی فک شما وجود نداشته باشد؛ درمان ارتودنسی این فضای کافی را برای ایمپلنت به وجود می‌آورد.
  • دکتر ارتودنسی گزینه‌های درمانی پیش روی شما برای بستن خلاها و فضاهای خالی بین دندان‌هایتان را بررسی خواهد کرد و شاید اصلا نیازی به ایمپلنت نداشته باشید
  • متخصص ارتودنسی درباره‌ی زمان بندی ایمپلنت با دندانپزشک شما هماهنگ خواهد شد.

ارتودنسی یا ایمپلنت

جرم گیری دندان‌ها باید قبل از ارتودنسی انجام شود یا بعد از آن؟

جرم گیری دندان‌ها همواره باید قبل از ارتودنسی انجام شود. دندانپزشک بایستی لثه‌های شما را معاینه کند تا مطمئن شود که قبل از شروع درمان ارتودنسی هیچ بیماری فعال لثه‌ای ندارید. اگر درمان ارتودنسی قبل از درمان بیماری فعال لثه شروع شود، بیماری لثه به سرعت پیشرفت کرده و شما را در وضعیت بسیار بدتری نسبت به قبل قرار می‌دهد.

حتی ویزیت‌های دوره‌ای جرم گیری دندان تان را نیز در طی درمان ارتودنسی باید ادامه دهید. بسته به شرایط فعلی لثه‌هایتان، دندانپزشک یا دکتر ارتودنسی جرم گیری را هر 3، 4 یا 6 ماه یک بار توصیه خواهد کرد.

کامپوزیت باید قبل از ارتودنسی انجام شود یا بعد از آن؟

کامپوزیت یا هر نوع درمان همیشگی دیگری بر روی دندان‌ها باید بعد از تکمیل ارتودنسی انجام شود؛ به چندین علت:

  • وقتی دندان‌هایتان پس از اتمام ارتودنسی صاف و مرتب شد، شاید اصلا دیگر کامپوزیت لازم نباشد
  • وقتی دندان‌هایتان پس از اتمام ارتودنسی صاف و مرتب شد، کامپوزیت در بهترین موقعیت ممکن تعبیه خواهد شد
  • وقتی دندان‌هایتان پس از اتمام ارتودنسی صاف و مرتب شد، برش دندان‌ها برای کامپوزیت کمتر لازم بوده و ساختار دندان‌ها بهتر حفظ خواهد شد
  • نحوه چفت شدن دندان‌ها (بایت) شما پس از ارتودنسی تغییر خواهد کرد و کامپوزیت باید بر اساس موقعیت نهایی دندان‌ها ساخته شود

هر موقع در مورد توالی‌های درمانی خود از جمله ارتودنسی با سایر درمان‌ها شک داشتید می‌توانید آن را با بهترین دکتر ارتودنسی در میان بگذارید. در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو در تهران انواع خدمات ارتودنسی ارائه می‌شود. شما همچنین می‌توانید هزینه‌ی خدمات مختلف ارتودنسی را در وبسایت مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.