بلیچینگ دندان چیست؟

Teeth whitening for woman. Bleaching of the teeth at modern dent

بلیچینگ دندان فرآیندی است که برای از بین بردن تغییر رنگ و لکه های ناشی از عوامل مختلف مانند سیگار کشیدن، الکل، قهوه، داروها یا ضربه های دندانی طراحی شده است. برخی از افراد به طور طبیعی دندان‌های تیره‌تری دارند. به دلیل تغییر در مینای دندان که نازک‌تر می‌شود و عاج بیشتری در معرض دید قرار می‌گیرد،  اکثر بیماران تمایل لبخند روشن‌تری دارند. روش بلیچینگ دندان شامل استفاده از مواد سفید کننده مخصوص روی دندان هاست که به آنها اجازه می دهد به مینای دندان نفوذ کرده و مولکول های رنگی را تجزیه کنند و در نتیجه رنگ دندان روشن تر شود.

روش های بلیچینگ

  • بلیچینگ دندان در مطب:

 در این روش بیماران به دندانپزشک مراجعه می کنند که ابتدا دندان های آنها را تمیز و احتمالا جرم گیری می کند. رنگ اولیه دندان ثبت می شود و فرآیند بلیچینگ شروع می شود. در مقایسه با روش‌های خانگی از مواد قوی‌تری استفاده می‌شود و از یک دستگاه نور با شدت بالا برای افزایش اثربخشی درمان استفاده می‌شود. مواد مورد استفاده معمولاً شامل پراکسید هیدروژن است.

  • بلیچینگ دندان در منزل: این روش که به عنوان بلیچینگ دندان با قالب سفارشی نیز شناخته می شود، نتایج قابل قبولی را به همراه دارد. دندانپزشک در جلسه مشاوره یک قالب از دندان های بیمار ایجاد می کند. سپس یک پلاک شفاف با طراحی ویژه به همراه مواد سفید کننده برای مصارف خانگی ارائه می شود. بیماران دستورالعمل ها را دنبال می کنند و مواد سفید کننده را برای مدت زمان مشخصی، معمولاً در طول شب، در تری قرار می دهند. کل فرآیند معمولاً 2-4 هفته طول می کشد.

روش توصیه شده برای بلیچینگ دندان چیست؟

موثرترین روش برای بلیچینگ دندان شامل ترکیب روش های مطب و خانگی است. یک قالب سفارشی در حین ویزیت ایجاد می شود و پس از بلیچینگ اولیه دندان در مطب، بسته خانگی در زمان های مشخص برای استفاده بیمار ارائه می شود. روش خانگی می تواند از غلظت های کمتری از سفید کننده استفاده کند که در نتیجه حساسیت کمتری دارد، اما ممکن است به مدت زمان درمان طولانی تری نیاز داشته باشد.

مراحل فرآیند بلیچینگ

  • تمیز کردن و صیقل دادن دندان ها.
  • استفاده از ژل محافظ روی لثه.
  • استفاده از ژل سفید کننده روی دندان ها.
  • استفاده از لامپ پلاسما دندان
  • پاک کردن ژل سفید کننده را بعد از 15 دقیقه.
  • تکرار مراحل بر اساس رنگ دندان.
  • استفاده از فلوراید برای کاهش حساسیت

چند جلسه بلیچینگ لازم است؟

 به طور معمول، بلیچینگ دندان حداقل به سه جلسه نیاز دارد که هر جلسه 20 تا 40 دقیقه طول می کشد. تعداد جلسات و مدت درمان به رنگ دندان و پاسخ فرد به درمان بستگی دارد.

اثرات سفید کننده چقدر دوام دارد؟

مدت زمان بلیچینگ دندان از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما به طور کلی بین 6 تا 24 ماه طول می کشد. اجتناب از موادی که ممکن است دندان‌ها را لکه‌دار کنند، مانند چای، قهوه و سیگار کشیدن، می‌تواند به حداکثر اثربخشی و طول عمر درمان کمک کند.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

برای جلوگیری از التهاب لثه ها را با آب گرم بشویید و ماساژ دهید. در 24 ساعت اول از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی رنگدانه خودداری کنید. از چای قوی، قهوه و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید. اقدامات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. از استعمال دخانیات و تنباکو خودداری کنید. برای کاهش حساسیت در روزهای اول از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید. روزی دو بار مسواک بزنید. یک هفته پس از بلیچینگ برای معاینات لازم یک ویزیت بعدی با دندانپزشک برنامه ریزی کنید.

آیا بلیچینگ دندان برای زنان باردار بی خطر است؟

بلیچینگ دندان به طور کلی یک روش دندانپزشکی کم خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی که ممکن است خطرات بالقوه ای برای جنین داشته باشد، برای زنان باردار توصیه نمی شود. هورمون های بارداری همچنین می توانند منجر به افزایش حساسیت لثه شوند و در طول درمان مشکلاتی ایجاد کنند. برای زنان باردار توصیه می شود برای اطمینان از ایمنی، بلیچینگ را به بعد از زایمان و شیردهی موکول کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.