دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه، که به عنوان  براکسیزم (Bruxism ) نیز شناخته می شود، یک رفتار معمولی و بالقوه مخرب است که در آن فرد به طور عمدی یا ناخواسته دندان های خود را چه در خواب و چه در بیداری به هم قروچه می کند. تقریباً 20 درصد از جمعیت جهان، که معادل یک نفر از هر پنج نفر است، دندان قروچه را تجربه می کنند. علل دندان قروچه می تواند متفاوت باشد. در طول روز، اغلب با تنش ذهنی، استرس، فشار یا عصبانیت همراه است. در شب، ممکن است به دلیل نامرتبی دندان ها و مشکلات فک ایجاد شود. تشخیص دندان قروچه می تواند چالش برانگیز باشد زیرا بسیاری از افراد ممکن است از انجام آن آگاه نباشند.

سن وقوع دندان قروچه

دندان قروچه می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد، اما در کودکان شایع تر است، به طور معمول تا سن 10 سالگی برطرف می شود. در بزرگسالان، معمولا بین 20 تا 40 سالگی اتفاق می افتد و با افزایش سن، بروز آن کاهش می یابد. دندان قروچه ممکن است از حدود سه سالگی شروع شود و در تمام طول زندگی، حتی در مرحله رویش دندان در کودکانی که دندان های شیری دارند، ادامه یابد.

علائم رایج دندان قروچه

  • دندان قروچه در هنگام خواب یا موقعیت های استرس زا
  • لق شدن دندان ها
  • صاف یا ساییده شدن لبه های دندان
  • فرسایش مینای دندان
  • تغییر رنگ زرد دندان ها
  • افزایش حساسیت دندان
  • درد فک و صورت
  • سفت شدن ماهیچه های صورت
  • گوش درد
  • سردرد مزمن شقیقه
  • زخم های مکرر دهان
  • مشکل در باز یا بسته کردن کامل دهان

درمان دندان قروچه

برای درمان و مدیریت دندان قروچه، چندین روش می تواند اتخاذ شود:

استفاده از محافظ دندان یا نایت گارد

دندانپزشک شما ممکن است یک نایت گارد را توصیه کند، که برای جلوگیری از سایش بیش از حد دندان ها در طول خواب و کاهش سردردهای ناشی از ساییدن کار می کند. نایت گارد به گونه ای سفارشی ساخته شده است که با قالب گیری مخصوص برای دهان شما متناسب با دندان شما باشد.

درمان خانگی

از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند نوشابه، شکلات و قهوه خودداری کنید.عادت جویدن اشیاء غیر خوراکی مانند مداد را کنار بگذارید و برای کاهش فشار و ساییدگی عضلات فک از جویدن آدامس خودداری کنید.یک درمان خانگی برای دندان قروچه را با استفاده از یک حوله گرم روی گونه خود امتحان کنید تا ماهیچه های فک را شل کرده و ساییدن آن را کاهش دهد.

تراز کردن دندان ها از طریق جراحی کرونوپلاستی

زمانی که علت دندان قروچه، سطوح ناهموار دندان باشد، این روش می تواند موثر باشد. هدف این روش ایجاد سطوح یکنواخت دندان و کاهش تمایل به دندان قروچه است. دندانپزشک شما می تواند ارزیابی کند که آیا این گزینه با شرایط شما مطابقت دارد یا خیر.

 بوتاکس

بوتاکس یک درمان مفید برای محدود کردن حرکت عضلات فک مسئول دندان قروچه است، به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند اوتیسم. اثرات بوتاکس معمولا بین سه تا شش ماه باقی می ماند و آن را به یک مداخله موفق تبدیل می کند. با این حال، یک مطالعه در سال 2016 به دلیل حجم نمونه محدود، عدم اطمینان در مورد مزایای بلند مدت بوتاکس برای دندان قروچه را مطرح کرد. اگرچه بوتاکس به طور کلی کم خطر در نظر گرفته می شود، اما ممکن است عوارض جانبی حداقلی مانند ضعف عضلانی و مشکلات بلع ایجاد کند.

شل کننده های عضلانی

برای کسانی که در شب دندان قروچه را تجربه می کنند، شل کننده های عضلانی می توانند مفید باشند زیرا عضلات فک را در هنگام خواب بی حس می کنند. با این حال، این شل کننده ها برای استفاده در روز مناسب نیستند، زیرا ممکن است رانندگی را مختل کنند. از آنجایی که اطلاعات کافی در مورد اثرات دارو وجود ندارد، مشورت با پزشک قبل از مصرف ضروری است.

کنترل استرس و عصبانیت

استرس و عصبانیت می تواند دندان قروچه را تشدید کند و بر اهمیت مدیریت این احساسات تاکید دارد. چندین استراتژی می تواند به کنترل استرس کمک کند؛ از جمله شرکت در ورزش های هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری، تمرینات تناوبی با شدت بالا، تمرین مدیتیشن و کمک گرفتن از یک درمانگر یا متخصص.

دلایل بروز دندان قروچه

تحقیقاتی که در سال 2018 در سوئیس انجام شد، عوامل مختلفی مانند مصرف الکل، عصبانیت، سیگار کشیدن، خروپف، سبک زندگی پر استرس و اختلالات تنفسی در خواب را در ایجاد دندان قروچه در بزرگسالان شناسایی کرد. علاوه بر این، مطالعات متعددی دندان قروچه را با عواملی مانند کمبود مواد مغذی، سندرم داون، کراس بایت (تغییر شکل فک)، داروهای ضد افسردگی خاص و بی نظمی دندان ها مرتبط دانسته اند.

اگر مشکوک هستید که ممکن است شما یا فرزندتان از دندان قروچه رنج می برید، بسیار مهم است که برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.