درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

نمایش بیش از حد لثه، که لبخند لثه ای اصطلاح علمی تر آن است، زمانی است که هنگام لبخند زدن، بافت لثه بیش از حد خود را نشان می‌دهد. ممکن است باعث شود شما احساس خودآگاهی کنید و برخی افراد گاهی اوقات لبخند خود را به این دلیل پنهان می‌کنند. خبر خوب این است که اصلاح لبخند لثه ای امکان‌پذیر است! در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو اصلاح لبخند لثه ای با ارتودنسی انجام می‌شود. در اینجا اصول نمایش بیش از حد لثه و برخی از راه‌هایی که می‌توانیم آن را برطرف کنیم، آورده شده است.

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای یکی از آن چیزهای انتزاعی است که همه می‌دانند چیست اما کسی نمی‌تواند دقیقا آن را تعریف کند. به همین دلیل است که ممکن است تعجب آور باشد که تعریف مشخصی برای آن وجود ندارد و واقعا ذهنی است. مطالعاتی برای مشخص کردن تعریف افراد از لبخند لثه ای انجام شده است. به طور معمول، لبخندهایی که آزمودنی‌ها جذاب‌ترین آن‌ها را ارزیابی می‌کردند، 2 میلی‌متر یا کمتر از بافت لثه را نشان می‌داد.

در حالی که میزان دقیق آن بر اساس مطالعه متفاوت است، در اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات، زمانی که 3 تا 4 میلی‌متر از بافت لثه در معرض دید قرار گرفت، افراد آن را به‌عنوان لبخند لثه‌ای درک کردند. به نظر می‌رسد لبخند لثه‌ای بیشتر بر زنان تأثیر می‌گذارد تا مردان. نیاز به اندازه‌گیری‌های دقیق نیست و این در واقع بیشتر به احساس شما نسبت به لبخند خودتان بستگی دارد. اگر نگران داشتن لبخند لثه‌ای هستید، متخصص ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌های شما را ارزیابی کند و گزینه‌هایی برای اصلاح آن به شما ارائه دهد.

چه چیزی باعث ایجاد لبخند لثه ای می‌شود؟

دلایل مختلفی برای لبخند لثه ای وجود دارد و بسیاری از آنها ژنتیکی هستند. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا افراد لبخند لثه ای دارند:

  • کوتاه بودن لب بالایی یکی از دلایل رایج لبخند لثه‌ای است. اگر لب به اندازه کافی پایین نیاید، مقدار زیادی از بافت لثه می‌تواند هنگام لبخند زدن خود را نشان دهد.
  • دندان‌های کوچک یا کوتاه نیز می‌توانند ریشه این مشکل باشند. دندان‌ها می‌توانند کوتاه باشند زیرا به درستی رویش نکرده‌اند و هنوز توسط کمی بافت لثه پوشیده شده‌اند یا به دلیل سایش یا ژنتیک می‌توانند در مقایسه با لثه‌ها کوچک باشند.
  • یکی دیگر از مقصرهای رایج بیش فعالی لب بالایی است. در این مثال، طول لب شما درست است، اما ماهیچه‌ها در هنگام لبخند بیش از حد منقبض می‌شوند و لب‌های شما خیلی بلند شده و لثه زیادی را نشان می‌دهند.
  • لبخند لثه ای می تواند یک مشکل اسکلتی هم باشد. زمانی که فک بالا خیلی بزرگ باشد یا بیش از حد بیرون بیاید، می‌تواند لثه‌ها را برجسته‌تر یا حتی برآمده نشان دهد.
  • برخی از افراد به بیماری هیپرتروفی لثه مبتلا هستند که رشد بیش از حد بافت لثه اطراف دندان است.

گزینه‌هایی برای اصلاح لبخند لثه‌ای

ارتودنسی

اگر موقعیت دندان‌ها و فک باعث می‌شود لثه‌های شما بیرون زده و برجسته‌تر به نظر برسند، مثلاً در مورد اوربایت، بریس ارتودنسی یا الاینر شفاف می‌تواند مفید باشد. با همتراز کردن دندان‌ها و فک‌ها، می‌توانیم به کاهش لثه‌ها در هنگام لبخند زدن کمک کنیم.

لیزر درمانی

لیزر دایود برای لبخند لثه‌ای دقیق، سریع و کاملا بدون درد است. این درمان به سرعت جایگزین برخی از گزینه‌های تهاجمی‌تر شده که در این لیست خواهید دید. در این روش بافت لثه شما با یک بی حسی موضعی بی حس می‌شود و از لیزر برای برداشتن بافت لثه اضافی اطراف دندان استفاده می‌شود و سپس آنچه را که باقی مانده است تغییر شکل می‌دهد، تعادل بیشتری ایجاد می‌کند و به رفع لبخند لثه ای کمک می کند.

تنها چیزی که در طول عمل احساس خواهید کرد حرکت نوک لیزر است و حتی هیچ سوزنی در آن وجود ندارد. برداشتن بافت لثه با لیزر دایود برای بیماران در هر سنی ایمن و موثر است. معمولا این کار پس از تکمیل ارتودنسی انجام می‌شود تا کارهای نهایی را روی لبخند جدید شما انجام دهیم. ژنژیوکتومی قبلاً یک روش جراحی بود، اما امروزه اغلب می‌توانیم آن را با لیزر انجام دهیم.

بوتاکس

درمان بوتاکس شامل تزریق آنابوتولینوم توکسین A به ماهیچه‌های لب بالایی است. سم بوتولینوم به طور موقت عضله را فلج می‌کند به طوری که نمی‌تواند در هنگام لبخند زدن منقبض و بلند شود. با این حال، نتایج فقط برای حدود سه تا چهار ماه باقی می‌ماند.

کامپوزیت یا روکش

اگر لبخند لثه‌ای شما به دلیل دندان‌های واقعا کوتاه باشد، می‌توان از ترمیم‌های زیبایی مانند روکش‌ها استفاده کرد تا دندان‌ها را بلندتر نشان دهد و نسبت دندان به لثه بهتری به شما بدهد.

جراحی تغییر موقعیت لب

برای لبخند لثه‌ای که نتیجه یک لب بالایی کوتاه یا بیش فعال است، می‌توان عمل جراحی را در جایی انجام داد که ماهیچه‌های بالابرنده لب جدا شده‌اند؛ به طوری که وقتی لبخند می‌زنید نمی‌توان آن‌ها را بلند کرد. با این حال، این کار می تواند بسیار پرهزینه باشد و زمان از کار افتادگی و ناراحتی همراه با آن وجود دارد، به همین دلیل است که یک گزینه کمتر تهاجمی بسته به علت اصلی می تواند انتخاب بهتری باشد. اما در موارد شدید که به دلیل لب بالایی است، جراحی همراه با درمان ارتودنسی می تواند مفید باشد.

افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج شامل برداشتن و بازسازی لثه و گاهی اوقات استخوان است، برای این که سطح بیشتری از دندان نمایان شود. این کار اغلب در صورتی انجام می‌شود که دندان‌ها به طور کامل بیرون نیامده و توسط بافت لثه پوشیده شده باشند.

جراحی فک

جراحی فک تنها برای موارد شدید، زمانی که فک بیش از حد رشد کرده باشد یا بیرون زدگی شدید فک وجود داشته باشد، اختصاص دارد. یک جراح فک و صورت، فک بالا را به گونه ای تغییر می‌دهد که متناسب با فک پایین باشد. این کار در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. از آنجایی که شما به درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک نیز نیاز خواهید داشت، از آن به عنوان ارتودنسی جراحی یاد می‌کنند.

مهم نیست که مشکل لبخند لثه‌ای شما چقدر شدید باشد، در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو همواره برای آن راه حل وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.