ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت؟

ارتودنسی یک راه حل بسیار موثر برای حل مشکلات راستای دندان‌ها است که هر بیماری ممکن است داشته باشد. طیف این مشکلات از اوربایت گرفته تا آندربایت هر چیزی را شامل می‌شود. بریس ارتودنسی اکنون قرن‌ها است که دندان‌های مردم را صاف می‌کند و قدمت آن به اوایل قرن نوزدهم میلادی می‌رسد.

تکنولوژی در طول این سال‌ها پیشرفت‌های فراوانی داشته اما تاثیر بریس ارتودنسی تقریبا ثابت مانده است. در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو خدمات دو نوع بریس ارتودنسی برای بیماران ارائه می‌شود: ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک. در این مقاله به تفاوت‌های بریس ارتودنسی ثابت و متحرک پرداخته و سعی می‌کنیم مزایا و معایب هر کدام را برای بیماران توضیح دهیم.

ارتودنسی ثابت چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

بریس‌های ثابت معمولی رایج‌ترین دستگاه‌های ارتودنسی هستند که به کار می‎روند. این دستگاه‌ها با استفاده از سیم‌ها و براکت‌های فلزی که به دندان‌ها متصل می‌شوند، دندان‌ها را به آهستگی جابجا کرده و آن‌ها را در موقعیت صاف‌تری قرار می‌دهند. سیم ارتودنسی به دندان‌ها فشار وارد می‌کند تا در محل مناسب‌تری قرار گیرند، براکت‌ها هم دندان‌ها را ثابت نگه می‌دارند. کمی احساس ناراحتی و درد بعد از ارتودنسی و تنظیم هر باره‌ی آن عادی است، اما ارتودنسی ثابت به هیچ عنوان دردناک تلقی نمی‌شود.

چون ارتودنسی ثابت به دندان‌ها متصل است، فرد نمی‌تواند هر موقع که دلش خواست آن‌ها را در بیاورد، گم کند یا فراموش کند که دوباره سر جایشان بگذارد. ارتودنسی ثابت همچنین به ارتودنتیست قدرت کنترل بیشتری بر نحوه پیشرفت درمان می‌دهد.

در نهایت هم این که ارتودنسی ثابت قدرت صاف کردن تقریبا هر نوع اختلال شدیدی را دارد؛ چون نیروی بیشتری نسبت به ارتودنسی متحرک اعمال کرده و می‌تواند روی خلاهای پهن‌تری بین دندان‌ها پل بزند. بیماران با ارتودنسی ثابت می‌توانند در عرض 9 تا 24 ماه به لبخند زیبای دلخواه خود برسند.

چه دلایلی برای استفاده از ارتودنسی متحرک وجود دارد؟

در نبرد بین ارتودنسی ثابت و متحرک این روزها الاینر شفاف توجه جهانی را به خود جلب کرده است. الاینر شفاف یک جایگزین عالی برای بریس‌های معمولی است. این الاینرهای متحرک که از پلاستیک شفاف ساخته شده‌اند راحت‌تر بوده و بیماران مشکل کمتری با آن‌ها دارند.

فواید و مزایای بریس‌های متحرک عبارتند از:

  • تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر است: به راحتی با یک مسواک مخصوص و مایع شوینده می‌توانید آن را تمیز کرده و تکه‌های غذایی چسبیده را پاکسازی کنید. این کار را هر روز باید انجام دهید. همچنین بعد از صرف غذا نیز باید مسواک بزنید تا تکه‌های باقیمانده در دهان در الاینر به دام نیافتند.
  • به راحتی غذاهای مورد علاقه تان را بخورید: برای بیمارانی که ارتودنسی ثابت دارند یک لیست از غذاهای ممنوعه داده می‌شود؛ چون بعضی از غذاهای سفت و سخت خطر شکستن بریس را به همراه دارند. اما این خطر با الاینر شفاف وجود ندارد؛ چون اساسا شما هنگام غذا خوردن آن را درمی‌آورید. به همین دلیل لازم نیست به مدت دو سال از خوردن خوراکی‌های مورد علاقه تان محروم شوید.
  • نگران ظاهر خود نباشید: الاینر شفاف به سختی از روبرو قابل مشاهده است و اصلا بقیه نمی‌توانند آن را روی دندان‌های شما تشخیص دهند. شاید بتوان گفت این علت اصلی انتخاب الاینر شفاف توسط افراد بزرگسال است.

به یک نکته مهم توجه کنید! برای کسب نتایج قابل توجه با الاینر شفاف حداقل باید در شبانه روز 22 ساعت آن را استفاده کرد. به دلیل همین مسئولیت پذیری بالا شاید کودکان کاندید مناسبی برای این نوع درمان نباشند؛ چون اکثرا فراموش می‌کنند آن را بزنند و گاهی هم گم می‌کنند.

ارتودنسی ثابت یا متحرک؛ کدامیک برای شما مناسب است؟

همانطور که هر بیماری ویژگی‌های خاص خود را دارد، هر لبخندی هم این گونه است! شاید ارتودنسی ثابت برای یک بیمار، مثلا یک دانش آموز ابتدایی بازیگوش مناسب باشد، در حالی که برای یک کارمند ویزیتور که هر روزه باید چندین نفر را تحت تاثیر قرار دهد، ارتودنسی متحرک مثل الاینر شفاف مناسب است. تنها راه قطعی برای رسیدن به تصمیم نهایی بین ارتودنسی ثابت و متحرک تنظیم وقت مشاوره رایگان با دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران است.

در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو بیماران می‌توانند با یک قیمت معقول هر دو ارتودنسی ثابت و متحرک را دریافت کنند. برای دریافت مشاوره‌ی تخصصی‌تر و یا در صورت داشتن هر گونه سوالی آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.