ریتینر ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

نگهدارنده یا ریتینر دندان‌ها یک دستگاه شخصی سازی شده که داخل دهان روی دندان‌ها پوشیده می‌شود. این دستگاه کمک می‌کند تا دندان‌ها در حالت صاف خود باقی مانده و پس از اتمام درمان ارتودنسی کج نشوند.

ریتینر برای دندان ها چه کاری انجام می‌دهد؟

حتی پس از اتمام موفقیت آمیز درمان ارتودنسی دندان‌ها هنوز در موقعیت جدید خود استحکام پیدا نکرده‌اند. استحکام واقعی تا وقتی که لثه‌ها، استخوان‌ها و عضلات به تغییر رخ داده عادت نکرده باشند اتفاق نمی‌افتد. عادات روزانه نظیر جویدن و مالیدن دندان‌ها به یکدیگر نیرویی به دندان‌ها وارد می‌کند که آن‌ها را وادار به حرکت خواهد کرد. جابجایی دندان‌ها می‌تواند منجر به مال اکلوژن (خوب چفت نشدن دندان‌ها روی همدیگر) گردد.

ارتودنسی دندان‌های شما را برای مدتی در موقعیت صاف نگه می‌دارد. پس از درآوردن بریس ارتودنسی هیچ چیز مانع دندان‌ها نخواهد بود که تمایل دارند به محل اولیه خود برگردند و همه رشته‌ها را پنبه کنند! استفاده از نگهدارنده یا ریتینر به نگهداری دندان‌ها در محل جدید خود کمک می‌کند. این طور فکر کنید که ارتودنسی دندان‌های شما را صاف می‌کند اما این ریتینر است که آن‌ها را صاف نگه می‌دارد. نگهدارنده دندان‌های شما را در موقعیت شان “نگه” می‌دارد.

انواع مختلف ریتینرها کدامند؟

دو نوع کلی ریتینر وجود دارد:

  • ریتینر ثابت که داخل دهان می‌ماند
  • ریتینر متحرک که قابل برداشتن است

بسیاری از متخصصان از ترکیبی از ریتینرهای ثابت و دائمی برای صاف نگه داشتن دندان‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید هر دو نوع را همزمان داشته باشید. هدف از کاربرد تمامی انواع ریتینرها افزایش ماندگاری آثار درمان ارتودنسی است.

ریتینر ثابت چیست؟

ریتینر ثابت که به آن نگهدارنده دائمی هم گفته می‌شود با یک ماده چسب مانند به دندان‌های شما وصل می‌شود. شما خودتان نمی‌توانید این نگهدارنده را بردارید. این ریتینرها معمولا روی دندان‌های جلویی بالایی یا پایینی کار گذاشته می‌شوند تا از جابجایی آن‌ها جلوگیری نمایند.

ریتینر متحرک چیست؟

ریتینر متحرک را می‌توان درآورد و دوباره داخل دهان وصل کرد. ریتینرهای معمولی یک تکه سیم دارند که به یک تکه پلاستیک وصل شده است. ریتینرهای شفاف هم از جنس پلاستیک هستند اما سیم ندارند. هر دو نوع مناسب قالب دهان هر بیمار تهیه می‌شوند.

ریتینر متحرک چگونه ساخته می‌شود؟

ابتدا متخصص ارتودنسی یا دستیار او قالب دندانی شما را با استفاده از یک ماده خمیر مانند تهیه می‌کند.

سپس با کمک قالب گرفته شده بایت مخصوص شما تهیه شده و یک تا دو دقیقه طول می‌کشد تا خشک شود.

در کارگاه یا آزمایشگاه ارتودنسی با استفاده از قالب تهیه شده یک ریتینر از جنس پلاستیک یا آکریل ساخته می‌شود. معمولا یک هفته یا مدت زمانی بیشتر برای این کار لازم است.

ریتینر ثابت چگونه ساخته می‌شود؟

ارتودنتیست با استفاده از یک سیم فلزی ابعاد دقیق دندان‌های شما را اندازه می‌گیرد.

سپس با استفاده از چسب سیم را در محل مناسب خود قرار می‌دهد.

این روش بیشتر از یک قالب گیری ساده برای ریتینر متحرک زمان می‌برد، اما بدون انتظار کشیدن شما با ریتینر مطب را ترک می‌کنید. لازم نیست که یک هفته صبر کنید تا نگهدارنده به دست شما برسد.

مزایای استفاده از یک ریتینر ارتودنسی چیست؟

پس از اتمام درمان ارتودنسی و درآوردن آن دندان‌های شما کاملا صاف و مرتب است. با استفاده از ریتینر محل صحیح دندان‌ها حفظ می‌شود تا نتایج کار ماندگارتر شود. با استفاده دراز مدت از ریتینر تمام کار سخت شما در طول این چند سال تا سال‌ها حفظ می‌گردد.

در صورت عدم استفاده از ریتینر چه اتفاقی می‌افتد؟

حرکت تدریجی دندان‌ها در طول زمان امری طبیعی است. اگر از ریتینر استفاده نکنید دندان‌های شما در طول زمان جابجا خواهند شد. با این اتفاق کج شدن دندان‌ها، شلوغی یا ناهمراستایی آن‌ها دور از ذهن نخواهد بود. حتی ممکن است یک اوربایت به وجود بیاید. به همین خاطر است که اکثر متخصصان ارتودنسی بعد از اتمام کار بریس استفاده از ریتینر را توصیه می‌کنند.

آیا ریتینر درد دارد؟

پوشیدن ریتینر بعد از تحمل آن همه زحمت ارتودنسی قاعدتا نباید درد داشته باشد. علل ایجاد حس ناراحتی با پوشیدن ریتینر میتواند موارد زیر باشد:

فراموش کردن زدن ریتینر برای مدتی کوتاه و استفاده مجدد از آن

عدم استفاده از ریتینر به مدتی طولانی و استفاده مجدد از آن

شکستن یا ترک برداشتن ریتینر

در صورت داشتن درد با پوشیدن ریتینر احتمالا علت آن هدایت دندان‌ها به راستای صحیح شان است. در صورت استفاده صحیح از ریتینر طبق دستور ارتودنتیست نباید هیچ گونه درد یا احساس ناراحتی داشته باشید.

به چه میزان باید از ریتینر استفاده کنم؟

دندانپزشک شما ممکن است استفاده از ریتینر را به مدت چهار تا شش ماه بصورت شبانه‌روز به شما پیشنهاد کند. بعد از آن می‌بایستی ریتینر را بصورت نامحدود بصورت شبانه استفاده کنید.

آیا ریتینر می‌تواند دندان را به عقب جابجا کند؟

اگر استفاده از ریتینر را متوقف کنید و دندان شما جابجا شود،‌ ممکن است با استفاده‌ی مجدد دندان‌های شما به موقعیت صحیحش بازگردد. اما نباید مدت زمان زیادی را صبر کنید زیرا هرچه دندان بیشتر حرکت کند اندازه شدن ریتینر سخت‌تر خواهد بود.

چطور از ریتینر خود مراقبت کنم؟

از آسیب دیدن ریتینر و یا گم شدن آن اجتناب کنید؛ با استفاده درست و شست و شوی آن بطور روزانه، می‌توانید آن را در شرایط عالی نگهداری کنید.

توصیه‌های زیر را دنبال کنید تا از گم شدن و آسیب به ریتینر جلوگیری کنید:

  • در زمان خوردن غذا ریتینر را از دهان خارج کنید.
  • زمانی که از ریتینر استفاده نمی‌کنید آن را در کیس خودش قرار دهید.
  • در زمان استفاده از ریتینر از جویدن آدامس خودداری کنید.
  • هیچوقت ریتینر را در جیب و کیف خود قرار ندهید مگر اینکه در کیس خود قرار داشته باشد.
  • از پیچیدن ریتینر در داخل دستمال کاغذی خودداری کنید تا احتمال دور انداخته شدن سهوی آن را کاهش دهید.
  • ریتینر خود را از دسترس حیوانات خانگی دور نگه دارید تا احتمالا جویده شدن آن را کاهش دهید.
  • ریتینر خود را هرگز در مکانهای داغ مانند اتومبیل یا کنار اجاق گاز قرار ندهید زیرا احتمال ذوب شدن آن وجود دارد.
  • همیشه دندان‌های خود را پیش از قرار دادن ریتینر در دهان خود بطور کامل مسواک بزنید.

موارد زیر در تمیز نگه داشتن ریتینر شما کمک‌کننده خواهند بود:

  • ریتینر خود را با آب و صابون آنتی‌میکروبیال تمیز کنید (برخی از خمیردندان‌ها خاصیت خوردنگی دارند و ممکن است به ریتینر شما آسیب برسانند).
  • بعد از مسواک و نخ دندان، ریتینر خود را با آب ولرم آبکشی کنید.
  • در صورتی که دیتینر شما تغییر رنگ پیدا کرده و زرد رنگ شد، بصورت ملایم آن را با آب و یک خمیردندان نرم اسکراب کنید.
  • همچنین با دندانپزشک خود درباره‌ی استفاده از نوع خاص دیتینر خود مشورت کنید.

چه زمان با دندانپزشک تماس بگیریم؟

اگر ریتینر من شکست چکار کنم؟

ریتینر شکسته را سریعا تعمیر کنید. سیم‌های شکسته و آسیب دیده می‌توانند موجب آسیب به لثه‌ها و لب‌های شما شوند. بطور کلی ممکن است هیچ کاری از دست شما برای تعمیر ریتینر در خانه بر نیاید؛ پس متخصص ارتودنسی خود را بلافاصله ویزیت کنید.

اگر ریتینر خود را گم کردم چه کنم؟

در صورتی که ریتینر خود را پیدا نمی‌کنید برای دریافت مجدد آن با دندانپزشک خود مشورت کنید. تاخیر نکنید! هرچه زمان بیشتری بدون ریتینر سپری کنید، احتمالا در استفاده مجدد از آن مشکل بیشتری خواهید داشت.

هزینه‌ی ریتینر چقدر است؟

قیمت معمول برای ریتینر را می‌توانید در صفحه‌ی هزینه ارتودنسی بررسی کنید. ریتینرهای شفاف معمولا هزینه‌ی بیشتری خواهند داشت.

آیا ریتینر می‌تواند دندان‌های من را منظم کند؟

خیر؛ ریتینرها مانند بریس‌ها نمی‌توانند دندان‌های من را منظم کنند. ریتینرهای دندان امکان اعمال فشار ثابت جهت جابجایی دندان به موقعیت درست را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.