تاثیر کشیدن یا نکشیدن دندان عقل در ارتودنسی

Wisdom tooth problems dental stomatology vector concept

مراقبت از دندان‌های به هم ریخته یا کج می‌تواند دشوار باشد و همین امر خطر پوسیدگی این دندان‌ها و بیماری پریودنتال را بالا می‌برد. داشتن یک خط دندانی ناصاف موجب درد فک و صورتی می‌شود که به هیچ وجه ضروری نیست و علاوه بر این، استرس اضافی روی مفصل تمپورومندیبولار وارد می‌آورد. با این که حل این مشکلات با کمک ارتودنسی معمولی یا الاینر شفاف راحت است، اما برخی افراد این گونه فکر می‌کنند که نباید تا کشیدن دندان عقل به فکر ارتودنسی بود، مخصوصا اگر مشکل شلوغی دندان‌ها وجود داشته باشد.

این افراد احتمالا از این جواب شگفت زده خواهند شد که درآمدن دندان عقل در طول درمان ارتودنسی یا بعد از آن تاثیر بسیار کمی روی نتایج کار ارتودنسی دارد. با توضیح دلایل این امر شاید از نگرانی‌های شما کاسته شود.

مشکل دندان عقل چیست؟

دندان عقل در زمان خودش ضروری بود؛ زمانی که اجداد ما یک رژیم غذایی خاص از ترکیب گوشت، ریشه گیاهان، برگ گیاهان و دانه‌ها مصرف می‌کردند. انسان شناسان بر این باور هستند که تکامل ما را بی نیاز به دندان عقل کرده و در واقع فک ما کوچک‌تر شده است. امروزه 35 درصد جمعیت دندان عقل شان می‌افتد و حتی برخی‌ها از ریشه آن را ندارند.

یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از این بقایای تکاملی وقتی است که فضای کافی در فک برای تک تک دندان‌ها وجود ندارد. در این مواقع دندان عقل به کنار زده شده یا دندان‌ها مجاور به حریم آن تجاوز می‌کنند. به این شرایط دندان عقل درنیامده گفته می‌شود.

دندان عقل درنیامده همیشه مشکل ساز نیست و الزاما نباید آن را درآورد. برخی از دندانپزشکان پیشنهاد کشیدن دندان عقل را قبل از ایجاد مشکلاتی نظیر درد، عفونت یا آسیب به دندان‌ها مجاور می‌دهند، اما برخی دیگر رویکرد محتاطانه‌ای داشته و فقط در صورتی که مشکلی ایجاد شده باشند دندان عقل را می‌کشند.

آیا برای جلوگیری از شلوغی دندان‌ها باید دندان عقل را کشید؟

دندان عقل معمولا در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل بیست سالگی درمی‌آید. با این که بسیاری از مردم فکر می‌کنند دندان عقل تاثیر بسزایی روی دندان‌های دیگر دارد، باید گفت که این گونه نیست و این مسئله تنها یک باور غلط رایج بین مردم است. اکثر تحقیقات به این نکته اشاره دارند که دندان عقل قدرت کافی را برای به هم زدن راستای دندان‌ها ندارد. در حالی که برخی از دندانپزشکان یا ارتودنتیست‌ها در همان قدم اول دندان عقل را می‌کشند، برخی دیگر نیز منتظر می‌مانند تا ببینند چه می‌شود.

آیا باید تا زمان درآمدن دندان عقل برای شروع ارتودنسی صبر کرد؟

صبر کردن برای درآمدن سومین دندان آسیاب بزرگ یا همان دندان عقل برای شروع ارتودنسی می‌تواند یک درمان ساده را در زمان نوجوانی یا کودکی به یک درمان پیچیده در بزرگسالی بدل سازد. در بسیاری از موارد، یک اصلاح ساده در کودکی، در بزرگسالی باید با جراحی حل شود. با توجه به این که درمان ارتودنسی را با درآمدن اکثریت دندان‌های دائمی می‌توان شروع کرد، لازم نیست تا درآمدن دندان عقل صبر نمود؛ چون اصلا تا وقتی دندان عقل دربیاید کار ارتودنسی تمام شده است.

آیا در حین درمان ارتودنسی می‌توان دندان عقل را کشید؟

دندان عقل می‌تواند بدون هیچ مشکلی دربیاید. دندان‌های آسیاب بدون تحت تاثیر قرار دادن بایت در موقعیت صحیح خود درمی‌آیند. اگر دندانپزشک یا ارتودنتیست شما تشخیص دهد که فضای کافی داخل فک برای دندان عقل وجود ندارد ممکن است قبل از شروع ارتودنسی پیشنهاد کشیدن آن را بدهند. اگر دندانپزشک پیشنهاد صبر کردن را بدهد، باید بدانید که کشیدن دندان عقل حین درمان ارتودنسی کاملا امکان‌پذیر است. دستگاه‌های ارتودنسی تداخلی با کشیدن دندان عقل ندارند.

آیا کشیدن دندان عقل پس از ارتودنسی تاثیری روی نتایج دارد؟

کشیدن دندان عقل بعد از ارتودنسی نتایج کار را خراب نخواهد کرد. درست مانند درآمدن دندان عقل قبل یا حین ارتودنسی که به احتمال زیاد موجب کج شدن دندان‌ها نمی‌شود، کشیدن آن بعد از ارتودنسی نیز تاثیر عمده‌ای نخواهد داشت. با این حال، این حرف به آن معنا نیست که جابجایی دندان‌ها بعد از ارتودنسی ممکن نمی‌باشد، به علت همین خطر است که فارغ از بحث دندان عقل، بعد از اتمام درمان ارتودنسی برای سال‌ها ریتینر یا نگهدارنده تجویز می‌شود.

در برخی موارد کشیدن دندان عقل ممکن است جلوی شلوغی دندان‌ها را بگیرد، اما الزاما پیش نیاز ارتودنسی نیست. ارتودنتیست شما می‌تواند توصیه کند که کاری به دندان عقل نداشته باشید مگر این که در آینده باعث عفونت، آسیب به فک یا سایر دندان‌ها شود. بهترین تصمیم بعد از مشاوره تخصصی با متخصص ارتودنسی اتخاذ خواهد شد.

هر تصمیمی که گرفتید، بدانید که امکان کشیدن دندان عقل قبل، بعد یا حین ارتودنسی وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

دندان عقل موضوعی نیست که شما را از درمان ارتودنسی که به آن نیاز دارید بازدارد. خدمات کشیدن دندان عقل حین درمان ارتودنسی در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران قابل انجام است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.