لبخند لثه‌ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

نمایش بیش از حد لثه، که به آن لبخند لثه ای نیز گفته می‌شود، زمانی است که هنگام لبخند زدن، بافت لثه بیش از حد خود را نشان می دهد. این مورد ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس شده و بیماران گاهی اوقات لبخندهای خود را به دلیل آن پنهان می‌کنند. خبر خوب این است که اصلاح لبخند لثه ای امکان‌پذیر است! در کلینیک دکتر کوثر عزیزلو، ما یک رویکرد اختصاصی برای درمان ارائه می‌دهیم و زمانی که دکتر عزیزلو علت اصلی لبخند لثه‌ای شما را مشخص کرد، با پیشنهاد یک برنامه درمانی که نتایج برجسته‌ای را به همراه داشته باشد مشکل شما را حل کند. در اینجا اصول نمایش بیش از حد لثه و برخی از راه‌هایی که می‌توانیم آن را برطرف کنیم، را مورد بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای یکی از آن چیزهایی است که برای پی بردن به آن تنها نیاز به دیدنش دارید، به همین دلیل است که ممکن است تعجب آور باشد که تعریف مشخصی برای آن وجود ندارد. مطالعاتی انجام شده است تا مشخص شود افراد چه چیزی را لبخند لثه ای می دانند. به طور معمول، لبخندهایی که، دو میلی‌متر یا کمتر از بافت لثه نمایان شود معمولا جزو لبخندهای جذاب تلقی می‌شوند. این در حالیست که، زمانی که سه تا چهار میلی‌متر از بافت لثه در معرض دید قرار گرفته باشد، معمولا به آن لبخند لثه‌ای گفته می‌شود. به نظر می‌رسد لبخند لثه‌ای بیشتر بر زنان تأثیر می‌گذارد تا مردان. با اینحال ارزیابی لبخند لثه‌ای چیزیست که بیشتر به احساس درونی شما مربوط است. اگر احساس می‌کنید این مورد اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار داده است می‌توانید به متخصص ارتودنسی مشورت کنید و برای رفع آن اقدام نمایید.

چه چیزی باعث ایجاد لبخند لثه ای می شود؟

دلایل مختلفی برای لبخند لثه ای وجود دارد و بسیاری از آنها ژنتیکی هستند. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا افراد لبخند لثه ای دارند:

کوتاه بودن لب بالایی یکی از دلایل شایع لبخند لثه ای است. اگر لب به اندازه کافی پایین نیامد، مقدار زیادی از بافت لثه می تواند هنگام لبخند زدن خود را نشان دهد.
دندان های کوچک یا کوتاه نیز می توانند ریشه این مشکل باشند. دندان‌ها می‌توانند کوتاه باشند زیرا به درستی رویش نکرده‌اند و هنوز توسط کمی بافت لثه پوشیده شده‌اند یا به دلیل سایش یا ژنتیک می‌توانند در مقایسه با لثه‌ها کوچک باشند.
یکی دیگر از علل رایج بیش فعالی لب بالایی است. در این مثال، طول لب شما درست است، اما ماهیچه‌ها در هنگام لبخند بیش از حد منقبض می‌شوند و لب‌های شما خیلی بلند می‌شوند و مقدار زیادی از لثه شما را به نمایش می‌گذارند.
لبخند لثه ای نیز می تواند یک مشکل اسکلتی باشد. زمانی که فک بالا خیلی بزرگ باشد یا بیش از حد بیرون بیاید، می تواند لثه ها را برجسته تر یا حتی برآمده نشان دهد.
برخی از افراد به بیماری هیپرتروفی لثه مبتلا هستند که رشد بیش از حد بافت لثه اطراف دندان است و ممکن است علت لبخند لثه‌ای باشد.

گزینه هایی برای اصلاح لبخند لثه ای

بریس یا اینویزیلاین (Invisalign): اگر موقعیت دندان‌ها و فک باعث می‌شود لثه‌های شما بیرون زده و برجسته‌تر به نظر برسند، مثلاً در مورد overbite، بریس یا اینویزیلاین می‌تواند مفید باشد. با همتراز کردن دندان‌ها و فک‌ها، می‌توانیم به کاهش لثه‌ها در هنگام لبخند زدن کمک کنیم.
لیزر درمانی: درمان لیزر دیود برای لبخند لثه ای دقیق، سریع و کاملا بدون درد است. این روش به سرعت در حال جایگزین شدن با برخی از گزینه‌های تهاجمی‌تر که در این لیست خواهید دید است. متخصص ارتودنسی بافت لثه شما را با یک بی حس کننده موضعی بی حس می کند و از لیزر برای برداشتن بافت لثه اضافی اطراف دندان استفاده می کند و سپس آنچه را که باقی مانده است تغییر شکل می دهد، تعادل بیشتری ایجاد می کند و به رفع لبخند لثه ای کمک می کند. تنها چیزی که در طول عمل احساس خواهید کرد حرکت نوک لیزر است و حتی در این روش هیچ سوزنی وجود ندارد. برداشتن بافت لثه با لیزر دیود برای بیماران در هر سنی ایمن و موثر است. ما معمولاً این کار را پس از تکمیل بریس‌های شما یا درمان اینویزیلاین انجام می‌دهیم تا کارهای نهایی را روی لبخند جدید شما انجام دهیم. ژنژیوکتومی قبلاً یک روش جراحی بود، اما امروزه اغلب می‌توانیم آن را با لیزر انجام دهیم.
بوتاکس: درمان لبخند لثه ای با بوتاکس شامل تزریق آنابوتولینوم توکسین A به ماهیچه های لب بالایی است. سم بوتولینوم به طور موقت عضله را فلج می کند به طوری که نمی تواند در هنگام لبخند زدن منقبض و بلند شود و زمانی که لب بالایی علت لبخند لثه ای باشد موثر است. با این حال، نتایج فقط برای حدود سه تا چهار ماه باقی می ماند.
روکش ها یا روکش ها: اگر لبخند لثه ای شما به دلیل دندان کوتاه باشد، می توان از ترمیم های زیبایی مانند روکش ها استفاده کرد تا دندان ها را بلندتر نشان داد و نسبت دندان به لثه بهتری ایجاد کرد.
جراحی تغییر موقعیت لب: برای لبخند لثه‌ای که نتیجه یک لب بالایی کوتاه یا بیش فعال است، می‌توان عمل جراحی را در جایی انجام داد که ماهیچه‌های «بالابر» لب جدا شده‌اند به طوری که وقتی لبخند می‌زنید نمی‌توان آن‌ها را بلند کرد. با این حال، این می تواند بسیار پرهزینه باشد و زمان از نقاهت زیادی دارد. به همین دلیل است که یک گزینه کمتر تهاجمی بسته به علت اصلی می تواند انتخاب بهتری باشد. اما در موارد شدید که به دلیل لبخند لثه‌ای لب بالایی است، جراحی همراه با درمان ارتودنسی می تواند مفید باشد.

جراحی فک: جراحی فک که از نظر فنی جراحی ارتوگناتیک نامیده می‌شود، فقط برای موارد شدید زمانی که فک بیش از حد رشد کرده یا بیرون زدگی شدید فک وجود دارد، اختصاص دارد. یک جراح فک و صورت، فک بالا را به گونه ای تغییر می دهد که متناسب با فک پایین باشد. سپس آن را تغییر مکان می دهند تا در جای مناسب خود قرار گیرد. این کار در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. از آنجایی که شما به درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک نیز نیاز خواهید داشت، از آن به عنوان ارتودنسی جراحی یاد می کنیم.

در صورت نیاز به مشاوره با شماره‌های مطب دکتر عزیزلو تماس بگیرید. ممنون که تا اینجای مطلب با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.