آیا حرکت دندان ها بعد از ارتودنسی طبیعی است؟

صاف کردن دندان ها می تواند تاثیر زیادی بر ظاهر لبخند و سلامت دهان شما داشته باشد. اما آیا دندان های شما می توانند بعد از بریس حرکت کنند؟ اگر بریس‌هایی داشته‌اید یا در حال تهیه آن‌ها هستید، مهم است که بدانید پس از برداشتن آنها توسط متخصص ارتودنسی چه انتظاری باید داشته باشید.

معمولاً ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد تا دندان‌های شما در جای خود قرار گیرند و زمان می برد تا آنها به موقعیت جدید خود عادت کنند. در حالی که جابجایی دندان‌ها پس از بریس‌ها طبیعی است، اما پیروی از توصیه‌های متخصص ارتودنسی برای حفظ لبخند در جای خود ضروری است. این راهنما می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چرا دندان‌هایتان حرکت می‌کنند و چگونه از این اتفاق جلوگیری کنید.

چگونه بریس ها دندان ها را حرکت می دهند؟

در حالی که ممکن است دندان ها در ظاهر ساده به نظر برسند، اما در واقع پیچیده تر از آن چیزی هستند که شما ممکن است تصور کنید. مستطیل های سفید کوچکی که هنگام لبخند زدن در آینه می بینید دارای سیستم پیچیده ای از اعصاب، ریشه، استخوان و بافت همبند هستند. در زیر خط لثه، یک سری بافت وجود دارد که هر دندان را به استخوان فک شما متصل می کند. این غشاها انعطاف پذیر هستند و به متخصصین ارتودنسی اجازه می دهند تا با افزایش آهسته فشار، دندان های شما را دستکاری کنند.

اغلب ارتودنتیست ها از بریس ها برای صاف کردن دندان ها استفاده می کنند. بریس ها انواع مختلفی دارند، از انواع فلزی سنتی گرفته تا انواع سرامیکی. در حالی که ظاهر آنها کمی متفاوت است، اما همه آنها دارای اجزای اصلی یکسانی هستند – بریس ها دارای سیستمی از براکت ها، سیم های قوسی و نوارهایی هستند که باعث ایجاد کشش می شود که دندان های شما را در یک راستا حرکت می دهد.

درمان های اینویزیلاین کار مشابهی را انجام می دهند. کاورهای پلاستیکی شفاف دندان های شما را می پوشانند و باعث ایجاد کشش و فشردگی می شوند. پوشنده آنها را هر چند هفته یک بار به مدت چند ماه تعویض می کند تا زمانی که دندان هایش به موقعیت مورد نظر برسد.

مهم نیست کدام گزینه را انتخاب می کنید، زمان و فشار کافی لازم است تا دندان های شما در جای خود قرار گیرند.

آیا دندان ها پس از بریس ها به عقب برمی گردند؟

آیا جابجایی دندان ها بعد از بریس طبیعی است؟ پاسخ کوتاه بله است. معمولاً پس از بریس‌ها، دندان‌ها شروع به جابجایی به جای اصلی خود می‌کنند و اینکه دندان‌های بالا یا پایین بیشتر جابجا خواهند شد به ساختار منحصر به فرد دهان شما بستگی دارد. خوشبختانه، هنگامی که به پایان درمان بریس یا الاینر خود نزدیک می شوید، شما و متخصص ارتودنسی اقداماتی را انجام می دهید تا اطمینان حاصل کنید که این اتفاق نمی افتد.

چرا دندان ها بعد از بریس جابجا می شوند؟

پوشش دندان‌های ما سخت و سفت هستند، اما به لیگامان‌های انعطاف‌پذیر زیر آن متصل هستند. این لیگامانها به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر هستند که به بریس‌ها یا ترازکننده‌ها اجازه می‌دهند تا دندان‌های شما را در جای خود قرار دهند. با این حال، همان انعطاف‌پذیری به این معنی است که آنها می‌توانند پس از آن نیز جابجا شوند. هنگامی که درمان صاف کردن به پایان می رسد، دندان های شما دیگر تحت فشار نیستند.

در نتیجه، عدم ساپورت ناگهانی می‌تواند باعث شود دندان‌های شما جابجا شده و در محل اولیه خود قرار گیرند. میزان حرکت بسته به دندان‌های شما و نوع درمانی که دریافت کرده‌اید متفاوت است. سایر عواملی که به تغییر شکل لبخند شما کمک می کنند عبارتند از:

جویدن: هر بار که لقمه می‌خورید، دندان‌های شما تحت فشار قرار می‌گیرند که می‌تواند باعث حرکت دندان‌های شما شود.
صحبت کردن: برای صحبت کردن، از زبان و عضلات صورت خود استفاده می کنید.
از دست دادن دندان: از دست دادن دندان باعث ایجاد شکاف در لبخند شما می شود. دندان های دیگر اغلب برای پر کردن فضای اضافی جابه جا می شوند.
افزایش سن: با افزایش سن، ساختار صورت شما تغییر شکل می دهد. این جابجایی می تواند فک شما و هم ترازی دندان های شما را تغییر دهد.
دندان قروچه: دندان قروچه عارضه‌ای است که در آن شما ناخودآگاه دندان های خود را فشار می دهید یا به هم می سایید. این فشار بیش از حد می تواند لبخند شما را از بین ببرد و باعث جابجایی دندان های شما شود.
بیماری لثه: بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، می توانید به التهاب لثه و سایر اشکال بیماری لثه مبتلا شوید. در صورت عدم درمان، لثه‌های شما در اطراف دندان‌هایتان شل می‌شوند و به آنها اجازه می‌دهند به اطراف جابجا شوند.

دندان ها بعد از بریس چقدر سریع جابجا می شوند؟

صاف کردن دندان ها باعث نرم شدن لیگامان هایی می شود که دندان ها را در جای خود نگه می دارند. این الیاف پس از برداشتن بریس‌های شما شل می‌مانند و دندان‌های شما تقریباً بلافاصله شروع به جابجایی می‌کنند. پس از پایان درمان، احتمالاً یک نگهدارنده برای جلوگیری از جابجایی دندان هایتان دریافت خواهید کرد. پوشیدن نگهدارنده طبق دستورالعمل ضروری است تا اطمینان حاصل شود که لبخند جدید و زیبای خود را حفظ می کنید.

در چه شرایطی دندان های شما بعد از بریس جابجا نمی شوند؟

وقتی به سرعت حرکت دندان‌ها با بریس فکر می‌کنید، جای تعجب نیست که چرا بعد از اتمام دوره درمان دندان‌های شما تغییر می‌کنند. بسته به برنامه درمانی منحصربفرد شما، ممکن است تا سه سال طول بکشد تا دندان های شما صاف شود – اما این مدت زمان نسبتاً کوتاهی است. خوشبختانه، پس از پایان درمان، زمان دارید تا اطمینان حاصل کنید که دندان‌هایتان به همین شکل باقی می‌مانند، زیرا دندان‌ها چندین سال طول می‌کشد تا کاملاً به موقعیت قبلی خود برگردند.

اکثر ارتودنسی ها استفاده از نگهدارنده ها را به طور تمام وقت به مدت 9 ماه توصیه می کنند تا جابجایی دندان های بعد از بریس را کاهش دهند. در نهایت، دندان های شما پایدارتر می شوند، اما طبیعی است که در طول زمان تغییرات جزئی را تجربه کنید. برای حفظ یک لبخند کاملاً هماهنگ، به اکثر افراد توصیه می شود که تا آخر عمر از نگهدارنده های نگهدارنده خود به صورت پاره وقت استفاده کنند.

چگونه بفهمیم دندان های شما بعد از بریس جابه جا می شوند یا خیر؟

آیا فکر می کنید دندان هایتان جابجا شده است؟ ساده ترین راه برای تشخیص تغییر دندان هایتان این است که در آینه لبخند بزنید یا دندان های خود را با عکس های قدیمی مقایسه کنید. توجه به تغییرات ظریف ضروری است تا بتوانید قبل از اینکه خیلی دیر شود اقدام اصلاحی انجام دهید. در اینجا علائم دیگری وجود دارد که نشان می دهد دندان های شما ممکن است حرکت کنند:

نگهدارنده ها سفت هستند: از آنجایی که نگهدارنده ها به گونه ای سفارشی شده اند که با شکل دقیق دندان های شما مطابقت داشته باشند، نباید احساس سفت شدن داشته باشند. اگر این کار را انجام دهند، دندان های شما جابه جا شده اند.
دندان‌ها حساس می‌شوند: وقتی دندان‌های شما از تراز خارج می‌شوند، اغلب شکاف‌های کوچک و فضاهای تنگی را تشکیل می‌دهند که در آن غذا می‌تواند گیر کند. باکتری ها می توانند در این گوشه ها جمع شوند و منجر به حفره ها و بیماری های لثه شوند که می تواند باعث افزایش حساسیت و درد شود.
لبخند تغییر کرده است: آیا وقتی در آینه نگاه می کنید متوجه شکاف جدید یا روی هم افتادن دندان ها می شوید؟ اگر فکر می کنید که لبخند شما با حالت معمولی متفاوت به نظر می رسد، دندان های شما در حال جابجایی هستند و باید به دنبال اقدامات پیشگیرانه باشید.

چگونه از جابجایی دندان های خود پس از بریس جلوگیری کنیم؟

پس از سال‌ها پوشیدن بریس و مقاومت در برابر میل به خوردن پاپ کورن و آب نبات جویدنی، شما سزاوار لبخندی زیبا هستید که تا آخر عمر باقی بماند. آخرین چیزی که می خواهید این است که دندان هایتان به موقعیت اصلی خود برگردند. روش های زیر به نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از جابجایی کمک می کند:

1. نگهدارنده های متحرک

پس از پایان درمان، متخصص ارتودنسی، ریتینرهایی را به شما توصیه می کند که به مدت چند ماه به صورت تمام وقت بپوشید. این نگهدارنده ها شبیه تراز کننده ها هستند، زیرا می توانید هر زمان که بخواهید، مانند زمانی که در حال غذا خوردن هستید، آنها را بردارید. بعد از اینکه دندان‌هایتان زمان برای تثبیت یافتند، فقط باید از آن‌ها در هنگام خواب استفاده کنید.

دو نوع اصلی نگهدارنده متحرک برای کمک به جابجایی دندان با بریس وجود دارد:

نگهدارنده های سیمی: برخی از افراد با بریس های سنتی نگهدارنده سیمی دریافت می کنند. این نگهدارنده ها از ترکیب مواد پلاستیکی و سیمی ساخته شده اند. این پلاستیک به گونه ای ساخته شده است که به راحتی در اطراف سقف دهان و پشت دندان های پایینی شما قرار گیرد. سیم دور جلوی دندان‌ها و چند دندان آسیاب می‌پیچد تا نگهدارنده‌ها را در جای خود نگه دارد.
نگهدارنده های شفاف: به جای اینکه در پشت لبخند شما نصب شوند، نگهدارنده های شفاف مانند تراز کننده ها برای جلوگیری از جابجایی طراحی شده اند. این گزینه نسبت به نگهدارنده های سیمی محتاطانه تر است، زیرا آنها از مواد پلاستیکی شفاف ساخته شده اند. 2. نگهدارنده های ثابت

بزرگ‌ترین دلیل جابه‌جایی دندان‌ها بعد از بریس‌های نگهدارنده این است که بیمار آن‌ها را به درستی استفاده نکند.

یک نگهدارنده ثابت از یک سیم نازک ساخته شده است که به داخل دندان های بالا و پایین شما می چسبد. باید به طور مرتب توسط متخصص ارتودنسی بررسی شود تا مطمئن شود که سیم به درستی چسبیده است. مهمترین مزیت نگهدارنده های ثابت این است که از جلو کاملاً نامرئی هستند تا مردم همچنان لبخند جدید شما را ببینند.

3. محافظ دهان

در حالی که محافظ دهان کارایی کاملاً متفاوتی نسبت به نگهدارنده دارد، می تواند به حفظ دندان های شما پس از برداشتن بریس نیز کمک کند. این ابزار مانعی در اطراف دندان های شما ایجاد می کند تا از ضربه در هنگام ورزش یا ساییدن در شب محافظت کند.

اگر در ورزش های تماسی یا هر فعالیتی شرکت می کنید که در آن خطر آسیب به دندان هایتان وجود دارد، محافظ دهان می تواند به محافظت از لبخند شما کمک کند. به طور مشابه، افراد مبتلا به دندان قروچه می توانند برای محافظت از دندان های خود در شب از محافظ دهان استفاده کنند. این تاثیر ساییدن را نرم می کند تا دندان های شما در جای خود باقی بمانند.

4. بهداشت دهان و دندان

اگر می خواهید دندان هایتان در یک راستا بمانند، باید آنها را تمیز نگه دارید. باکتری ها می توانند به لثه های شما نفوذ کنند و بافتی را که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد ضعیف کنند. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن دهان شما را تازه و تمیز نگه می دارد تا از سلامت دندان های شما حمایت کند.

مطمئن شوید که بهترین روش های زیر را برای اطمینان از رعایت بهداشت دهان و دندان خود انجام دهید:

  • یک بار در صبح و یک بار در شب مسواک بزنید
  • روزی یکبار نخ دندان بکشید
  • طبق دستور از دهانشویه استفاده کنید
  • تمیز کردن دندان ها را هر شش ماه یکبار برنامه ریزی کنید
  • اگر دندان هایتان بعد از بریس جابجا شد چه باید کرد؟

طبیعی است که دندان‌های شما بعد از بریس‌ها کمی جابجا شوند – با این حال، آن‌ها همچنان باید تراز خود را حفظ کنند. اگر متوجه تغییرات جزئی در لبخند خود شدید، ممکن است لازم باشد بیشتر اوقات از نگهدارنده های خود استفاده کنید. استفاده نکردن از نگهدارنده ها برای چند روز می تواند باعث جابجایی دندان های شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.