از مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی سرامیکی چه می‌دانید؟

Dr. Gagan Bhalla Orthodontist Mississauga

بریس های سرامیکی شبیه بریس های فلزی هستند اما برخلاف بریس های فلزی خاکستری یا نقره‌ای، برکت‌های ارتودنسی سرامیکی یا نامرئی رنگی شفاف داشته یا به رنگ خود دندان‌ها هستند. در کلینیک ارتودنسی خانم دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران خدمات ارتودنسی نامرئی یا سرامیکی نیز ارائه می‌شود.

بسیاری از افراد به علت همین نامرئی بودن و جلب توجه کمتر به سمت بریس های سرامیکی متمایل شده‌اند و آن را به ارتودنسی معمولی فلزی ترجیح می‌دهند. ارتودنسی سرامیکی می‌تواند مزیت فوق العاده‌ای برای کسانی به حساب بیاید که نیاز به ارتودنسی دارند اما از تغییر ظاهرشان به مدت چند سال خوششان نمی‌آید.

اما با این همه تعریف و تمجید، بریس نامرئی هم معایب خود را داراست.

با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که چرا ارتودنسی سرامیکی از نظر اثربخشی و هزینه در برابر ارتودنسی فلزی کم می‌آورد و پوشیدن روزانه‌‌ی آن‌ها چه حسی دارد.

مزایای ارتودنسی نامرئی

1. ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی فلزی کمتر به چشم می‌زند. ماده سرامیکی به کار رفته در این بریس ها یا شفاف است، یا به رنگ خود دندان می‌باشد.

2. بریس سرامیکی نسبت به الاینرهای شفاف (Invisalign) دندان‌ها را سریع‌تر جابجا می‌کند. تقریبا 18 تا 36 ماه طول می‌کشد تا بریس های نامرئی دندان‌های شما را صاف و مرتب نماید. متدهای نامرئی محبوبی مثل الاینرهای شفاف حتی اگثر دندان‌های شما نیاز به اصلاح بیشتری نداشته باشند، نیاز به یک سال یا حتی بیشتر دارند. علاوه بر این، الاینر شفاف نمی‌تواند ناهمراستایی یا مال اکلوژن (بد چفت شدن دندان‌های بالا و پایین) شدید را اصلاح کند.

همچنین بخوانید: درمان ارتودنسی با الاینرهای شفاف

3. ارتودنسی سرامیکی به شما گزینه انتخاب رنگ می‌دهد. بریس فلزی فقط یک رنگ دارد: خاکستری یا نقره‌ای متالیک درخشان (اگر موجود باشد). بریس سرامیکی تقریبا با هر رنگ قابل تصوری در دسترس است.

4. ارتودنسی نامرئی تداخلی با تست‌های تصویربرداری ندارد. بریس‌های فلزی می‌توانند سیگنال‌های تصویربرداری‌ها را با اختلال مواجه سازند. بریس های سرامیک سیگنال بسیار کمتری تولید می‌کنند.

معایب ارتودنسی نامرئی

1. قیمت بریس های سرامیکی بالاتر از بریس های فلزی است. بریس سرامیکی در آمریکا چیزی بین هزار تا دو هزار دلار بیشتر از بریس فلزی آب می‌خورد.

البته این اختلاف قیمت در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو، متخصص ارتودنسی در تهران بسیار کمتر می‌باشد.

2. بریس سرامیکی می‌تواند باعث حساسیت لثه ها گردد. برکت‌های ارتودنسی سرامیکی بزرگ‌تر از برکت‌های معمولی است. این اختلاف اندازه کار تمیز کردن نواحی اطراف برکت را دشوارتر می‌سازد؛ همین مسئله ممکن است باعث التهاب لثه‌ها شود.

3. بریس های سرامیکی کمی آسیب پذیر تر هستند و دوام کمتری دارند. احتمال کنده شدن یا شکستن این بریس ها دو برابر بیشتر از بریس های فلزی معمولی است. فرآیند حذف چسب از روی دندان‌ها نیز به سطح دندان (مینای دندان) آسیب می‌زند.

4. سرعت حرکت دندان‌ها تحت فشار بریس های نامرئی کمتر از بریس های فلزی است. بریس های سرامیکی شکننده‌تر هستند و به این دلیل که تعمیر برکت‌های شکسته یا اعمال تنظیمات بیشتر در هر مرحله به زمان نیاز دارد، پروسه صاف شدن دندان‌ها به دراز کشیده می‌شود.

5. بریس سرامیکی ممکن است زنگ بزند. گره‎‌های الاستیکی که سیم‌ها را به برکت‌ها متصل نگه داشته‌اند به آسانی زنگ می‌زنند. باید توجه داشت که برکت سرامیکی زنگ زده دیگر با حالت اول خود برنمی‌گردد و باید تعویض شود.

ارتودنسی سرامیکی مخصوص چه افرادی است؟

ارتودنسی سرامیکی یا نامرئی برای کسانی توصیه می‌شود که تمامی دندان‌های دائمی شان درآمده و رشد بدنشان از نظر کلی متوقف شده است. اگر این شرایط وجود داشته باشد می‌توان به یک اصلاح سریع و شانس کمتر شکستن و صدمه دیدن به علت زنگ زدن اطمینان داشت.

بریس سرامیکی انتخابی مناسب برای کسانی است که نمی‌خواهند ارتودنسی آن باعث جلب توجه همه شود. به علت رنگ شفاف یا شبیه به رنگ دندان این بریس ها کمتر به چشم می‌زنند.

همین مسئله بریس سرامیک را برای افراد شاغل تمام وقت یا دانشجویانی که مجبورند هر روز به دانشگاه بروند ایده‌آل می‌سازد.

هزینه ارتودنسی سرامیکی در مقایسه با الاینر فلزی یا الاینر شفاف

در آمریکا به طور میانگین از زمان پوشیدن بریس های سرامیکی تا درآوردن شان باید چیزی بین 4 تا 8 هزار دلار هزینه کرد. این رقم را می‌توان با هزینه 3 تا 6 هزار دلاری ارتودنسی فلزی یا هزینه 3 تا 8 هزار دلاری الاینرهای شفافی مثل (Invisalign) مقایسه نمود.

برای آگاهی از هزینه ارتودنسی در تهران می‌توانید از صفحه تعرفه‌های ما دیدن فرمائید.

مانند اکثر کشورهای دنیا در ایران هم غالب قریب به اتفاق بیمه ها هیچ گونه پوششی از نظر بیمه دندان ندارند، چه برسد به ارتودنسی. به همین دلیل در اکثر موارد تمامی هزینه‌ها بر عهده بیمار می‌باشد. در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو، متخصص ارتودنسی در تهران قیمت‌های معقولی ارائه شده و تمام هزینه‌ها یک جا دریافت نمی‌شود.

طول مدت درمان ارتودنسی نامرئی در مقایسه با الاینرها

ارتودنسی سرامیکی 1.5 تا 3 سال طول می‌کشد تا دندان‌های شما را صاف و مرتب کند؛ این درحالیست که مدت زمان درمان درمان با ارتودنسی فلزی متغیرتر بوده و از کمتر از 1 سال تا 3 سال طول می‌کشد.

بریس های سرامیکی از دوام کمتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل، با جابجا شدن دندان‌ها، برکت‌ها نیاز به تغییر موقعیت بیشتری دارند تا از شکستن آن تحت فشار جلوگیری شود. در نتیجه کل طول مدت اصلاحی کمی بیشتر می‌شود.

همانطور که ذکر شد، برکت‌های سرامیکی زود به زود می‌شکنند و همین نیاز به تعویض‌ها مکرر مدت زمان درمان را افزایش می‌دهد.

بریس های سرامیکی چقدر دوام دارند؟

بریس فلزی نسبت به سرامیکی با دوام تر است؛ چون فلز از سرامیک دوام بیشتری دارد! بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد، محققان دریافتند که احتمال شکسته شدن بریس های سرامیکی تقریبا دو برابر بیشتر از بریس های فلزی است، حتی اگر فقط در تماس با مینای دندان باشند.

اگر در برنامه‌های ورزشی پربرخورد شرکت دارید یا فعالیتی انجام می‌دهید که نیاز به حرکات دهانی زیادی دارد، به طور مثال آواز خواندن، مذاکره یا سخنرانی، بهتر است به فکر ارتودنسی با دوام‌تری باشید.

آیا بریس های سرامیکی زنگ می‌زنند؟

برکت‌های سرامیکی به این سادگی‌ها زنگ نمی‌زنند، اما گره‌های الاستیکی که آن‎ها را به سیم متصل نگه داشته‌اند چرا. در ادامه به برخی از راهکارهای جلوگیری از زنگ زدن برکت‌های سرامیکی اشاره می‌کنیم:

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی بقایای مواد غذایی را که ممکن است موجب زنگ‌زدگی شوند پاکسازی می‌کند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث زنگ زدگی یا تغییر رنگ می‌شوند خودداری کنید. گوجه فرنگی، شراب، قهوه، چای، نوشابه، سس کچاپ و خردل همگی از مواد شناخته‌شده‌ای هستند که باعث زنگ زدگی می‌شوند.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن باعث زرد شدن دندان‌ها و تمامی اجزای ارتودنسی می‌شود.
  • از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید. مواد سفید کننده باعث می‌شوند آن قسمتی از دندان که پیداست سفیدتر از آن قسمتی شود که در زیر برکت قرار دارد.
  • ویزیت‌های دوره‌ای ارتودنتیست خود را جدی بگیرید. متخصص ارتودنسی در صورت نیاز برکت سرامیکی یا گره ها را عوض خواهد کرد.

چه نوع تنوع رنگی در انتخاب ارتودنسی سرامیکی وجود دارد؟

رنگ تمامی اجزای بریس سرامیکی را می‌توان در طول دوره درمانی تغییر داد. این اجزا شامل موارد زیر می‌شود:

  • برکت: برکت قسمتی از ارتودنسی است که به دندان می‎چسبد و معمولا به رنگ سفید موجود است.
  • قوس سیمی: این سیم با انحنای دندان‌ها قوس برداشته و تمامی برکت‌ها را به هم متصل می‌کند تا با اعمال فشار دندان‌ها در جای صحیح خود قرار بگیرند. سیم قوسی معمولا در رنگ‌های نقره‌ای، سفید یا هماهنگ با برکت‌های به رنگ روشن وجود دارد.
  • نوار الاستیک: نوارهای الاستیک قوس سیمی را در جای خود نگه داشته و به تنظیم موقعیت صحیح دندان‌ها و فک کمک می‌کنند. این نوارها در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند. بسته به رنگ پوست و تناسب رنگ‌ها می‌توان از رنگ‌ها مختلفی استفاده کرد.

جمع بندی مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

در کل بریس های سرامیکی انتخاب فوق العاده‌ای برای افرادی هستند که به هر دلیلی دلشان نمی‌خواهد ظاهرشان تغییر کند. اما به بهای همین مزیت، دوام کمتری داشته و طول درمان شان اندکی طولانی‌تر است. همچنین هزینه‌ی آن‌ها بیشتر است و راحت‌تر زنگ می‌زنند. به هر حال، هر تصمیمی داشتید با دکتر ارتودنسی خود صحبت کنید؛ شاید گزینه‌ای برای شما موثرتر است که انتخاب اولتان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.