نگهدارنده متحرک ارتودنسی چه کاربردها و مزایایی دارد؟

اتمام درمان ارتودنسی بعد از چند سال قطعا هیجان انگیز است، اما قبل از این که با دندان‌های صاف و مرتب و لبخند زیبایتان از کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو خارج شوید، به شما یک نگهدارنده یا ریتینر داده خواهد شد.

نگهدارنده یا ریتینر برای نگه داشتن دندان‌ها در موقعیت جدید خود، تا زمانی که استخوان‌های فک، لثه‌ها و عضلات تطابق می‌یابند، استفاده می‌شوند. بسیار مهم است که بدانیم بدون نگهدارنده احتمال جابجایی دندان‌ها وجود دارد.

چرا دندان‌ها پس از برداشتن ارتودنسی جابجا می‌شوند؟

در طی درمان ارتودنسی بریس‌ها دندان‌ها را به محل دلخواه می‌کشند. با جابجا شدن دندان‌ها به محل دلخواه، فیبرهای الاستیک کشیده شده داخل لثه تلاش می‌کنند تا دندان‌ها را به موقعیت قبلی خود برگردانند؛ چیزی که ما به آن “عود ارتودنسی” می‌گوییم. مدتی طول می‌کشد تا این فیبرها دست از سر دندان‌ها بردارند.

تداوم رشد استخوان‌های فک همچنین می‌تواند دندان‌ها را حتی پس از تکمیل درمان ارتودنسی جابجا کند. پس بنابراین پوشیدن نگهدارنده درست طبق دستورالعمل‌های ارائه شده از طرف متخصص ارتودنسی یک ضرورت است، در غیر این صورت ممکن است دندان‌های شما به حالت قبلی خود برگردند.

بیشترین خطر عود در ارتودنسی درست بلافاصله بعد از برداشتن بریس ارتودنسی است، سپس با گذشت زمان دندان‌ها به تدریج در جایگاه جدید خود تثبیت می‌شوند. با این حال، این به معنی نپوشیدن نگهدارنده بعد از چند ماه نیست.

برای ضمانت داشتن لبخندی زیبا و صد البته دائمی، ریتینر یک تعهد مادام العمر محسوب می‌شود.

نگهدارنده متحرک چگونه کار می‌کند؟

نگهدارنده‌های متحرک شبیه یک محافظ لثه نازک و شفاف هستند که روی دندان‌ها را پوشانده و آن‌ها را ثابت نگه می‌دارند. نگهدارنده متحرک مخصوص قالب دندان‌های شما طراحی می‌شود تا دقیقا بر اساس مختصات شما باشد. برای این کار پس از برداشتن بریس های ارتودنسی قالب دندان‌های شما تهیه می‌شود. به منظور به حداقل رساندن هرگونه جابجایی دندان‌ها، نگهدارنده همان روز برداشتن بریس‌ها به شما تحویل داده می‌شود.

دکتر یا متخصص ارتودنسی به شما خواهد گفت که چند ساعت در روز و برای چه مدتی باید از نگهدارنده متحرک خود استفاده کنید. در اغلب موارد نگهدارنده متحرک فقط شب‌ها استفاده می‌شود. حتما پس از برداشتن نگهدارنده متحرک آن را در جایی مطمئن بگذارید؛ چون تجربه نشان داده که به راحتی گم می‌شوند!

انواع نگهدارنده متحرک

انواع نگهدارنده ثابت و متحرک ارتودنسی

زمان پوشیدن نگهدارنده متحرک

نگهدارنده را درست طبق راهنمایی‌های متخصص ارتودنسی خود استفاده کنید. اکثر بیماران در 10 روز اول پس از برداشتن بریس‌ها نیاز به پوشش تمام وقت نگهدارنده خود، حتی هنگام خواب دارند. پس از این دوره، اغلب مواقع نگهدارنده تنها شب موقع خواب استفاده می‌شود. نگهدارنده را باید هنگام غذا خوردن، شنا و انجام فعالیت‌های ورزشی پربرخورد درآورد.

آیا پوشیدن نگهدارنده متحرک دردناک یا آزاردهنده است؟

نگهدارنده ممکن است باعث دندان درد شما شده و حتی در چند روز اول نحوه حرف زدن شما را تغییر دهد. این مسئله در صورت پوشیدن ریتینر جدید یا پس از تغییرات آن به مدت محدودی طبیعی است. در صورت تداوم درد در لثه‌ها، مخصوصا در یک نقطه با دکتر ارتودنسی خود مشورت کنید؛ شاید نیاز به تنظیم نگهدارنده وجود داشته باشد.

نحوه تمیز نگه داشتن نگهدارنده متحرک

شستشوی روزانه نگهدارنده متحرک با آب ولرم و صابون توصیه می‌شود. در صورت لزوم، وسایل پیشرفته‌ای نیز برای پاکسازی هر چه بیشتر نگهدارنده وجود دارند. اگر شما نگهدارنده‌ی ضامن داری پشت دندان‌های پیشین خود دارید حواستان باشد که هنگام مسواک زدن دندان‌هایتان، آن را هم تمیز کنید. از جوشاندن نگهدارنده داخل آب به منظور استریلیزه کردن آن خودداری نمایید.

چگونه نگهدارنده متحرک خود را سالم نگه داریم؟

همان طور که ذکر شد، نگهدارنده متحرک هنگام غذا خوردن و تمیز کردن درآورده می‌شود. اگرچه باید حواسمان جمع باشد که نگهدارنده را گم نکنیم. هر موقع نگهدارنده متحرک خود را درآوردید، آن را داخل جعبه‌اش قرار دهید. هیچ گاه آن را داخل دستمال نپیچید یا داخل جیبتان نگذارید. هرگز نگهدارنده متحرک خود را در دسترس حیوانات خانگی قرار ندهید؛ چون دوست دارند آن را بجوند. لازم به ذکر نیست که گم کردن نگهدارنده یعنی هزینه‌ی اضافی بیشتر!

طول مدت درمان با نگهدارنده متحرک

طول مدت درمان با نگهدارنده متحرک بستگی به شرایط بیمار دارد. بعضی از بیماران به طور دائم به نگهدارنده نیاز دارند تا ترتیب و موقعیت دندان‌هایشان برای همیشه حفظ شود. متخصص ارتودنسی این موضوع را در همان ابتدای درمان با شما در میان خواهد گذاشت. به یاد داشته باشید که نگهدارنده شما تنها زمانی کار می‌کند که آن را زده باشید! در صورت داشتن هر گونه سوال درباره‌ی درمان‌های ارتودنسی و علی الخصوص درباره‌ی نگهدارنده‌ها آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.