نگهدارنده ثابت ارتودنسی چه کاربردها و مزایایی دارد؟

با نزدیک شدن به پایان درمان ارتودنسی کم کم صحبت درباره‌ی نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی بین شما و دکتر ارتودنسی شما شروع می‌شود. چند نوع نگهدارنده ارتودنسی مختلف وجود دارد و آگاهی از این تنوع به شما در انتخابتان کمک خواهد کرد. برای بسیاری از کسانی که زحمت چند سال ارتودنسی را کشیده‌اند، نگهدارنده ثابت ارتودنسی نوید حفظ لبخندی زیباست که ظاهر خوب شما را برای دوره‌های طولانی‌تری نسبت به نگهدارنده‌های متحرک حفظ خواهد نمود.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

ریتینر ثابت یک قسمت نازک از سیم است که پس از اتمام درمان ارتودنسی به قسمت پشت یا طرف زبانی دندان‌های شما وصل می‌شود. گاهی اوقات نگهدارنده ثابت با بریس‌های ارتودنسی لینگوال مقایسه می‌شوند، اما باید توجه داشت که نگهدارنده ثابت فقط یک تکه سیم غیر فعال می‌باشد که به پشت دندان‌ها وصل یا چسبیده می‌شود تا آن‌ها را در موقعیت جدید خود نگه دارد.

آیا نگهدارنده ثابت می‌تواند دندان‌ها را صاف و مرتب کند؟

در واقعیت امر نگهدارنده‌های ثابت دندان‌های شما را صاف خواهند کرد. برخی افراد نگهدارنده ثابت را متناسب با نیازهای درمانی خود نمی‌بینند، اما اگر شما این طور نیستید، این دستگاه لبخند شما را تحکیم خواهد بخشید.

نحوه اتصال ریتینر دائمی چگونه است؟

نگهدارنده‌های دائمی با سیمان دندانپزشکی خاصی به دندان‌ها وصل می‌شوند. نگهدارنده ثابت معمولا از یک سیم یا یک سری براکت تشکیل شده است که به پشت دندان‌ها وصل شده و به تدریج دندان‌ها را به موقعیت دلخواه شما می‌کشانند.

آیا با وجود ریتینر دائمی می‌توان نخ دندان کشید؟

با وجود ریتینر ثابت نمی‌توان به راحتی بین دندان‌ها را نخ دندان کشید؛ چون نگهدارنده ثابت بین دندان‌ها فیکس می‌شود. اما با این حال هنوز هم می‌توان نخ دندان کشید؛ چگونه؟ ابتدا فضای بالای نگهدارنده را در بین دو دندان نخ بکشید، سپس نخ را از زیر نگهدارنده رد کرده و تا لثه تمیز کنید.

آیا با داشتن نگهدارنده ثابت می‌توان آدامس جوید؟

با اتصال نگهدارنده ثابت به محل خود باید مواظب خوردن بعضی از غذاها باشید که متخصص ارتودنسی لیست آن‌ها را به شما خواهد داد. شکلات‌های سفت و پاپ کورن غذاهای دردسر ساز شایع هستند، اما آدامس هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. آدامس سفت به طور ویژه‌ای می‌تواند سیم را خم کند و ممکن است خوردنش آزاردهنده باشد.

مزایای نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ثابت را نمی‌توان گم کرد!

درست است! شما نمی‌توانید نگهدارنده ثابت را گم کنید؛ چون به طور دائمی به دندان‌هایتان چسبیده است. شانسی برای خطاهای انسانی مثل فراموش کردن آن پس از خوردن غذا نیست؛ به همین دلیل لبخند و دندان‌های مرتب شما بیشتر تحت محافظت هستند.

نگهدارنده ثابت نامرئی است

نگهدارنده ثابت از یک قطعه سیم نازک درست شده که به پشت دندان‌ها می‌چسبد؛ به همین دلیل نباید نگران دیده شدن آن باشید. شاید در ابتدا کمی حس عجیب و غریب نسبت به آن داشته باشید، اما به زودی عادت کرده و زبانتان وجود آن را اصلا حس نخواهد کرد.

نگهدارنده ثابت با دوام است

اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم، نگهدارنده ثابت سال‌ها بدون مشکل خاصی می‌تواند در جای خودش بماند. اگرچه حفظ بهداشت دهان و دندان و اجتناب از جویدن غذاهای سفتی مثل آبنبات ضروری است (خوراکی‌هایی که برای هر دندانی مضر هستند).

معایب نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

با این که نگهدارنده ثابت بهترین انتخاب برای برخی افراد است، اما شاید دلایلی وجود داشته باشد که برای شما مناسب نباشد. بسته به شرایط و نیازهای ویژه شما ممکن است به نگهدارنده متحرک ارتودنسی نیاز داشته باشید.

چگونه باید از نگهدارنده ثابت مراقبت کرد؟

داشتن نگهدارنده ثابت به معنی پذیرش رعایت برخی موارد بهداشتی است؛ مواردی مثل نخ دندان کشیدن و تکنیک‌های مسواک زدن بین دندانی. بایستی هر گونه پلاک و بقایای غذایی را از دور و بر سیم بردارید تا دندان‌هایتان سالم بمانند.

آسیب به نگهدارنده ثابت

با این که نگهدارنده ثابت از اسمش برمی‌آید که نسبت به نگهدارنده متحرک محکم‌تر باشد، نابود نشدنی نیست. خوردن غذاهای سفت و سخت می‌تواند باعث شکسته شدن یا شل شدن نگهدارنده ثابت شده و یک ویزیت دکتر ارتودنسی غیر منتظره را به ارمغان بیاورد! همچنین، با وجود دائمی بودن، ممکن است آسیب دیده یا در طول زمان فرسوده گردد و نیازمند تعویض باشد.

آیا می‌توان نگهدارنده ثابت را برداشت؟

شما ممکن است بنا به دلایلی مجبور به برداشتن نگهدارنده ثابت شوید. آسیب‌های متعدد به سیم، چفت شدن مشکل دندان‌ها، دشواری در تمیز کردن اطراف آن که می‌تواند باعث جمع شدن پلاک و بقایای غذا شود، تعدادی از این دلایل است. در صورت خارج کردن نگهدارنده ثابت، باید برای جلوگیری از جابجایی ناخواسته دندان‌ها از نگهدارنده متحرک استفاده کرد.

فارغ از دلیل، خارج کردن نگهدارنده ثابت راحت است، اما باید توسط یک متخصص ارتودنسی انجام شود. با این کار می‌توان از صدمه ندیدن دندان‌ها و لثه‌ها مطمئن شد. متخصص ارتودنسی همچنین سیمان و بقایای نگهدارنده را از روی دندان‌های شما پاک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.