کامپوزیت یا ارتودنسی ؛ کدام یک برای دندان های شما بهتر است ؟

اگر به دنبال ارتقای ظاهر و زیبایی لبخند خود هستید، با یک گشت و گذار ساده در اینترنت خواهید فهمید که دنیایی از راه حل ها وجود دارد. شما می‌توانید با کمک سفید کننده های دندانی حرفه‌ای لبخندی براق‌تر داشته باشید، به کمک ایمپلنت جای خالی دندان هایتان را پر کنید یا یک دندان بدشکل را بازسازی کرده و به حالت طبیعی نزدیک سازید.

برای اکثر مشکلات دندان معمولا یک راه حل وجود دارد؛ البته برخی اوقات مشکل انتخاب بین دو راه حل است! اگر شما هم به دنبال راهی برای صاف کردن دندان‌های خود هستید، حتما تا الان با جستجو به دو روش ونیر (کامپوزیت یا لمینت دندان) و ارتودنسی رسیده‌اید. ارتودنسی و کامپوزیت دو روش اصلی برای رسیدن به یک لبخند زیبا هستند. اگرچه راهی که این دو شما را به یک هدف می‌رسانند کاملا متفاوت از یکدیگر است.

کامپوزیت یا لمینت دندان مناسب چه کسانی است؟

ونیر، کامپوزیت یا لمینت جزوی از دندانپزشکی زیبایی بوده و هدف اصلی آن ارتقای ظاهر دندان ها و لبخند شماست. برای کامپوزیت دندان از قالب‌های چینی استفاده می‌شود که بعد از چند جلسه لبخند زیبایی به شما هدیه خواهند داد.

کامپوزیت می‌تواند شکل، اندازه و رنگ دندان را تغییر دهد و به همین دلیل نتایج کار آن شگفت‌انگیز خواهد بود. یکی از معایت کامپوزیت دندان این است که دندانپزشک ناچارا تعدادی از دندان‌های طبیعی شما را درمی‌آورد. با این کار کامپوزیت در جای خود نشسته و طبیعی به نظر می‌رسد اما قابل بازگشت نمی‌باشد.

همچنین تعویض کامپوزیت امری اجتناب ناپذیر است؛ چون برخلاف دندان‌های طبیعی انسان، کامپوزیت قابل تخریب بوده و پس از مدتی از خط لثه فاصله می‌گیرد.

کامپوزیت یا ارتودنسی ؛ کدام یک برای دندان های شما بهتر است ؟

چرا ارتودنسی بهتر از کامپوزیت است؟

برای بسیاری از مردم ارتودنسی نیز بخشی از دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود، اما غافل از این که پتانسیل‌های ارتودنسی بسیار فراتر از این‌ها است. ارتودنسی نه تنها می‌تواند ظاهر لبخند را متحول سازد، بلکه فواید بیشمار دیگری هم دارد.

تمیز کردن و مسواک زدن دندان‌های کج و ناصاف کار مشکلی است و یکی از علل خرابی دندان هم همین است. پس ارتودنسی با صاف کردن دندان کار مسواک زدن و تمیز کردن تمامی سطوح آن‌ها را هم راحت‌تر می‌کند. انحراف شدید دندان و مخصوصا برآمدگی دندان فرد را در معرض آسیب‌های تصادفی قرار می‌دهد. ارتودنسی حتی می‌تواند بایت و عملکرد دندان‌ها و فک شما را هم بهبود بخشد.

اما سوال اساسی اینجاست: اگر فقط ظاهر دندان ها و لبخند برای شما مهم است، چرا باید ارتودنسی را انتخاب کنید، در حالی که کامپوزیت راه بسیار سریع‌تری است؟

این حقیقت دارد که ارتودنسی درمان سریعی نیست و ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها طول بکشد اما نتایج طولانی مدت تر و آسیب کمتر به دندان ها باعث می‌شود ارتودنسی همچنان ارجح باشد. با این کار دندان‌های شما صاف باقی مانده و نیاز نخواهد بود که در آینده نزدیک باز هم هزینه کنید.

اگر هم از ظاهر خود طی درمان ارتودنسی نگران هستید، باید خوشحال باشید که انواع مختلف جدیدی از دستگاه‌های ارتودنسی توسعه یافته است؛ از جمله ارتودنسی نامرئی و بریس‌های زبانی پنهان.

سفید کننده دندان چیست؟

بسیاری از مراجعینی که خواهان دندان‌های صاف و منظم هستند، همچنین خواهان دندان‌های سفیدتر هم می‌باشند. کامپوزیت می‌تواند شکل و رنگ دندان‌ها را به طور همزمان تغییر دهد. اگر هم ارتودنسی انتخاب شما بود، در پایان کار می‌توانید دندان هایتان را سفید کنید.

دو راهکار برای سفید کردن حرفه‌ای دندان وجود دارد. یک راه مراجعه به دندانپزشک و استفاده از ژل سفید کننده دندان در مطب است. برخی اوقات از یک نور ال ای دی برای سرعت بخشیدن به این پروسه استفاده می‌شود.

راه دوم استفاده از کیت سفید کننده دندان خانگی است. این کیت‌ها دستورالعمل‌های کامل دارند. اما در کل به این صورت است که ژل باید هنگام شب به دندان ها مالیده شده و تا مدت دلخواهی روی آن‌ها باقی بماند.

البته امروز در سراسر دنیا فقط افراد حرفه‌ای در حوزه سلامت دندان حق دارند برای مردم سفید کننده دندان به کار ببرند.

تغییر شکل و پیوند دندان چیست؟

اگر شما دندان کوچک یا بدشکلی دارید لزوما به این معنی نیست که کامپوزیت تنها راه چاره شما است. پس از اتمام ارتودنسی می‌توان با روش‌های خاصی دندان شما را تغییر شکل داد. البته دندانپزشک می‌تواند با یک کامپوزیت به رنگ دندان با دقت نامنظمی‌های جزئی را برای رسیدن به یک نتیجه زیبا و طبیعی از بین ببرد.

سخن آخر

به عنوان یک متخصص ارتودنسی که قابلیت‌ها و زیبایی‌های این کار را می‌داند وظیفه خود می‌دانم که درباره‌ی ارتودنسی با شما صحبت کنم. اما ارائه‌ی تمامی گزینه‌های درمانی و دادن انتخاب آزاد و آگاهانه به بیمار وظیفه ماست.

اگر به دنبال استفاده از روش‌های دندانپزشکی زیبایی مثل کامپوزیت هستید ما به شما توصیه می‌کنیم ابتدا با یک دندانپزشک جنرال مشورت نمایید. اگر به کمک‌های بیشتری نیاز داشتید به عنوان یک متخصص ارتودنسی خوشحال می‌شوم تا شما را راهنمایی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.