ارتودنسی در بارداری؛ هر آنچه باید بدانید

معمولا وقتی خانم‌ها باردار می‌شوند مسائل بسیاری ذهن آن‌ها را مشغول می‌کند. بسیاری از مسائل عادی که در حالت معمول حتی آدم به آن‌ها فکر نمی‌کند ممکن است برای یک خانم باردار تبدیل به یک دغدغه شود. اما آیا ارتودنسی در حاملگی می‌تواند یکی از آن‌ها باشد؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که ” آیا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد

پاسخ به سوال فوق خیر است. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، اگر شما به فکر ارتودنسی برای دندان‌های خود هستید، دوران حاملگی یکی از بهترین زمان‌ها برای انجام ارتودنسی می‌باشد.

چرا ارتودنسی در حاملگی ضرر ندارد؟

انجام درمان‌های ارتودنسی دندان قبل از این که یک بچه تمام فکر و زندگی شما را به خودش مشغول کند ایده‌ی بسیار خوبی است؛ چون بعد از تولد کودک اگر شما ارتودنسی را در حاملگی انجام نداده باشید، قطعا این کار به اولویت‌های بعدی شما در زندگی تبدیل خواهد شد. اگر ارتودنسی را اکنون که حامله هستید شروع کنید، به احتمال زیاد زمانی که کودکتان به سن نوپایی برسد وقت درآوردن آن‌ها خواهد رسید. علی الخصوص که مراقبت از یک کودک نوپا حتی به وقت بیشتری نیاز دارد.

اما نباید فراموش کنیم که همین قضیه برای پدرها هم صادق است. اگر پدری قصد کمک به همسر خود در پرورش فرزندشان را دارد، باید قبل از به دنیا آمدن کودک به فکر ارتودنسی باشد. پس هیچ موقع زمان بدی برای ارتودنسی دندان‌ها نیست.

رژیم غذایی ویژه برای ارتودنسی در بارداری

تحقیقات نشان داده است که یک رژیم پر پروتئین به افزایش تولید شیر مادر کمک می‌کند. البته نه به اندازه‌ای که بدن را در وضعیت کتوز قرار دهد، اما حدود 70 تا 100 گرم پروتئین در روز مفید است. با این حال برخی از گوشت‌ها برای کسانی که ارتودنسی دارند قابل جویدن نیست. پس خانم‌های حامله‌ای که ارتودنسی در حاملگی را امتحان کرده‌اند، بهتر است از گوشت‌هایی که نیاز به جویدن سخت با دندان دارند، مثل استیک سفت، مصرف نکنند.

برای دریافت پروتئین حین بارداری در حالتی که ارتودنسی و بارداری ترکیب شده است، می‌توان از پروتئین‌های جایگزین نظیر تخم مرغ، سینه مرغ، پنیر و ماست بهره‌مند شد. ماهی هم منبع پروتئینی خوبی است، اما مصرف بعضی از ماهی‌های حاوی جیوه، مثل شمشیر ماهی و ماهی خال مخالی در حاملگی برای جنین ضرر دارد.

اگر ارتودنسی در بارداری دارید از خوردن غذاهای زیر بپرهیزید:

  • غذاهای سفت و ترد مثل چوب شور، آجیل، سیب و هویج
  • غذاهای سفت مثل شیرینی‌های خشک، پیتزا با خمیر نازک یا استیک
  • غذاهایی که نیاز به جویدن دارند؛ مثل شکلات‌های تافی، آدامس یا میوه خشک
  • غذاهای شکننده مثل چیپس، پاپ کورن، دانه‌ها یا شکلات‌هایی که پوسته دارند
  • آبنبات چوبی، آبنبات نعنایی، آبنبات لیمویی
  • و اما یخ! اگر شما هم جزو آن دسته از مادران بارداری هستید که حین حاملگی التهاب لثه پیدا می‌کنند و به فکر جویدن یخ برای کاهش درد می‌افتند، اگر ارتودنسی در بارداری دارید این کار را به هیچ وجه انجام ندهید! با دندان‌هایی که ارتودنسی دارند یخ نجوید.

در مورد ارتودنسی در حاملگی با دندانپزشک خود مشورت کنید

در کل انجام ارتودنسی در حاملگی یا ادامه دادن به داشتن ارتودنسی در دوران حاملگی امری کاملا بی خطر است. با این حال اگر حامله شده‌اید یا قصد بارداری دارید، حتما این موضوع را با دندانپزشک متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید؛ چون ممکن است این موضوع برخی از روش‌ها را تغییر دهد.

اگر هم اکنون حامله هستید و قصد شروع درمان ارتودنسی را دارید، کار عاقلانه این است که به پزشک زنان و زایمان خود اطلاع دهید. علت این امر آن است که همه تیم پزشکی باید از وضعیت سلامتی شما اطلاعات کافی و بروزی داشته باشند.

حاملگی چه تاثیری روی دندان های شما دارند؟

حتما از شنیدن تاثیرات حاملگی روی دندان های خود شگفت زده خواهید شد. حتی اگر قبل از حاملگی مشکل دندانی خاصی هم نداشته باشید، شاید متوجه برخی تغییرات یا اذیت‌هایی در دندان های خود شوید. برای مثال برخی از خانم‌ها در حاملگی دچار التهاب لثه می‌شوند.

وقتی به تاثیرات حاملگی روی بدن اشاره می‌شود، احتمالا دهان آخرین جایی از بدن است که به آن فکر می‌کنید. با این حال چون حاملگی در کل باعث ایجاد تورم در بدن می‌شود، ممکن است واقعا متوجه وجود یک پدیده دندانی به نام تومور حاملگی شوید. البته تومور حاملگی خطرناک یا بدخیم نیست، بلکه فقط یک تورم اضافی موقتی بین دندان های شما است.

تومور بارداری لثه

هورمون ها در حاملگی می‌توانند باعث شل شدن دندان ها شوند. این به معنای به خطر افتادن دندان در بارداری یا شلی همیشگی دندان نیست. دندان های شما بعد از فارغ شدن به حالت عادی خود باز خواهند گشت، اما این برای دندانپزشک ارتودنسی شما خیلی مهم است که احتمال وقوع چنین تغییراتی را در زمان ایجاد طرح درمانی ارتودنسی در نظر داشته باشد. این هم دلیل دیگری است که شما باید بارداری خود را به دندانپزشکتان اطلاع دهید.

به علت وقوع این عوارض کم خطر در حاملگی بهتر است ویزیت‌های ارتودنتیست در حاملگی کمی افزایش یابد. در حالت عادی برای ارتودنسی ویزیت هر 8 هفته کافی است، اما برای ارتودنسی در حاملگی باید هر 5 یا 6 هفته چکاپ و ویزیت انجام شود. دندانپزشک این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد.

آیا تابش اشعه در بارداری ضرر دارد؟

هر مادر بارداری در زمان حاملگی خود درباره قرار گرفتن در معرض اشعه پرتوتابی تصویربرداری‌های پزشکی نگرانی دارد. کاهش یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض حداقل اشعه نیز در بارداری کاملا عاقلانه به نظر می‌رسد. با این حال دندانپزشک ارتودنتیست وسیله‌ی محافظتی مخصوصی دارد که روی شکم شما قرار گرفته و از جنین در برابر اشعه به طور کامل محافظت به عمل می‌آورد. طبق گزارش انجمن پزشکان خانواده آمریکا گرفتن تصاویر دندانپزشکی و ارتودنسی در حاملگی کاملا بی خطر است.

ارتودنسی در حاملگی و بهداشت دهان و دندان

در مورد اهمیت حفظ بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی بیشتر از این نمی‌توان تاکید کرد، اما اگر حین حاملگی ارتودنسی هم داشته باشید، اهمیت حفظ بهداشت دهان و دندان دو چندان می‌شود. دندانپزشک یا ارتودنتیست نحوه مراقبت از بریس های ارتودنسی را به شما آموزش خواهد داد تا باکتری‌ها و ذرات غذا را از آن‌ها جدا کرده و لثه هایتان را سالم حفظ نمایید.

یکی از عوارض ناخوشایند حاملگی که خانم های باردار مخصوصا در اوایل بارداری تجربه می‌کنند، بیماری صبحگاهی یا همان تهوع و استفراغ حاملگی است. در صورت استفراغ در حاملگی دندان های شما در معرض اسید معده‌ای قرار می‌گیرند که برای تخریب آن‌ها به اندازه کافی قوی است. اگر عارضه تهوع و استفراغ بارداری برای شما هم اتفاق افتاد، باید بلافاصله بعد از هر اپیزود استفراغ دهان خود را شسته و مسواک بزنید.

اگر ارتودنسی در حاملگی داشته باشم باید داروی خاصی بخورم؟

اگر نگران مصرف دارو حین حاملگی هستید، خبر خوبی برایتان داریم: برای داشتن ارتودنسی در بارداری نیاز به مصرف هیچ گونه دارویی ندارید. نیاز به بیهوشی برای انجام پروسیجرهای ارتودنسی هم نادر است؛ پس لازم نیست نگران اثرات بیهوشی یا داروهای بیهوشی روی جنین خود باشید.

آیا ارتودنسی در حاملگی دردناک تر از حالت عادی است؟

متاسفانه برخی از خانم های حامله احساس ناراحتی بیشتری در مورد ارتودنسی دارند. شاید علت این امر افزایش حساسیت عصبی در حاملگی یا افزایش التهاب لثه باشد. البته این عارضه برای هر خانم حامله ای اتفاق نمی‌افتد، اما خبر داشتن از احتمال وقوع آن لازم است.

آیا داشتن ارتودنسی در بارداری روی ظاهر من خیلی اثر خواهد گذاشت؟

بسیاری از خانم های حامله با بزرگ شدن شکم شان به فکر ظاهر خود می‌افتند که به تنهایی مایه‌ی ناراحتی است. بعضی از مادران حامله ممکن است به علت نگرانی از بدتر شدن وضعیت ظاهری خود از انجام درمان های ارتودنسی لازم به علت ترس از بد قیافه شدن یا درد اجتناب نمایند.

اگر تغییر ظاهر برای شما این قدر مهم است، ما ارتودنسی نامرئی را پیشنهاد می‌کنیم. این گزینه درمانی از یک مدل پلاستیکی شفاف برای ارتودنسی بهره می‌برد که باعث پنهان شدن دستگاه در دید بقیه خواهد شد. با انتخاب این گزینه به تنظیمات متناوب نیاز خواهید داشت، اما در عوض تاثیر اندکی بر روی ظاهر شما خواهد گذاشت.

ارتودنسی نامرئی

مشاوره با کلینیک دکتر کوثر عزیزلو

مشاهده تعرفه خدمات
جهت انجام مشاوره تلفنی روی تماس تلفنی کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.