ارتودنسی کوتاه مدت چیست و مناسب چه کسانی می‌باشد؟

همانطور که کاملا از اسم آن مشخص است، ارتودنسی کوتاه مدت سعی در مرتب کردن دندان‌ها در یک دوره زمانی کوتاه دارد. ارتودنسی کوتاه مدت یک مقوله نسبتا جدید در این زمینه است. ارتودنسی کوتاه مدت فقط برای مرتب کردن دندان‌های پیشین بالایی و پایینی استفاده می‌شود که هنگام لبخند بیشتر از سایر دندان‌ها دیده می‌شوند. ارتودنسی کوتاه مدت به علت کسب نتایج قابل قبول در مدت زمانی کوتاه امروزه بسیار محبوب شده است.

نحوه عملکرد ارتودنسی کوتاه مدت چگونه است؟

ارتودنسی کوتاه مدت همانند ارتودنسی معمولی با براکت و قوس سیمی که به جلوی دندان‌ها وصل می‌شود کار می‌کند. اگرچه در ارتودنسی کوتاه مدت، قالب دندان‌های شما به کارگاه فرستاده می‌شود تا بریس ارتودنسی مناسب آن قالب برای شما تهیه شود. سپس این نمونه اولیه امتحان شده و با سیم محکم می‌شود. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت.

مزایا

کوتاه مدت بودن

شاید جذاب‌ترین ویژگی ارتودنسی کوتاه مدت، کوتاه مدت بودن آن باشد که مدت زمان لازم برای نگه داشتن ارتودنسی را به طور قابل توجه کاهش داده است. در ارتودنسی معمولی مدت زمان میانگین درمان 2 سال است، اما ارتودنسی کوتاه مدت می‌تواند در مدت زمانی به اندازه 6 ماه کار شما راه بیاندازد.

مواد متنوع

با این که در ارتودنسی کوتاه مدت هم غالبا از بریس های فلزی معمولی استفاده می‌شود، اما می‌توان با جایگزین کردن مواد سفیدتری مثل سرامیک ارتودنسی کوتاه مدت را در زندگی روزمره کم رنگ تر نیز جلوه داد.

هزینه

ارتودنسی کوتاه مدت در کل نسبت به ارتودنسی معمولی ارزان‌تر تمام می‌شود.

معایب

کاربرد محدودتر

ارتودنسی کوتاه مدت مثل الاینر شفاف کاربرد محدودتری نسبت به ارتودنسی معمولی داشته و مناسب هر کسی نیست. ارتودنسی کوتاه مدت اساسا یک پروسیجر زیبایی بوده و هدف آن صاف کردن دندان‌های کج است. این روش درمانی مال اکلوژن‌های جدی (بد چفت شدن دندان‌ها روی هم) را درمان نخواهد کرد.

عوارض بالقوه

ارتودنسی کوتاه مدت همچنان ارتودنسی محسوب می‌شود. اگر مشکلی در روند آن ایجاد شود شاید دندانپزشک از عهده برطرف کردن آن برنیاید و شما نیاز به یک متخصص ارتودنسی داشته باشید. همین امر در مورد تنظیمات دوره‌ای آن نیز صادق است. دندانپزشک عمومی شاید قادر به تنظیم دقیق بریس برای کسب موثرترین نتایج نباشد.

در کلینیک ارتودنسی دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران سعی بر آن است تا بهترین نتایج در کمترین مدت زمان حاصل شود. بنابراین اگر به دنبال ارتودنسی کوتاه مدت نیز هستید این خدمات برای شما ارائه خواهد شد.

افراد بزرگسال برای ارتودنسی چه گزینه‌هایی دارند؟

وقتی بحث از ارتودنسی بزرگسالان می‌شود معمولا گزینه‌های درمانی متنوع‌تری وجود دارد:

ارتودنسی کوتاه مدت (لبخند 6 ماهه): برای افراد بزرگسالی است که به دنبال راه‌حل کوتاه مدت برای زیباتر کردن لبخند خود هستند. این ارتودنسی از براکت‌های شفاف یا به رنگ دندان و یک سیم نازک استفاده می‌کند که به سختی قابل دیدن هستند. با این سیستم مدت زمان لازم برای درمان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و درمان موثری برای افراد پر مشغله است.

الاینر شفاف: یک راه‌حل سریع و راحت برای دندان‌های نامرتب. این جایگزین امروزی ارتودنسی فلزی به افراد اجازه می‌دهد تا هنگام غذا خوردن و ورزش کردن دهان خود را خالی کرده و راحت باشند.

ارتودنسی معمولی: بعضی از مشکلات دندانی وجود دارد که بهتر است با ارتودنسی فلزی معمولی حل شوند. بسته به شدت عارضه ارتودنتیست بعضی اوقات می‌تواند با ارتودنسی معمولی مشکلات بیشتری را از سر راه بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.