ناراحتی پس از ارتودنسی در روزهای اولیه؛ راهکار چیست؟

انجام ارتودنسی با توجه به نتایج سلامتی و زیبایی آن کاملا ارزشش را دارد اما احساس درد یا ناراحتی پس از انجام آن یا پس از هر بار سفت‌تر کردن آن امری معمولی است. خوشبختانه این درد موقتی است و ثانیا، راه‌های مختلفی برای تسکین این درد وجود دارد.

قبل از این که روش‌های برطرف کردن درد ارتودنسی را برای شما شرح دهیم، برای فهم بهتر موضوع باید اجزای تشکیل دهنده یک بریس ارتودنسی را بشناسیم.

بریس ارتودنسی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

بریس ارتودنسی از قسمت‌های مختلف زیر تشکیل شده است:

  • براکت‌ها: براکت‌ها تکه‌های مربع شکل فلزی هستند که به سطح جلویی دندان‌ها وصل می‌شوند. براکت‌ها فشار را به طور مساوی به دندان‌ها منتقل می‌کنند تا آن‌ها در جهت درست جابجا شوند.
  • حلقه‌های فلزی: حلقه‌های فلزی در پشت دندان‌ها جا می‌گیرند.
  • قوس سیمی: این سیم براکت‌ها را به هم وصل کرده و از جنس استیل ضد زنگ، نیکل، تیتانیوم یا مس و تیتانیوم است. قوس سیمی حرکت دندان‌ها را کنترل می‌کند.
  • نوارهای لاستیکی یا گره‌های الاستیک: این نوارها سیم را به براکت‌ها وصل کرده و همچنین به منظور اتصال دندان‌ها در فک بالایی و پایینی استفاده می‌شوند. به این نوارهای الاستیک O رینگ یا لیگاشور هم گفته می‌شود.

علت ناراحتی پس از ارتودنسی چیست؟

علت درد و ناراحتی پس از ارتودنسی به دو دسته عوامل درونی و بیرونی نسبت داده می‌شود:

  • عوامل درونی: برخی تحقیقات از احتمال تغییر جریان خون به دنبال ارتودنسی خبر می‌دهند که به دنبال اعمال فشار بر دندان‌ها ایجاد شده و باعث بروز درد می‌شود.
  • عوامل بیرونی: سایش فیزیکی براکت‌ها و سیم‌ها با تحریک بافت نرم داخل دهان باعث ایجاد حس درد می‌شود. این نوع درد با گذر زمان و تقویت بافت کمتر می‌شود. علت دیگر درد ارتودنسی می‌تواند تحریک پشت دهان توسط سیم باشد.

عوامل موثر در رفع ناراحتی پس از ارتودنسی در روزهای اولیه

Take over-the-counter pain relief medicine  مصرف مسکن‌های معمولی: قبل از هر بار ویزیت ارتودنسی برای تنگ کردن بریس یک قرص مسکن مصرف کنید. با این کار دارو پیش از شروع درد شروع به کار می‌کند. یک دوز مسکن به اندازه‌ی کافی درد را تسکین می‌دهد. با این حال، حتما این موضوع را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید.

Use an oral anesthetic بیحسی موضعی: با استفاده از انگشت تمیز خود یا یک سواب معمولی مقداری ژل یا مایع بیحسی را مستقیما به محلی که درد می‌کند بمالید. این ماده بیحسی دهان شما را بیحس کرده و درد را کاهش می‌دهد.

Apply orthodontic wax واکس ارتودنسی بزنید: فلز قرار گرفته در دهان شما می‌تواند به مخاط گونه، لب‌ها یا لثه‌های شما آسیب رسانده و باعث درد شود. با زدن واکس دندان روی سطح بریس از این دردها پیشگیری نمایید. همچنین اگر براکت روی دندان تان جابجا شده و نمی‌توانید تا ویزیت فردا صبر کنید، با مالیدن مقداری از این واکس به موضع از درد آن بکاهید. با این واکس لبه‌های تیز سیم را پوشانده و تا ویزیت بعدی ارتودنسی خود صبر کنید.

Eat soft foods غذاهای نرم بخورید: از خوردن غذاهای سفت و سخت مثل سبزیجات خام و چیپس بپرهیزید. همچنین تلاش مضاعف فک برای جویدن چیپس و نان ترد درد ارتودنسی را بدتر کرده و آن را طولانی‌تر می‌کند. به جای این کار، از غذاهای نرم مثل پوره سیب زمینی، پودینگ، ماست و سوپ استفاده کنید که دهان حساس شما را تحریک نخواهند کرد.

Use an icepack کیسه یخ بگذارید: افزایش التهاب مساوی با افزایش درد است. بنابراین با قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه‌ای که درد می‌کند التهاب و در نتیجه درد و ناراحتی را کاهش دهید.

Drink cold water آب سرد بنوشید: نوشیدن آب یخ حس دهان را برای مدتی از کار انداخته و التهاب و درد لثه‌ها را کم می‌کند.

Rinse with saltwater آب نمک غرغره کنید: با آب گرم و نمک حل شده در آن دهان خود را بشویید. این کار به کاهش ناراحتی کمک کرده و جلوی عفونت احتمالی را می‌گیرد. آب نمک را به مدت 60 ثانیه داخل دهانتان غرغره کرده و سپس بیرون بریزید.

Use a heating pad از یک پد گرما استفاده کنید: در صورتی که کیسه یخ درد شما را کمتر نکرد، این بار کیسه حرارتی را امتحان کنید.

کلام آخر

درد و ناراحتی پس از ارتودنسی می‌تواند آزاردهنده باشد، اما همین که بدانیم این درد موقتی است، خود تسکین دهنده است. پس از جا گرفتن بریس داخل دهان درد نهایتا از بین خواهد رفت. با این که تمامی روش‌های فوق موثر هستند، اما التیام بخش اصلی زمان است؛ پس صبور باشید!

اگر همچنان در مورد ناراحتی پس از ارتودنسی در روزهای اولیه سوالی دارید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.