درمان ارتودنسی در بستن فواصل بین دندانی

لبخند کودکانی که بین دندان‌‌هایشان فاصله وجود دارد شاید بامزه باشد اما فاصله بین دندان‌های بزرگسالان زیاد بامزه به نظر نمی‌آید! البته باید به این نکته هم اشاره کرد که فاصله بین دندان‌ها فقط یک مشکل زیبایی نیست و اگر این مشکل درمان نشود در آینده باعث ایجاد مشکلات دندانی دیگری خواهد شد.

علت ایجاد فاصله بین دندان‌ها چیست؟

فاصله دار بودن دندان‌ها می‌تواند نتیجه رشد طبیعی اسکلتی، ژنتیک یا عوامل خارجی نظیر مکیدن انگشت شست یا فشار دادن زبان به پشت دندان‌های جلویی باشد که دندان‌ها را در طول زمان از راستای مناسب خود خارج می‌سازند. از دست دادن دندان هم می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود؛ چون به طور طبیعی دندان‌ها برای پر کردن فضاهای خالی حرکت کرده و در هر دو طرف خود فضای خالی باقی می‌گذارند.

آیا فاصله بین دندان‌ها نیاز به درمان دارد؟

در اکثر موارد بله. داشتن دندان‌های مرتب و هم راستا کلید حفظ سلامت خوب دهان است؛ پس سوالی که باقی می‌ماند این است که زمان مناسب درمان فضای خالی بین دندان‌ها چه موقع است؟

وقتی هنوز ترکیب دندانی بچه‌ها ترکیبی از دندان‌های شیری و دائمی است، داشتن فضای خالی بین دندان‌ها طبیعی می‌باشد؛ چون دندان‌ها با سرعت‌های مختلفی در حال افتادن و درآمدن هستند. با این حال، اگر با تکمیل دندان‌های دائمی یک فرد فاصله بین دندان‌ها اصلاح نشود در آینده مشکل ساز خواهد بود:

  • فرد مشکلات اعتماد به نفس خواهد داشت
  • دندان‌ها مرتب نخواهند بود
  • پوسیدگی دندان و رشد باکتری‌ها بیشتر خواهد بود
  • دندان‌ها زودتر خراب خواهند شد
  • بیماری‌های لثه بیشتر خواهد بود
  • مشکلات گاز گرفتن، جویدن و بلعیدن وجود خواهد داشت
  • التهاب لثه به علت گیر کردن تکه‌های غذا در فضاهای خالی بین دندان‌ها به وجود خواهد آمد

با این که اکثر افراد به دلایل زیبایی به دنبال بستن فضاهای خالی بین دندان‌های خود هستند، اما مهم‌ترین علت لزوم بسته شدن این فضاهای خالی حفاظت از سلامت لثه‌ها است. فضای خالی بین دندان‌ها قسمتی از لثه را در برابر غذاهای سخت مثل چیپس آسیب‌پذیر باقی می‌گذارد. علاوه بر این، با گذشت زمان غذاهایی که بین دندان‌ها گیر می‌کنند فاصله بین دندان‌ها را افزایش خواهند داد.

ارتودنسی چه کمکی به بسته شدن فضاهای خالی بین دندان‌ها می‌کند؟

ارتودنسی یکی از بهترین گزینه‌های درمانی به منظور بستن فصله بین دندان‌ها است؛ چون وظیفه اساسی بریس ارتودنسی کشیدن دندان‌ها کنار یکدیگر با اعمال فشار است. درمان‌های ارتودنسی مختلفی برای بستن این فضاهای خالی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بریس‌های معمولی و لینگوال و همچنین الاینر شفاف اشاره کرد.

  • ارتودنسی معمولی با زنجیره‌های الاستیک: بریس ارتودنسی با براکت، سیم و زنجیره‌های الاستیک دندان‌ها را به محل مناسب هدایت می‌کند. متخصص ارتودنسی براکت‌ها را به دندان‌های شما چسبانده و با یک سیم انعطاف‌پذیر آن‌ها را به هم متصل می‌کند. نوارهای الاستیکی کوچک روی براکت نشسته به صورت زنجیره وار به هم وصل شده، نیرویی اعمال می‌کنند که دندان‌ها را به آهستگی در موقعیت مناسب قرار داده و فضاهای خالی بین آن‌ها را می‌بندد. مدت زمان لازم برای این کار بین 6 هفته تا 6 ماه است. این مدت زمان به عوامل مختلفی مثل اندازه و تعداد فضاهای خالی، وضعیت لثه‌ها و سن بیمار بستگی دارد.
  • ارتودنسی لینگوال: بریس ارتودنسی لینگوال به پشت دندان‌ها وصل می‌شود و به همین دلیل گزینه مناسبی برای کسانی است که وضعیت ظاهری ارتودنسی معمولی را نمی‌پسندند. اگرچه این مزیت با چند عیب هم همراه است. هر براکت ارتودنسی لینگوال بایستی اختصاصی بیمار طراحی شود و به همین دلیل گران درمی‌آید. همچنین مدت زمان لازم برای درمان طولانی‌تر از بریس معمولی است؛ چون قدرتی به اندازه قدرت کشش ارتودنسی معمولی ندارند.
  • الاینر شفاف: برای بعضی از بیماران دارای فضای خالی بین دندان‌ها الاینر شفاف گزینه مناسبی است که بیشتر به اندازه فضای خالی بستگی دارد. فضاهای خالی کوچک را می‌توان با الاینر پلاستیکی شفاف بست اما فضای خالی بزرگ شاید نشود. برخی افراد ترکیبی از الاینر شفاف و کامپوزیت را برای بستن یک فضای خالی بزرگ انتخاب می‌کنند.

با این که وضعیت هر بیمار می‌تواند متفاوت باشد، اما بستن فضاهای خالی بین دندان‌ها معمولا یکی از کارهای ساده در ارتودنسی حساب می‌شود. اگر شما هم یک یا چند فضای خالی بین دندان‌های خود دارید حس داشتن یک لبخند زیبا را از خود دریغ نکرده و همین حالا از دکتر کوثر عزیزلو متخصص ارتودنسی در تهران مشورت بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.